خبر وزارت خارجه آمریکا از دیدار ۲ روزه هیات‌های طالبان و آمریکا در دوحه

به گزارش رویترز، وزارت خارجه آمریکا از دیدار دو روزه هیئت این کشور با نمایندگان طالبان افغانستان در دوحه پایتخت قطر خبر داد.

 این وزارتخانه شامگاه سه شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که دو طرف در مورد بحران انسانی در افغانستان گفتگو کردند و هیئت آمریکایی متعهد شد به حمایت از تلاش‌های سازمان ملل برای مقابله با این وضعیت ادامه دهد.

طبق بیانیه وزارت خارجه آمریکا، طرف آمریکایی ضمن ابراز نگرانی عمیق نسبت به اتهامات نقض حقوق بشر، از طالبان خواست تا از حقوق همه افغان‌ها حفاظت کرده، سیاست عفو عمومی را حفظ و اجرا کند و همچنین گام‌های بیشتری در مسیر تشکیل دولتی فراگیر و نماینده بردارد. 

علاوه بر این هیات ایالات متحده از طالبان خواست تا تعهد خود را برای دسترسی آسان زنان و دختران افغان به آموزش در تمام سطوح اجرایی کند.

وزارت امور خارجه امریکا همچنین اعلام کرد که طالبان هم آمادگی خود را برای تعامل با جامعه بین الملل در زمینه دسترسی کامل به آموزش ابراز و از تلاش‌ها برای پیگیری پیشرفت آموزش زنان و دختران در مدارس در تمام سطوح استقبال کرد.

طالبان علاوه بر این متعهد شد که به کسی اجازه ندهد از خاک افغانستان برای تهدید هیچ کشوری استفاده کند.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت امور خارجه دولت طالبان افغانستان هم در توئیتی با تایید این دیدار گفت دو طرف در مورد مسائل سیاسی، اقتصادی، بهداشتی، آموزشی، امنیتی و اوضاع انسانی بحث و تبادل نظر کردند.

وی افزود: "طرف افغانی به آمریکا در مورد مساله امنیت اطمینان داد و خواستار لغو فوری و بدون قید و شرط ذخایر بلوکه شده افغانستان، پایان تحریم ها و تفکیک مسائل بشردوستانه از ملاحظات سیاسی شد."

بلخی با بیان اینکه تیم‌های فنی دو طرف جلسات جداگانه‌ای را برای پیشرفت بهتر در مذاکرات برگزار کردند، افزود: در مجموع این جلسات مثبت بود و طرفین توافق کردند که این جلسات ادامه پیدا کند.

ریاست هیات طالبان را امیرخان متقی، وزیر امور خارجه دولت موقت افغانستان و ریاست هیات آمریکایی را تام وست نماینده ویژه ایالات متحده در امور افغانستان برعهده داشتند.

هیات اعزامی طالبان به پایتخت قطر یکشنبه نیز با مقامات اروپایی و انگلیس دیدار کرد. در این دیدارها طرفین در مورد وضعیت انسانی، بهداشتی و امنیتی افغانستان، امنیت سفرها و مسایل مربوط به کمک رسانی در افغانستان بحث و تبادل نظر کردند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.