کی‌یف آماده حمله مسکو می‌شود؟

 

به گزارش وبسایت روزنامه تلگراف، در بحبوحه احتمال حمله روسیه به اوکراین، کی‌یف پناهگاه‌های امن زمان جنگ سرد را بار دیگر بازگشایی کرده و در حال آماده‌سازی آن‌هاست. پناهگاه‌هایی که قابلیت حفاظت از ساکنان خود در برابر حمله هسته‌ای را دارند.

چندین سال بود که برخی از  این پناهگاه‌ها در اوکراین به مکانی توریستی تبدیل شده بودند، اما امروز با خطر ملموس حمله روسیه، بار دیگر آماده حفاظت از شهروندان اوکراین می‌شوند.

یکی از این پناهگاه‌ها در کی‌یف که گنجایش ۳۵۰ نفر را دارد، به تازگی رنگ‌آمیزی شده است. این پناهگاه که حاوی ۱۰ تخت‌خواب دوطبقه است، سیستم تسویه هوایی دارد که اکسیژن مورد نیاز ساکنانش را به مدت دو هفته تامین می‌کند.

پناهگاه‌تکانی اوکراین؛ کی‌یف آماده حمله مسکو می‌شود

ماسک ضد گاز جدیدی هم در جعبه‌های چوبی در این پناهگاه‌ قرار گرفته است اما ایون هراسیمف که مدیریت حدودا ۴۰۰ پناهگاه را در منطقه خود بر عهده دارد، این جعبه‌ها را ممهور نگاه می‌دارد.

او گفت: پناهگاه‌ها تمیز و مجددا رنگ‌آمیزی کرده و کپک‌های دیوارها را زدودیم، چرا که با خطر حمله روسیه مواجه هستیم.

این سلسله اقدامات در حالی صورت می‌گیرد که مسکو بیش از ۱۰۰ هزار سرباز و تسلیحات سنگین را در نزدیکی مرز اوکراین مستقر کرده و - در لفافه – تهدید به حمله کرده است. در مقابل، شهردار کی‌یف ماه گذشته میلادی فرمانی برای بازرسی، فهرست‌نویسی و تعمیر تمامی پناه‌گاه‌های دوران جنگ سرد و هر مکان زیرزمینی که می‌تواند به عنوان پناهگاه اضطراری در صورت تهاجم یا حمله روسیه استفاده شود، صادر کرد.

پناهگاه‌تکانی اوکراین؛ کی‌یف آماده حمله مسکو می‌شود

کی‌یف در حال حاضر دارای ۵۰۰ پناهگاه مجهز بمباران و بیش از ۴۰۰۰ تأسیسات ایمنی زیرزمینی است، از زیرزمین گرفته تا پارکینگ‌هایی که می‌توانند در صورت حمله هوایی یا هر حمله‌ای به پایتخت، از مردم این شهر محافظت کند. به گفته شهرداری کی‌یف، فضای کافی برای بیش از ۲.۸ میلیون نفر وجود دارد و این تقریبا معادل جمعیت تخمینی این شهر است.

تلویزیون‌های دولتی روسیه این اقدامات کی‌یف را بیش از حد و از روی هیجان زیاد توصیف کردند، اما در برهه کنونی، تنش‌ها میان روسیه و غرب به بالاترین میزان خود از زمان جنگ سرد رسیده و اوکراین که از نظر جغرافیایی در میان این دو قرار گرفته، میدان اصلی جنگ است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.