در حقیقت قیمت‌گذاری نامعقول سبب می‌شود بازار فروش محصولات دچار نوسان شده و سطح  مطلوبیت مشتریان در خرید کالا دچار شرایط جدید شود.

بررسی فروش  شرکت‌های مواد غذایی در یک دوره ۹ ماهه نشان از کاهش فروش دارد و این روند همچنان ادامه دارد. آمارها نشان می‌دهد با توجه به افزایش شدید قیمت، سطح فروش آنها از آذر ۹۹ تاکنون نه تنها افزایش نیافته، بلکه دچار کاهش شده است.

شرکت‌ها باید محاسبه کنند که اپتیمم منافع شرکت در چه نرخی  و چه میزان سطح فروش تامین می‌شود تا ضمن حفظ  مشتریان، نسبت به تامین نیازهای ضروری مشتریان و جامعه نیز اقدام کنند.

اشتباه بسیاری از تولیدکنندگان ایرانی این است که به‌دنبال افزایش قیمت‌ها بدون توجه به توسعه بازار هستند. در حقیقت آنها قاعده هرم بازار را افزایش نمی‌دهند. موردی که بیش از یک قرن است که تولیدکنندگان بزرگ جهانی به‌دنبال آن هستند و حتی گاهی با تقبل زیان‌های مقطعی، مشتری را حفظ می‌کنند. دیگر این نکته برای هر تولیدکننده‌ای واضح است که افزایش حجم تولید منجر به کاهش قیمت تمام شده در میان‌مدت می‌شود. امروزه کالاهای خوراکی نظیر بستنی، تنقلات، بیسکویت، شیرینی، آبمیوه و .... همگی به دلیل رشد بی‌رویه قیمت از چرخه مصرف جامعه در حال حذف شدن هستند. این کالاها اگرچه از قیمت‌گذاری معاف شده‌اند، اما از آن سو مصرف‌کننده نیز در انتخاب آنها طبیعتا آزاد است و با کنار گذاشتن آنها زیان چندانی نمی‌بیند.

صنایع تولیدکننده این نوع محصولات به مرور در سال‌های اخیر سهم بزرگی در اقتصاد کشور پیدا کرده و به‌نظر می‌رسد کاهش جایگاه آنها در اقتصاد به تولید ناخالص ملی کشور صدمه بزند.