میزان حقوق کارگران در سال آینده

با وجود اینکه قرار بود مزد کارگران دوشنبه ۴ بهمن تعیین شود، اعضای شورای کار به جمع بندی نهایی بر سر مبلغ آن نرسیدند.

سه جلسه‌ شورای عالی کار برای تعیین دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۱ با حضور نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت برگزار شد، اما جمع بندی نهایی برای تصویب دستمزد جدید کارگران هنوز انجام نشده است.

حداقل حقوق کارگران در سال جاری ۲ میلیون و ۶۵۵ هزار تومان بوده است که با اضافه شدن مزایایی مانند بن کارگری ۶۰۰ هزار تومانی، حق مسکن ۴۵۰ هزار تومانی، حق اولاد ۲۶۵ هزار تومانی و پایه سنوات ۱۴۰ هزار تومانی به ۴ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان می‌رسد.

بر اساس آمار بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی حدود ۱۴ میلیون نفر هستند که با احتساب خانواده آن‌ها و همچنین بازنشستگان و مستمری بگیران این سازمان به ۴۵ میلیون نفر می‌رسند و مزد ۱۴۰۱ بر زندگی نیمی از مردم کشور اثر خواهد داشت.

مزد کارگران  بر اساس ماده ۴۱ قانون کار تعیین می‌شود

شورای عالی کار همه ساله موظف است، میزان حداقل مزد کارگران را برای نقاط مختلف کشور و یا صنایع مختلف با توجه به معیار‌های زیر تعیین کند:

۱ - حداقل مزد کارگران با توجه به درصد تورمی که از طرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌شود.

۲ - حداقل مزد بدون آن که مشخصات جسمی و روحی کارگران و ویژگی‌های کار محول شده را مورد توجه قرار دهد باید به اندازه‌ای باشد تا‌زندگی یک خانواده، که تعداد متوسط آن توسط مراجع رسمی اعلام می‌شود را تامین کند.

‌تبصره - کارفرمایان موظفند که در ازای انجام کار در ساعات تعیین شده قانونی به هیچ کارگری کمتر از حداقل مزد تعیین شده جدید پرداخت نکنند و در صورت تخلف ضامن تادیه مابه‌التفاوت مزد پرداخت شده و حداقل مزد جدید است.

////

نرخ تورم در دی ماه

بر اساس آمار‌های مرکز آمار ایران، اعداد مربوط به تورم در میان دهک‌های مختلف هزینه‌ای، فاصله تورمی دهک‌ها در دی ماه ۱۴۰۰ به ۳.۶ واحد درصد رسید که نسبت به ماه قبل  ۰.۲ واحد درصد افزایش داشته است.

نرخ تورم کل کشور در دی ماه ۱۴۰۰ برابر ۴۲.۴ درصد است که در دهک‌های مختلف هزینه‌ای در بازه ۴۱.۶ درصد برای دهک نهم تا ۴۵.۲ درصد برای دهک‌های اول و دوم نوسان دارد. محدوده تغییرات تورم دوازده ماهه در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بین ۵۵.۷ درصد برای دهک دهم تا ۵۶.۵ درصد برای دهک دوم است. هم چنین اطلاع مذکور در مورد گروه عمده «کالا‌های غیر خوراکی و خدمات» بین ۳۳.۷ درصد برای دهک اول تا ۳۸.۴ درصد برای دهک دهم است.

بر اساس اعداد مربوط به تورم در میان دهک‌های مختلف هزینه‌ای، فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به ۳.۶ واحد درصد رسید که نسبت به ماه قبل ۰.۲ واحد درصد افزایش داشته است. فاصله تورمی در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ۰.۴ واحد درصد کاهش و در گروه عمده «کالا‌های غیر خوراکی و خدمات» نسبت به ماه قبل ۱.۱ واحد درصد کاهش داشته است.

مولفه‌های تاثیرگذار بر سبد معیشت به جمع‌بندی رسید

 رئیس کمیته دستمزد شورای عالی کار گفت: برای رسیدن به سبد معیشت نهایی تاثیر محاسبه‌ی درصد عامل‌های موثر وزنی نیاز به بحث بیشتری دارد و شنبه دو هفته آینده شورای عالی کار رسما به موضوع دستمزد ۱۴۰۱ ورود می‌کند. 

به گفته توفیقی کمیته دستمزد شورای عالی کار به جز خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها بر روی سایر مولفه‌های تاثیرگذار بر سبد معیشت به جمع‌بندی رسیده است.

عبدالملکی وزیر کار هم اعلام کرد که برای تعیین مزد سال جدید مطالعات داخلی، خارجی انجام شده و دانشمندان برای محاسبه مزد درگیر شده‌اند و کمیته دستمزد فقط محلی برای چانه‌زنی نمایندگان کارگری و کارفرمایی نیست و با کار علمی به سمت حقوق و دستمزد عادلانه می‌رویم که هم به نفع کارگر باشد هم کارفرما تحت فشار قرار نگیرد. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.