عواملی که باعث دل‌پیچه می‌شوند

یک فوق تخصص گوارش و کبد با اشاره به مهمترین عواملی که باعث دل‌پیچه می‌شوند، به تشریح انواع دردهای شکمی پرداخت.

مهران بابایی در برنامه طبیب با اشاره به اینکه دل‌پیچه شامل عوامل مختلفی از جمله غذاها، پرخوری، عفونت‌ها و عوامل عصبی است، گفت: بخش عمده‌ای از دل‌پیچه‌‌ها در واقع دل‌دردهای عصبی و به دلیل واکنش بین مغز و روده است و اگر این مشکلات عصبی و استرس‌ها طولانی‌مدت شود این دل‌دردها هم مزمن خواهد شد، ۱۰۰ میلیون سلول عصبی در جدار روده قرار دارند که در ارتباط با مغز هستند، یعنی هیپوتالاموس مغز بر روی اعصاب سمپاتیک اثر گذاشته و شروع به ترشح آدرنالین کرده و همزمان دل‌پیچه که درد روده است آغاز می‌شود.

وی همچنین تصریح کرد: به همین دلیل است که بسیاری از مردم در زمان استرس و به ویژه دانش‌آموزان در زمان امتحانات و یا تحصیل دچار دل‌پیچه‌هایی می‌شوند که خود به خود هم آرام می‌شود. این دل‌پیچه بیشتر در اطراف ناف احساس می‌شود و بسته به عامل می‌تواند کوتاه و یا مداوم باشد چون این دل‌پیچه به دلیل افزایش حرکات روده‌هاست، در اصل ما دو نوع حرکت روده داریم که یکی حرکات مخلوط کننده روده هستند و باعث خرد شدن غذا می‌شوند و یکی هم حرکاتی که حرکات پیش‌برنده هستند و غذا را به سمت جلو می‌برند که در زمان دل‌پیچه این حرکات جلوبرنده افزایش پیدا می‌کند. 

این پزشک متخصص افزود: گاهی هم این دل‌پیچه‌ها مهم می‌شود یعنی اینطور نیست بگوئیم فقط استرس داشتم و دل‌پیچه گرفتم چون گاهی تومورها هم خودش را با دل‌پیچه نشان می‌دهد، یعنی عوامل از یک بیماری ساده آغاز شده تا یک بیماری خطرناک. بنابراین باید ببینیم زمان این دل پیچه‌ها چقدر است، همراه با مدفوع خونی است یا خیر، همزمان دارای زردی هستید و یا نشانه‌های دیگری هم می‌بینید و این دردها خفیف است یا شدید، تکرارشونده است یا گاه‌گاهی، چون اگر دردها تکرار شد حتما باید تحت معاینه قرار بگیرید.

بابایی با اشاره به اینکه در بچه‌ها ممکن است دل‌پیچه جدای از استرس به دلیل درهم خوری و یا هله هوله خوری هم باشد، اظهار کرد: گاهی هر چیزی که آرامش شخصی را به هم بزند باعث دل‌پیچه‌اش شده و گاهی هم پرهیز از رفتن به دستشویی به هر دلیلی باعث می‌شود که این دردها شدت پیدا کند. طرز نگهداری‌، شست‌وشو و تهیه غذا هم می‌تواند باعث آلوده شدن و در نهایت دل‌پیچه شود. 

وی همچنین تأکید کرد: عفونت ادراری هم که گاهی در ایام بارداری بانوان ظاهر می‌شود خودش را با دل‌پیچه نشان می‌دهد، البته در بانوان باردار مسائلی از جمله بارداری خارج از رحمی، نزدیک شدن به سقط، عفونت‌ها، غذاها و مشکلات گوارشی و فشارهای جنینی می‌تواند باعث دل‌پیچه شود لذا اگر بانوی بارداری این دردها را به صورت مدام تجربه کرد حتما باید در ابتدا برای معاینه نزد پزشک زنان برود.

این فوق تخصص گوارش و کبد با اشاره به اینکه در بحث سوء جذب‌ها نیز گاهی به مواردی می‌رسیم که بدن نمی‌تواند موادی را جذب کند، بیان کرد: به همین دلیل با خوردن آنها دچار دل‌پیچه می‌شود، مثل افرادی که با خوردن شیر دل‌پیچه می‌گیرند، اما مهم این است که اگر کسی متوجه شد که غذایی به او نمی‌سازد پرهیز غذایی را رعایت کند.

بابایی همچنین یادآور شد: دل‌دردها بسته به محل درد ما را به سمت پیدا کردن عامل درد راهنمایی می‌کنند مثلا در دردی که در سمت راست و به طرف بالاست به کیسه صفرا و کبد مشکوک می‌شویم، در پائین و راست حفره شکمی دردهای آپاندیسیت و پائین و چپ ممکن است به دلیل مشکلات روده‌ای از جمله انسداد روده‌ها باشد.

وی در پایان با اشاره به اینکه درد کیسه صفرا ممکن است از ۱۰ دقیقه تا پنج ساعت به طور مداوم طول بکشد، گفت: اگر عفونت کند تب و لرز هم می‌تواند به درد اضافه شود، به سنگ کیسه صفرا تا زمانی که باعث علامت نشود کاری نداریم، چون از هر ۱۰ نفر یک نفر نیاز به جراحی دارد و اگر علامت داد مثلا دل درد ایجاد کرد سراغ درمان‌های دارویی می‌رویم، ویتامین سی، قهوه و داروهای ضدچربی برای این افراد مناسب است البته این درمان‌ها برای سنگ‌های کوچک است و سنگ‌هایی که بزرگ و متعدد هستند باید جراحی شوند که در این صورت کل کیسه صفرا برداشته می‌شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.