به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از وال استریت ژورنال، آندره شولتن، مدیر امور مالی P&G ابرشرکت آمریکایی چندملیتی فعال در حوزه کالاهای مصرفی، هفته گذشته با اشاره به افزایش قیمت‌ها که در ماه سپتامبر اعمال شد، اظهار کرد: ما هیچ گونه واکنش فیزیکی از سوی مصرف‌کنندگان مشاهده نکرده‌ایم. بنابراین ما نسبت به موقعیت کنونی خود احساس خوبی داریم. بسیاری از مصرف‌کنندگان پول‌های خود را پس‌انداز می‌کنند و از دستمزد بالاتر در شرایط همه‌گیری کرونا سود می‌برند و پول اضافی برای آنها باقی می‌ماند. نسخه بسیار مسری ویروس کرونا دلتا، آنها را در خانه نگه داشته و جذابیت غذا خوردن در رستوران‌ها، اقامت در هتل‌ها و مسافرت هوایی برای آنها کاهش یافته است. شرکت‌هایی که از این پویایی بازار سود می‌برند به سرمایه‌گذاران خود قول داده‌اند تا در سال ۲۰۲۲ انتظار فروش و سوددهی مطلوبی داشته باشند، اگرچه افزایش هزینه‌های مربوط به مشکلات زنجیره تامین هیچ نشانه‌ای از بهبود را نشان نمی‌دهد. شرکت P&G، تولیدکننده پوشک‌های پمپرز و محصولات معروف تاید، هفته گذشته سومین مرحله افزایش قیمت‌های خود را اعلام کرد که طی چند ماه آینده اعمال خواهد شد و به سرمایه‌گذاران خود گفت انتظار دارد با آغاز سال جدید سوددهی شرکت نیز افزایش یابد.

 اما نستله، بزرگ‌ترین شرکت مواد غذایی بسته‌بندی شده در جهان، تخمین سالانه فروش خود را برای دومین فصل متوالی افزایش داد، زیرا مصرف کنندگان حتی با کاهش محدودیت‌های ناشی از بیماری کرونا، همچنان قهوه بیشتری را در خانه می‌نوشند. شرکت چیپوتلی نیز گفته که افزایش قیمت، مردم را از بوریتوهای خوشمزه چیپوتلی دور نکرده است. به‌رغم هزینه‌های بالای نیروی کار و کالاهای مصرفی، افزایش قیمت منو در سه ماه اخیر نسبت به سال قبل، بیش از دو برابر درآمد خالص آن را افزایش داده است. شرکت‌های AT&T و ورایزن وایرلس، برترین شرکت‌های فعال در زمینه خطوط تلفن‌همراه در ایالات متحده، هر دو به سرمایه‌گذاران خود اعلام کردند که رشد درآمد آنها در سال‌جاری تا حدی کاربران را ترغیب خواهد کرد تا با ورود به برنامه‌های برتر تلفن‌همراه با مزایای دیگر مانند اشتراک رسانه‌های جاری یا آی‌فون‌های ارزان قیمت، تجارت خود را گسترش دهند، اما تحلیلگران این سوالات را مطرح می‌کنند که آیا نستله اعتماد خود به تقاضا برای قهوه درجه یک را از دست داده است؟ یا اینکه آیا سهم بازار P & G با افزایش قیمت محصولات آن کاهش می‌یابد یا معکوس می‌شود و مصرف‌کنندگان بیشتر تحت تاثیر تورم قیمتی قرار می‌گیرند؟ هر دو شرکت اطمینان خود به روند بازار را دوباره تایید کردند. نستله گفت که بخش قهوه آن همواره بزرگ‌ترین عامل رشد این شرکت بوده، زیرا برندهای نسکافه، نسپرسو و استارباکس به سرعت در حال رشد هستند. شرکت P&G نیز اظهار کرد که این شرکت در طول سال‌ها روی محصولات با کیفیت بالا با ویژگی‌های جدید خود مانند تیغ‌های اصلاح جدید و دستمال توالت نرم‌تر سرمایه‌گذاری کرده است و مصرف‌کنندگان این محصولات همچنان حاضرند تا هزینه‌های بالاتری را برای آنها پرداخت کنند‌، حتی اگر بودجه خانوارها تنگ‌تر شده باشد.

