چین خواستار رفع تحریم های آمریکا علیه ایران شد

«وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز (دوشنبه) در کنفرانس خبری خود ضمن استقبال از ازسرگیری مذاکرات «وین» برای احیای برجام تأکید کرد که ایالات متحده باید به طور کامل تمامی تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه علیه کشورهای ثالث همچون ایران و چین را رفع کند.

بنا بر گزارش شبکه «سی سی تی وی»، وی در ابتدا ضمن استقبال از شروع مجدد مذاکرات وین گفت: «این نتیجه تلاش‌های مشترک تمامی طرف‌ها است و نشان‌دهنده از اراده مشترک تمامی طرف‌ها برای حفظ این توافق جامع است و مطابق با انتظارات عمومی جامعه بین‌المللی است».

ونبین در ادامه ضمن تأکید بر عزم پکن برای حفظ برجام گفت: «چین قاطعانه به حفظ این توافق جامع درباره موضوع هسته‌ای ایران متعهد است و اهمیت بسیار زیادی برای ازسرگیری مذاکرات درباره اجرای این توافق قائل است. چین برای مدتی از طرق مختلف ارتباطات و هماهنگی‌های فشرده‌ای با طرف‌های اصلی همچون روسیه، ایران، انگلیس، فرانسه، آلمان، ایالات متحده و اتحادیه اروپا در سطوح مختلف انجام داده است».

سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین در ارتباط با ازسرگیری مذاکرات وین توضیح داد: «با آغاز مجدد مذاکرات، راه‌حل سیاسی و دیپلماتیک موضوع هسته‌ای ایران، فرصت‌های جدیدی را پیدا کرده است و در عین حال با چالش‌های جدی روبرو است».

ونبین سپس از تمامی طرف‌های مذاکره‌کننده درخواست کرد که از فرصت شروع مجدد مذاکرات برای پیشبرد تلاش‌های دیپلماتیک بهره‌مند شوند.

وی در این خصوص گفت: «چین امیدوار است که تمامی طرف‌های ذی‌ربط از فرصت به وجود آمده برای افزایش بیشتر تلاش‌های دیپلماتیک بهره گیرند و به طور کامل از خود حسن نیت و انعطاف نشان دهند و برای دستیابی هرچه سریع‌تر به نتایج مثبت تلاش کنند».

وانگ ونبین سپس به چهار نکته در ادامه روند مذاکرات هسته‌ای ایران اشاره کرد که شامل موارد زیر می‌شود:

سخنگوی وزارت خارجه چین در خصوص مورد اول بر لزوم رفع تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا تأکید کرد و گفت: «مسئله اول، حفظ منطق صحیح مذاکرات است. ایالات متحده آمریکا بعنوان آغازگر بحران هسته‌ای ایران، باید به طور کامل تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی علیه طرف‌های ثالث همچون ایران و چین را لغو کند. بر این اساس، ایران اجرای تعهدات خود را ازسرمی‌گیرد. تمامی طرف‌ها باید انصاف و عدالت را به منظور دستیابی به اهداف بالا رعایت کنند و شرایط خوبی را به وجود آورند».

وی ادامه داد: «مسئله دوم، احترام به حقوق و منافع قانونی و مشروع و نگرانی‌های معقول تمامی طرف‌ها است. مذاکرات باید بر اساس احترام متقابل پیش رود و در جهت منافع متقابل و نتایج برد-برد ادامه یابد و توازن حقوق و تعهدات تمامی طرف‌های این توافق جامع را احیا کند و صلح و ثبات منطقه‌ای را ترویج دهد و حقوق و منافع تمامی طرف‌ها برای برقراری همکاری اقتصادی و تجاری قانونی و مشروع با ایران حفظ و رعایت شود».

سخنگوی وزارت خارجه چین در خصوص سومین نکته توضیح داد: «مسئله سوم، اتخاذ یک راهبرد مذاکره عملی و انعطاف‌پذیر است. چین با پیشبرد مذاکرات بر اساس اجماع مذاکرات پیشین موافق است. در عین حال، باید بر رایزنی‌های برابر تأکید شود و خرد سیاسی اعمال شود و به صورت خلاقانه مسائل باقیمانده در مذاکرات رفع شود و برای دستیابی هرچه سریع‌تر به توافق تلاش شود».

