هشدار سازمان‌ملل: فقر در افغانستان به 97% می رسد

 «مارتین گریفیتس» معاون دبیر کل سازمان ملل در امور بشردوستانه روز یکشنبه هشدار داد که نسبت فقر در افغانستان به 97 درصد خواهد رسید.

«دبورا لاینز» نماینده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان نیز خواستار تامین بودجه مورد نیاز برای جلوگیری از فروپاشی ساختار اقتصادی و اجتماعی افغانستان شد.

وی افزود که بلوکه کردن دارایی‌های افغانستان و همچنین جلوگیری از رسیدن کمک‌های بشردوستانه به این کشور، باعث می‌شود که میلیون‌ها افغانستانی با خطر گرسنگی مواجه شده و باعث ایجاد موج بزرگی از آوارگان افغانستانی خواهد شد.

با تسلط طالبان بر افغانستان، آمریکا حدود ۹.۵ میلیارد دلار دارایی‌های خارجی افغانستان را که در اختیار مؤسسات مالی این کشور قرار داشت، مسدود کرده است.

بانک جهانی چند روز پیش اما اعلام کرد که کشورهای کمک‌کننده مالی صندوق بازسازی افغانستان توافق کرده‌اند تا ۲۸۰ میلیون دلار از پول‌های مسدودشده‌ افغانستان آزاد و به برنامه‌ی جهانی غذا و صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) منتقل شود.

همچنین صندوق بین‌المللی پول، حدود ۳۷۰ میلیون دلار از کمک‌های مالی خود به افغانستان را به‌دلیل عدم شفافیت جامعه‌ بین‌المللی در مورد به‌رسمیت‌شناختن طالبان توقیف کرده است.

بانک جهانی هم به پیروی از این اقدام، بودجه‌ افغانستان را متوقف کرده است. این بانک از سال ۲۰۰۲ میلادی تاکنون بیش از پنج میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار به افغانستان داده است.

افزون بر این موارد، تقریبا ۷۵ درصد از بودجه‌ کارمندان غیرنظامی دولت و تمامی بودجه‌ دفاعی چهار میلیارد دلاری که قبل از این توسط آمریکا و متحدانش در ناتو پرداخت می‌شد، نیز از زمان سقوط افغانستان به‌دست طالبان قطع شده است.

هنوز هیچ کشوری این گروه را به‌رسمیت نشناخته است. همچنین طالبان در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا قرار دارد و بر این اساس طالبان نمی‌توانند به دارایی‌های افغانستان دست یابند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.