بهادری جهرمی: اتوبوسی عوض شدن همه مدیران بد است

علی بهادری جهرمی در نخستین گفت‌وگوی تلویزیونی خود با حضور در شبکه خبر در تشریح اقدامات ۱۰۰ روزه دولت سیزدهم، اظهار کرد: مهمترین نقطه قوت دولت سیزدهم پشتکار آن است. در طول این سه ماه دولت شبانه روزی مشغول فعالیت است. از شش صبح برنامه‌های کاری رسمی دولت درحوزه های مختلف آغاز می‌شود.

وی افزود: هماهنگ شدن سلایق مختلف در بخش‌های مختلف دولت مقداری زمان می برد. شاید یکی از نقاط ضعف دولت عدم اطلاع رسانی دقیق به مردم باشد.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه در ابتدای آغاز به کار دولت جدید اصلی‌ترین مساله مبارزه با ویروس کرونا و تأمین واکسن بود، یادآور شد: آقای رئیسی بلافاصله پس از انتخابات، حتی قبل از تشکیل کابینه، تامین واکسن را در دستور کار قرار دادند. بر همین اساس تعامل با کشورهای مختلف برای تامین واکسن آغاز شد و رئیس جمهور علاوه بر پیگیری شخصی، تعدادی از وزارتخانه ها را مامور پیگیری تامین واکسن  کرد.

بهادری جهرمی با اشاره به عملکرد وزارت نفت در فروش نفت، اظهار کرد: وزارت نفت موفقیت‌های خوبی در فروش نفت و بازگرداندن درآمدهای حاصل از آن داشته است. دولت سیزدهم لغو تحریم ها را وظیفه خود می‌داند و باجدیت آن را پیگیری می‌کند.

وی تاکید کرد: به موازات فعالیت‌ها برای لغو تحریم‌ها تلاش برای خنثی سازی آن نیز ادامه دارد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه دولت وقتی مسئولیت را برعهده گرفت مشکل اصلی،  تامین کالاهای اساسی و میزان استاندارد آن در انبارهای کشور بود، گفت: در اوایل دولت سیزدهم، یک سوم استاندارد معین، در انبارها کالای اساسی وجود داشت، حتی هشدارهایی در خصوص عدم تامین برخی کالاهای اساسی داده می‌شد. الان که زمان گذشته است می‌توانیم این را اعلام کنیم که خیلی از مسئولان آن زمان می‌گفتند ما ممکن است با بحران نان مواجه شویم. پیش‌بینی این بود که در کمتر از یک ماه بعد ما بحران نان خواهیم داشت.

بهادری جهرمی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های دولت برای تامین کالاهای اساسی، اظهار کرد: با این اقدام دولت و در دستور کار قرار گرفتن این امر، معضل موجود هم رفع شد. مردم مدت‌هاست در سختی اقتصادی قرار دارند و برای خرید مایحتاج با مشکل مواجه هستند که دولت این وضعیت را به ارث برده است.

وی با اشاره به دلایل شیب تند تورم در کشور، تاکید کرد: به واسطه حجم نقدینگی و کسری بودجه به طور طبیعی شاهد شیب تند تورم در کشور بودیم. دولت در این‌ مدت توانست  شیب تورم را کاهش دهد، که این به معنای کاهش افزایش قیمت است.

سخنگوی دولت تصریح کرد: اینگونه نیست که مسائل کلان اقتصادی یک شبه درمان شود، تلاش ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ثبات قیمت ها است. شاخص ها هم نشان می دهد که شیب تورم کنترل شده و مرحله به مرحله به سمت ثبات اقتصادی می رویم و نتایج آن در آینده مشخص خواهد شد.

بهادری جهرمی با اشاره به اینکه رویکرد رئیس جمهوری فردی نیست و آن را قبول ندارد، یادآور شد: آقای رئیسی معتقد هستند نخبگان و مدیران مرتبط باید نقشه راهی را تدوین و به سمت آن حرکت کنند. برای جلوگیری از تصمیمات فردی، ستاد هماهنگی اقتصادی دولت تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه رئیس جمهوری بر این موضوع تاکید دارند که مردم نباید از تصمیمات اقتصادی شوکه شوند، ادامه داد: رئیس جمهوری معتقدند که صبح جمعه ها باید برای مردم شیرین باشد. آیت‌الله رئیسی به حضور بین مردم اعتقاد جدی دارند و وزیران و مسئولان را به این امر مجاب می کنند.

سخنگوی دولت همچنین با اشاره به برگزاری سفرهای استانی افزود: تصمیمات و کار کارشناسی سفرهای استانی  پیش از سفرها انجام می شود و تکمیل پروژه های نیمه تمام از اولویت های دولت است.

بهادری جهرمی با بیان اینکه دولت هرگز نخواهد توانست بدون مردم مشکلات را حل کند، یادآور شد: این یک واقعیت است و موفقیت در  کنترل کرونا حاصل همکاری مردم و دولت در یک مسیر است. دیوارها بین مردم و دولت باید از بین برود؛ تا وقتی این دیوار از بین نرود مردم و دولت به تنهایی راه خود را خواهند رفت.