ونبین در پایان در خصوص نکته چهارم تأکید کرد: «نکته چهارم، پایبندی به مسیر حل و فصل سیاسی و دیپلماتیک است. تمامی طرف‌ها باید بی‌طرف و منطقی باقی بمانند و روند مذاکرات را حفظ کنند و از گفتار و اعمال افراطی که در تلاش‌های دیپلماتیک اخلال اجیاد می‌کند، بپرهیزند. چین همچنان به تمرین چندجانبه‌گرایی واقعی ادامه خواهد داد و به شیوه‌ای سازنده در مرحله بعدی مذاکرات مشارکت خواهد کرد و تمام تلاش خود را برای بازگرداندن هرچه سریع‌تر این توافق به مسیر اصلی به کار خواهد گرفت. ما تمایل داریم با تمامی طرف‌ها بر اساس احترام متقابل، برابری و منافع متقابل همکاری سازنده‌ای داشته باشیم».

نشست کمیسیون مشترک برجام ساعت ۱۶:۳۰ به وقت تهران (۱۴ به وقت وین) امروز هشتم آذر ماه (۲۹ نوامبر) در محل هتل پله کوبورگ وین با حضور هیأت‌های اصلی عضو برجام (ایران و گروه ۱+۴) (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) و هماهنگ کننده اتحادیه اروپا برگزار خواهد شد.

طی دو روز گذشته نیز رایزنی‌های دوجانبه و سه جانبه‌ای بین هیأت ایران با هیأت‌های چین و روسیه و انریکه مورا انجام شد.

 «میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در «وین» اتریش در آستانه نشست عصر امروز کمیسیون مشترک برجام در «وین» پایتخت اتریش تأکید کرد که هیچ‌گونه جایگزین منطقی و قابل قبولی برای پایان موفقیت‌‌آمیز مذاکرات «وین» برای احیای برجام وجود ندارد.

وی در این پیام توییتری در خصوص روند مذاکرات وین نوشت: «لطفاً روسیه را مستثنی کنید. ما کاملاً از تمامی مشکلات موجود در مذاکرات وین آگاه هستیم اما خوشبینی محتاطانه‌ای داریم. دلیل این خوشبینی محتاطانه بسیار ساده است: ما هیچ جایگزین معقول و قابل قبولی برای اتمام موفقیت‌آمیز مذاکرات درباره برجام نداریم».

میخائیل اولیانوف به پیام توییتری «استفانی لیختنشتاین» خبرنگار اتریشی پاسخ داده بود که در پیامی مدعی شده بود که حال و هوای مذاکره‌کنندگان در وین غم‌انگیز است.

وی در پیامی نوشته شده بود: «حال و هوای مذاکره‌کنندگان (در وین) اگر تاریک نباشد، غم‌انگیز است».

از طرف دیگر، «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام در پیامی که در صفحه توییتری خود منتشر کرد، گفت که در آستانه نشست کمیسیون مشترک برجام که قرار است عصر امروز (دوشنبه) در «وین» برگزار شود، تلاش‌های مقدماتی فشرده در جریان است.

وی در این پیام نوشت: «به وین برای دور هفتم مذاکرات به منظور بازگرداندن برجام به مسیر اصلی بازگشتیم. تلاش‌های مقدماتی فشرده در جریان است».

ایران در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد و به امید وادار کردن ایران با موافقت با توافق مورد پذیرش واشنگتن، سیاست «فشار حداکثری» علیه ایران را در پیش گرفت اما این سیاست نه تنها نتیجه‌ای در برنداشت بلکه ایران را وادار کرد تا یکسال پس از تداوم پایبندی به برجام و بعد از بدعهدی طرف‌های اروپایی برجام، گام‌هایی را در جهت کاهش تعهدات برجامی بردارد.

دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای را فراهم کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.