این در حالی است که تورم آمریکا در ماه سپتامبر افزایش یافت. وزارت کار ایالات متحده اعلام کرده که شاخص قیمت مصرف‌کنندگان که میزان پرداخت هزینه مصرف‌کنندگان برای کالاها و خدمات را اندازه‌گیری می‌کند، نسبت به سال قبل ۴/  ۵درصد افزایش یافته که بالاترین نرخ خود در یک دهه گذشته را تجربه می‌کند. بسیاری از اقتصاددانان انتظار دارند که این امر موجب تداوم تورم بالاتر خواهد شد. نیک مودی، تحلیلگر RBC Capital Markets می‌گوید: به محض اینکه برخی از مشوق‌های دولتی در دوران کرونا کاهش یابد و مردم شروع به پرداخت اجاره خانه خود کنند، قیمت‌گذاری محصولات تبدیل به مساله‌ای جدی خواهد شد. آقای مودی می‌گوید شرکت‌های بزرگ با برندهای شناخته شده قادر خواهند بود قیمت‌ها را در هر رده‌ای نسبت به برند‌های ارزان قیمت یا شرکت‌های کوچک افزایش دهند، زیرا خریداران اغلب نام‌های شناخته شده را به امید افزایش قیمت‌ها راحت تر در انبارهای خود نگه می‌دارند. بن رایش، مدیرعامل Datasembly می‌گوید: ما شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم که بسیار شوکه‌کننده است، اما مصرف‌کنندگان محصولات گران شده را بدون افت تقاضا به خوبی خریداری می‌کنند. به گفته این شرکت که قیمت‌های عمومی ‌موجود برای سوپرمارکت‌های آمریکایی را در هفته جاری اعلام کرد، قیمت‌های خواربارفروشی‌های آمریکایی در ماه سپتامبر به طور متوسط ۱۸/  ۱ درصد در مقایسه با سال قبل افزایش یافت که تقریبا سه برابر متوسط افزایش در آغاز سال ۲۰۲۱ است.

این در حالی است که شرکت‌ها روند افزایش قیمت‌های خود را پیاده‌سازی می‌کنند و  اشتباه در قیمت‌گذاری می‌تواند هزینه بر باشد. هنگام تعیین قیمت، شرکت‌ها چند عامل را می‌سنجند. یک عامل تعیین‌کننده کلیدی این است که آیا احتمال دارد رقبا نیز از این روش پیروی کنند. رهبران شرکت‌ها می‌گویند هزینه نیروی کار، حمل و نقل و مواد اولیه در حال افزایش است و این موضوع باعث می‌شود آنها فکر کنند که از رقبا کم نمی‌آورند. فناوری و هوش مصنوعی به خرده‌فروشان این امکان را می‌دهد تا قیمت‌ها را به شیوه‌ای هدفمندتر تعیین کنند. به عنوان مثال، آنها می‌دانند که کدام خریداران فقط در فصل تخفیف خرید می‌کنند، بنابراین می‌توانند تخفیف‌هایی را به آنها ارائه دهند. از طرف دیگر افزایش قیمت توسط تولیدکننده ممکن است بلافاصله برای مصرف‌کنندگان آشکار نشود. اغلب، شرکت‌ها می‌توانند قیمت‌ها را با کاهش اندازه بسته‌ها یا سایر ترفندها، به جای افزایش مستقیم کالای مشخص، افزایش دهند. خرده فروشان همیشه شرایط رشد را برای مصرف‌کنندگان فراهم نمی‌کنند. بزرگ‌ترین خواربارفروشان آمریکایی می‌گویند که از مصرف‌کنندگان در برابر افزایش قیمت محافظت می‌کنند، اما این امر در حال تغییر است. شرکت‌های کروگر و Albertsons هر دو می‌گویند که برای حفظ منافع خود مجبورند هزینه‌های بیشتری را به خریداران تحمیل کنند. گری میلرچیپ، رئیس شرکت Kroger Finance ، در تماس اخیر خود با تحلیلگران گفت: ما از توانایی خود برای عبور از افزایش قیمت‌های فعلی بسیار آسوده خاطر هستیم و انتظار داریم که روند کنونی ادامه یابد.