ایران آب پاکی را روی دست آمریکا ریخت

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه‌ای با یک رسانه روسیه‌ای گفته تهران آماده انجام گفت‌وگوهای نتیجه‌ محور برای رفع تحریم‌ها است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در مصاحبه با روزنامه کامرسانت گفته ایران حسن نیت دارد و آماده انجام گفت‌وگوهای موفق است. امیرعبداللهیان تصریح کرد: «به رغم آنکه غرب تعهداتش را اجرا نمی‌کند ایران برای نشان دادن حسن نیت و با هدف رفع تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی باز هم آماده گفت‌وگوهایی نتیجه محور برای رسیدن به یک توافق خوب است. ایران حسن نیت دارد و آماده انجام گفت‌وگوهای موفق است.»

این دیپلمات ارشد ایران تصریح کرد که وضعیت مربوط به برنامه هسته‌ای ایران به این دلیل ایجاد شده که «آمریکا از هیچ تلاشی برای نابود کردن برجام فروگذار نکرده است.»

وی تصریح کرد: «ایران در نقطه مقابل، بیشترین تلاش را برای زنده نگاه داشتن این توافق انجام داده است.»

مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از دوشنبه هفته گذشته (۸ آذرماه/۲۹ نوامبر) در پایتخت اتریش آغاز شد و جمعه به پایان رسید.  ایران در جریان این مذاکرات دو سند در دو حیطه رفع تحریم‌ها آمریکا و تعهدات هسته‌ای به طرف‌های مقابل ارائه کرد. 

پس از ارائه این اسناد طرف‌های اروپایی که انتظار نداشتند با پیشنهادات مدون ایران در این دو حیطه مواجه شوند درخواست کردند که برای رایزنی‌های بیشتر با مقام‌های کشورهای خود، به پایتخت‌هایشان بازگردند. ایران اعلام کرده که این طرح‌ها بر سند برجام و پیش‌نویس حاصل‌شده در 6 دور پیشین مذاکرات وین استوار است. 

امیرعبداللهیان اضافه کرد: «طی شش دور گذشته برای ایران روشن شد که ایالات متحده هنوز درک نمی‌کند که هیچ راهی برای بازگشت این کشور به برجام بدون رفع تحریم‌های تحمیل شده به ملت ایران بعد از خروج از توافق وجود ندارد.»

این دور از مذاکرات وین نخستین دور از این گفت‌وگوها در دولت «سید ابراهیم رئیسی»، رئیس‌ دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران بود.  جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده رفع تمامی تحریم‌ها علیه ایران، به گونه‌ای که قابل راستی‌آزمایی باشد مهم‌ترین دستور کار هیأت ایرانی را در این گفت‌وگوها تشکیل داد.

در دولت «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور سابق ایران نیز ۶ دور گفت‌وگو میان ایران و گروه ۱+۴ (انگلیس، روسیه، چین، فرانسهبه علاوه آلمان) برگزار شد.

طرف آمریکایی هم در آن مذاکرات با نمایندگان گروه ۱+۴ بدون حضور ایران در خصوص شرایط بازگشت به برجام گفت‌وگو می‌کرد اما آن مذاکرات، به دلیل اصرار آمریکا بر عدم ضمانت درباره ماندن در برجام و یا عدم رفع تمامی تحریم‌ها به بن‌بست رسید و نتیجه‌ای دربر نداشت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.