وی با اشاره به دیدار رئیس جمهوری با دانشجویان به مناسبت فرارسیدن ۱۶ آذر، گفت: در دیدار امروز رئیس جمهوری با دانشجویان، همه سلایق و با هر نگرشی دولت را نقد کردند و رئیس جمهوری با صبر به نقد همه گوش داد. آقای رئیسی تاکید دارند که مسئولین باید در دانشگاه ها حاضر شوند و حرف دانشجویان و مردم را بشنوند.

سخنگوی دولت افزود: کابینه سیزدهم، درد مردم را می‌چشد و برای حل آن برنامه ریزی و تلاش شبانه روزی می‌کند.

بهادری جهرمی با اشاره به رفع نقطه ضعف عدم اطلاع‌رسانی دولت در آینده اظهار کرد: یکی از دلایل این امر، حجم کاری است که دولت داشته و فرصتی برای اطلاع‌رسانی وجود نیامده است اما در آینده این ضعف جبران خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود حدود ۴۰ درصد از کرسی‌های مدیریتی کشور در این ۱۰۰ روز خالی مانده است، تصریح کرد: نه. کرسی که خالی نمی‌ماند. مدیرانی از قبل دارند در کرسی‌ها مدیریت می‌کنند که به تدریج این مدیران جابه‌جا می‌شوند و مدیرانی دیگری جایشان را می‌گیرند.

سخنگوی دولت ادامه داد: یک عرف و مسیر غلطی بوده است که همیشه هر مدیری که می‌آید احساس می‌کند باید اتوبوسی همه را عوض کند. چه کسی چنین حرفی را زده است؟ باید واقعا همه عوض شوند؟ یعنی همه یکسره همیشه بد منصوب شده‌اند و بد انتخاب شده‌اند؟ واقعاً آنقدر ما بهم اعتماد نداریم؟ این یکی از مشکلات کشور ماست و باید آن را حل کنیم.

بهادری جهرمی با تاکید بر اینکه اتوبوسی عوض شدن همه مدیران بسیار بد است، تصریح کرد: چرا ما چنین انتظاری داریم؟  البته از سخن من چنین نتیجه‌ای نگیرید که قرار نیست این ۴۰ درصد عوض شوند بلکه می‌گویم باید یکی یکی بررسی شود که عملکردها چگونه بوده و گزینه رقیب یا جایگزین نسبت به این فرد عملکرد بهتری خواهد داشت یا خیر.

وی در پاسخ به این پرسش که ممکن است این ۴۰ درصد انگیزه‌ای برای کار کردن نداشته باشند، یادآور شد: کسی نمی‌تواند با آقای رئیسی کار نکند. اگر کسی در مدیریتی قرار دارد آقای رئیسی تا آخرین ساعت اداری از او کار می‌خواهد. ضمن اینکه آقای رئیسی الزامی به تغییر ندارند و اگر گزینه‌ای مناسب باشد به دنبال تغییر وی نیستند.
 
سخنگوی دولت یادآور شد: اگر قرار است شایسته‌سالاری کنیم از جیبمان نمی‌توانیم مدیر شایسته درآوریم. باید مصادیق را یکی یکی ارزیابی کنیم و با گزینه موجود تطبیق دهیم، شاید آن فرد بهتر از گزینه جایگزینش باشد. اگر به جمع‌بندی نرسیم که تغییر لازم است حجیتی نداریم که تغییر ایجاد کنیم چون مدیر جدیدی هم که می‌آید عرفا تا مدتی نمی‌توان تغییرش داد و اگر عجله‌ای در انتصاب داشته باشیم شاید بعداً به شکل دیگری مشکل ایجاد شود.

بهادری جهرمی همچنین با تقدیر از تلاشهای کادر درمان کشور، اظهار کرد: در سرعت تزریق واکسن رکورد جهانی زدیم و قریب ۱۱۰ میلیون دوز تزریق داشته‌ایم و حتی برای مواردی که دوز سوم لازم است و ما با محدودیت منابع واکسن مواجه نیستیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به بی‌اثرسازی تحریم‌ها، گفت: این امر دو فایده را حاصل می‌کند که الان حاصل شده است. اولاً شیوه‌های دورزدن تحریم‌ها پیدا می‌شود و می‌توان منابع ارزی را برای پوشش‌دادن منابع مورد نیاز برای مثلاً تامین واکسن را حاصل کرد.

سخنگوی دولت افزود: در ثانی در پی ثبات اقتصادی حاصل از این امر یا حل مسائل پایه و اساسی مثل واکسن کرونا و تامین کالاهای اساسی، قدرت چانه‌زنی پشت میز مذاکره افزایش پیدا می‌کند. طبیعتاً اقتدار پشت میز مذاکره هم افزایش می‌یابد.

بهادری جهرمی همچنین با اشاره به علت افزایش ناگهانی قیمت خودرو و دستور رئیس‌جمهوری برای جلوگیری از آن، اظهار کرد: اساسا خودرو موضوع ستاد هماهنگی اقتصادی نبوده است. خودرو مطابق قانون باید ستاد تنظیم بازار نسبت آن هماهنگی می‌داشت که نهادی قانونی است.

وی تاکید کرد: یکی از دلایل اقدام آقای رئیسی درباره جلوگیری از افزایش قیمت خودرو صرف نظر از درستی یا نادرستی آن، همین بود که باید این امر با اطلاع‌رسانی به مردم انجام شود و مردم شوکه نشوند. مقدماتش فراهم شود تا مردم مطلع شوند که قرار است قیمت افزایش پیدا کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.