ظریف این اظهارات را پس از ملاقات با جرمی هانت همتای انگلیسی اش که به تهران سفر کرده بیان داشت.

او در گفت وگو با نشریه گاردین افزود: ما عادت کردیم در مقابل فشارها مقاومت کنیم، تحریم ها به مردم عادی خسارت می زند، اما منجر به تغییر سیاست نمی شود.

وی تصریح کرد که تحریم آمریکا ایران را به پای میز مذاکره نمی کشاند بلکه اراده کشور برای مقاومت را تقویت می کند.

وزیر امور خارجه کشورمان اضافه کرد: بی‌تردید ما این مرحله را سپری می‌کنیم و پیشرفت خواهیم کرد. تلاش می‌کنیم تا تأثیر تحریم‌ها بر جامعه را کاهش دهیم اما مردم عادی و اقتصاد رنج خواهند برد.

ظریف در ادامه عنوان کرد که هرچند تحریم‌های آمریکا صادرات نفت ایران را به میزان زیادی کاهش داده اما درنهایت بازار خود را پیدا خواهد کرد. وی دراین‌باره گفت: من معتقدم که ایران همواره نفتش را می‌فروشد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین اظهارات مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر اینکه تحریم‌ها اقلام انسان دوستانه به ایران را هدف قرار نداده را به چالش کشید و گفت: آمریکا علیه ایران تحریم‌های مالی اعمال کرده است. زمانی که شما می‌خواهید پول انتقال دهید بانک از شما نمی‌پرسد که این پول برای مواد غذایی است یا خیر. به همین خاطر تحریم‌ها همواره به انتقال مواد غذایی و دارو ضربه می‌زند.

ظریف ادامه داد: آمریکا به وعده‌هایش وفادار نیست. ما اعتقادداریم تمام تحریم‌ها غیرقانونی و مغایر قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد است. آمریکا حتی به عهدی که بسته وفادار نیست.

به گزارش ایرنا، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا ۱۸ اردیبهشت‌ماه گذشته تحت تأثیر فشار لابی صهیونیسم خروج این کشور از برجام را اعلام کرد و چهاردهم آبان، دوره تازه تحریم‌های ضد ایرانی را که عمدتاً صادرات نفت ایران، صنایع هوایی، کشتیرانی و بانکی را شامل می‌شود به اجرا گذاشت.

سایر کشورهای امضاکننده برجام یعنی انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه ضمن محکوم کردن خروج این کشور از این توافق چندجانبه بین‌المللی، تأکید کردند که به برجام پایبند مانده و از تجارت شرکت‌هایشان با ایران حمایت می‌کنند.

در راستای مقابله با تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه ایران، اتحادیه اروپا ضمن فعال کردن قانون انسداد برای حمایت از فعالیت شرکت‌های خود در ایران، اعلام کرد که سازوکار ویژه مالی برای ادامه تجارت شرکت‌های خارجی با ایران و فروش نفت ایران و امکان مبادله تجاری ایران با جهان ارائه می‌کند.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه این گفت‌وگو نسبت به روند آهسته اروپا در ایجاد سازوکار ویژه مالی موسوم به اس پی وی ابراز ناخرسندی کرد و گفت: آنچه مهم است این است که اروپا تعهد سیاسی داده اما متأسفانه در حوزه عمل، خیلی آرام حرکت کرده است.

ظریف همچنین درباره دیدارش با وزیر امورخارجه انگلیس گفت: هانت به من تعهد داد که انگلیس به [حفظ] توافق هسته‌ای معتقد است اما نیاز داریم که شاهد اقدام‌های عملی در این زمینه باشیم. 

وزیر امور خارجه انگلیس بامداد امروز در رأس هیئتی سیاسی برای سفری یکروزه راهی تهران شد. او تاکنون با همتای ایرانی خود و علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو کرده است.

ظریف در ادامه این گفت‌وگو وضعیت بحران انسانی در یمن را کابوسی خواند که نمی‌تواند ادامه پیدا کند. وی تصریح کرد: به شرطی که ائتلاف به رهبری عربستان امان دهد، مردم یمن آماده شرکت در میز مذاکره هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.