با بودجه ۱۷۰ میلیونی، پراید بخریم یا تیبا؟

 یکی از مقایسه‌های خودرویی پر مخاطب بازار، پراید با تیبا  است. تا چندین سال پیش خرید خودرو کاری آسان به‌شمار می‌آمد، اما پیشرفت این صنعت که با آمدن مدل‌های گوناگون در سگمنت‌های مختلف همراه شد، کار خرید و انتخاب را برای خریداران کمی دشوار کرد. امکانات رفاهی فراوان، طراحی‌های متفاوت و مشخصات فنی گوناگون، پارامتر‌هایی است که ممکن است علاقه‌مندان را دچار تردید کند. 

سایپا ۱۳۱: سایپا ۱۳۱، خودرویی ساخت ایران است که در سال ۱۳۶۷ طراحی شد و در آن از یک موتور ۴ سیلندر با ۸ سوپاپ استفاده شده است. حجم موتور این خودرو ۱۳۲۳ سی‌سی است و به همین دلیل حداکثر قدرت آن ۷۱ اسب بخار در ۵۰۰۰ و ۲۵۰ دور در دقیقه است. بررسی‌های فنی نشان می‌دهد که نهایت گشتاور این خودرو ۱۰۸ نیوتن متر در ۲۰۰۰ و ۷۵۰ دور در دقیقه است.

پراید بخریم یا تیبا؟ + مشخصات فنی
 
  

در سیستم حرکتی آن از یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی استفاده شده است، جالب است بدانید که این خودرو می‌تواند حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتر در ساعت به شما هدیه دهد و شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برای آن ۱۴.۵ ثانیه است. مصرف سوخت ترکیبی در این خودرو ۶.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است و حجم باک آن ۴۰ لیتر است.

پراید بخریم یا تیبا؟ + مشخصات فنی
 
  

این خودرو دارای امکاناتی همچون تهویه مطبوع ، سیستم ضد سرقت با کد متغیر (Immobilizer) ، قفل مرکزی ، شیشه بالابر برقی درب‌های جلو ، آینه‌های جانبی تاشو با قابلیت تنظیم از داخل ، گرمکن شیشه عقب ، فرمان با قابلیت تنظیم ارتفاع است.

پراید بخریم یا تیبا؟ + مشخصات فنی
 
  

تیبا: خودرو مورد مقایسه دیگر تیبا است؛ خودرویی ایرانی که در سال ۱۳۸۹ طراحی شد و در آن از یک موتور ۴ سیلندر با ۱۶ سوپاپ استفاده شده است. حجم موتور این خودرو ۱۵۰۳ سی‌سی است و به همین دلیل حداکثر قدرت آن ۸۷ اسب بخار در ۵۰۰۰ و ۵۰۰ دور در دقیقه است. بررسی‌های فنی نشان می‌دهد که نهایت گشتاور این خودرو ۱۲۸ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه است.

پراید بخریم یا تیبا؟ + مشخصات فنی
 
  

در سیستم حرکتی آن از یک جعبه دنده ۵ دنده دستی استفاده شده است، جالب است بدانید که این خودرو می‌تواند حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت به شما هدیه دهد و شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برای آن ۱۳.۵ ثانیه است. مصرف سوخت ترکیبی در این خودرو ۶.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است و حجم باک آن ۴۱ لیتر است.

پراید بخریم یا تیبا؟ + مشخصات فنی
 
  

این خودرو دارای امکاناتی از جمله سیستم تهویه مطبوع خودکار در مدل EX ، فرمان هیدرولیک ، شیشه بالابر برقی جلو ، شیشه بالابر برقی عقب در مدل EX ، قفل مرکزی ، ریموت کنترل در مدل EX ، چراغ مه‌شکن عقب ، چراغ مه‌شکن جلو در مدل‌های LX، SX و EX ، رینگ آلومینیومی در مدل EX ، سپر همرنگ بدنه است.

پراید بخریم یا تیبا؟ + مشخصات فنی
 
  

همچنین این خودرو مجهز به کمربند ایمنی جلو قابل تنظیم و مجهز به سیستم پیش‌کشنده ، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر ، گرمکن شیشه عقب ، صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع ، آینه‌های جانبی برقی در مدل EX ، درب‌بازکن باک و صندوق عقب ، جالیوانی روی کنسول جلو ، ساعت دیجیتال ، برف‌پاک‌کن جلو با دور قابل تنظیم است.

در نهایت اگر بخواهیم از نظر قیمتی این ۲ خودرو را مورد مقایسه قرار دهیم باید گفت که اکنون پراید ۱۳۱ در بازار ۱۶۷ میلیون تومان و تیبا با ۱۷۰ میلیون تومان قیمت دارند و تفاوت قیمت زیادی با یکدیگر ندارند.

خودرو
سایپا 131 تیبا
کشور سازنده
ایران ایران
سال (طراحی)
1367 1389
موتور
4 سیلندر 8 سوپاپه 4 سیلندر 8 سوپاپه
حجم موتور
1323سی سی 1503سی سی
حداکثر قدرت
71 اسب بخار در 5250 دور در دقیقه 87 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور
108 نیوتن متر در 2750 دور در دقیقه 128 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه
جعبه دنده
5 سرعته دستی 5 دنده دستی
شتاب 0 تا 100
14.5 ثانیه 13.5 ثانیه
حداکثر سرعت
170 کیلومتر در ساعت 200 کیلومتر در ساعت
وزن
915 کیلوگرم 1027 کیلوگرم
اندازه (میلیمتر)
3935 طول ، 1605 عرض ، 1455 ارتفاع 4105 طول ، 1641 عرض ، 1484 ارتفاع
مصرف سوخت ترکیبی
6.4 لیتر در هر صد کیلومتر 6.9 لیتر در هر صد کیلومتر
حجم باک
40 لیتر 41 لیتر
استاندارد آلایندگی
یورو 4 یورو 4
استاندارد امنیت
 ندارد ندارد
ترمز و پایداری
ABS ABS ، جلو دیسکی ، عقب کاسه ای
کیسه هوا
کیسه هوای راننده و سرنشین جلو کیسه هوای راننده (در مدل‌های LX، SX و EX) ، کیسه هوای سرنشین جلو (در مدل‌های SX و EX)
سیستم صوتی
رادیو CD با قابلیت پخش MP3 + پورت USB سیستم صوتی با فابلیت پخش CD و پورت USB

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.