درخواست مهم آمریکا از چین برای کمک به حل بحران اوکراین

معاون وزیر خارجه آمریکا می‌گوید که واشنگتن از پکن خواسته تا از نفوذ خود در مسکو برای ترغیب دیپلماسی درخصوص تنش‌ها حول اوکراین استفاده کند.

دولت آمریکا از چین خواست تا از نفوذ خود بر روسیه برای اصرار به راه حل دیپلماتیک برای بحران اوکراین استفاده کند.

«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین تلفنی با «آنتونی بلینکن» همتای آمریکایی خود گفتگو کرد و گفت که پکن از همه طرف‌ها می‌خواهد آرامش خود را حفظ کنند و از انجام کارهایی که تنش‌ها را برانگیخته و بحران را تحریک می‌کند، خودداری کنند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وزارت امور خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که بلینکن خواستار کاهش تنش‌ها شده و در مورد خطرات امنیتی و اقتصادی ناشی از هرگونه تجاوز روسیه هشدار داد.

«ویکتوریا نولاند» معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاسی درباره این تماس تلفنی گفت که پیام‌های واشنگتن به پکن بسیار واضح بوده است.

نولاند بامداد جمعه در کنفرانس مطبوعاتی توضیح داد: «ما از پکن می‌خواهیم از نفوذ خود در مسکو برای ترغیب دیپلماسی استفاده کند، زیرا اگر درگیری در اوکراین رخ دهد برای چین نیز خوب نخواهد بود. تأثیر قابل توجهی بر اقتصاد جهانی و در حوزه انرژی خواهد داشت».

این در حالی است که بامداد جمعه «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در تماس با «ولودیمر زلنسکی» همتای اوکراینی خود ضمن تکرار حمایت واشنگتن از کی‌یف در برابر هرگونه تهاجم خارجی، گفت کاخ سفید در حال بررسی حمایت‌های اقتصادی بیشتر از این کشور است.

از حدود دو ماه قبل رسانه‌های آمریکایی جوسازی و خبرسازی درباره احتمال حمله روسیه به اوکراین در اوایل سال جاری میلادی را آغاز کرده و موجب تشدید تنش در شرق اروپا شده‌اند. روسیه قویا چنین ادعاهایی را رد کرده اما تأکید کرده تداوم حملات توپخانه‌ای نیروهای اوکراینی علیه مناطق خودمختار روس زبان این کشور واکنش مسکو را در پی خواهد داشت.

مسکو همچنین به‌منظور کاهش تنش‌ها پیرامون مسائل اوکراین، پیشنهاداتی در راستای تضمین امنیتی غربی‌ها به روسیه از جمله عدم گسترش پیمان نظامی ناتو به سمت مرزهای این کشور و خروج نیروهای ناتو از این منطقه را مطرح کرد. هفته گذشته نماینده روسیه با همتایان آمریکایی و ناتو جلسه‌ای برگزار کردند تا این پیشنهادات را بررسی کنند اما در نهایت طرف غربی این پیشنهادات را رد کرد.

بامداد جمعه همچنین «لیندا توماس-گرینفیلد» نماینده آمریکا در سازمان ملل خواستار برگزاری جلسه علنی شورای امنیت درخصوص اوکراین برای روز دوشنبه شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.