خبر فائو از افزایش قیمت جهانی مواد غذایی

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) اعلام کرد قیمت جهانی مواد غذایی تحت تاثیر تقاضای بالا برای گندم و محصولات لبنی، در نوامبر برای چهارمین ماه متوالی افزایش یافت و در بالاترین رکورد ۱۰ سال اخیر ایستاد.

شاخص قیمت غذای فائو که تغییرات ماهانه سبدی از غلات، دانه‌های روغنی، محصولات لبنی، گوشت و شکر را بررسی می‌کند، در نوامبر به ۱۳۴.۴ واحد در مقایسه با ۱۳۲.۸ واحد رشد کرد. شاخص اکتبر پیشتر ۱۳۳.۲ واحد اعلام شده بود که به ۱۳۲.۸ واحد بازبینی شد. این شاخص در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۷.۳ درصد رشد پیدا کرده است و اکنون در بالاترین رکورد خود از ژوئن سال ۲۰۱۱ قرار دارد.

قیمت کالاهای کشاورزی در سال گذشته تحت تاثیر مشکلات برداشت و تقاضای قوی، رشد چشمگیری پیدا کرده است.

شاخص قیمت غلات فائو در نوامبر نسبت به ماه پیش از آن ۳.۱ درصد رشد کرد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۳.۲ درصد رشد نشان داد. فائو اعلام کرد قیمت گندم به دلیل نگرانیها نسبت به باران غیرفصلی در استرالیا و ابهامات درباره تغییرات احتمالی در تدابیر صادرات روسیه، پشتیبانی شد.

شاخص قیمت لبنیات ماه گذشته بزرگترین رشد ماهانه را داشت و در نوامبر ۳.۴ درصد در مقایسه با اکتبر افزایش پیدا کرد. طبق گزارش فائو، تقاضای جهانی برای واردات کره و پودر شیر با تلاش خریداران برای تامین مایحتاج پیش از کمبود عرضه در بازارها، قوی ماند.

قیمتهای جهانی شکر در نوامبر ۱.۴ درصد نسبت به اکتبر افزایش پیدا کرد و بر مبنای سالانه ۴۰ درصد رشد داشت. فائو این افزایش را به قیمتهای بالاتر اتانول نسبت داد.

شاخص قیمت گوشت فائو در نوامبر ۰.۹ درصد کاهش داشت که چهارمین کاهش ماهانه متوالی بود در حالی که قیمت روغنهای گیاهی نسبت به سطح اکتبر ۰.۳ درصد کاهش یافت اما قیمت روغن پالم در بازار جهانی قوی ماند.

فائو پیش بینی خود از تولید جهانی غلات در سال ۲۰۲۱ را از ۲.۷۹۳ میلیارد تن برآورد یک ماه پیش، به ۲.۷۹۱ میلیارد تن کاهش داد اما همچنان انتظار دارد تولید غلات جهان به رکورد بالایی برسد. پیش بینی می شود استفاده از غلات در فصل ۲۰۲۲-۲۰۲۱ به میزان ۱.۷ درصد نسبت به فصل ۲۰۲۱-۲۰۲۰ رشد کرده و به رکورد ۲.۸۱۰ میلیارد تن صعود کند.

بر اساس گزارش رویترز، فائو پیش بینی کرد ذخایر غلات جهان تا پایان فصها در سال ۲۰۲۲ به ۸۲۲ میلیون تن برسد که ۲.۹ میلیون تن بالاتر از برآورد نوامبر است اما همچنان ۰.۷ درصد نسبت به سطحی که در آغاز فصل وجود داشت، کمتر است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.