جزئیات توزیع هوشمند اقلام غذایی/ اضافه شدن لبنیات به توزیع هوشمند

معاون وزیر جهاد کشاورزی ضمن تشریح جزئیات توزیع هوشمند اقلامی چون مرغ منجمد، تخم مرغ، برنج، شکر و روغن در سراسر کشور اعلام کرد که از هفته آینده لبنیات هم به سبد توزیع هوشمند اقلام غذایی اضافه خواهد شد.

اسماعیل قادری‌فر در پاسخ به این سوال که سامانه هوشمند توزیع اقلام اساسی چگونه فعالیت می کند، اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم با شعار محوری و رویکرد امنیت غذایی پایدار و با سیاست ارزان سازی، دسترسی و فراگیری همه مردم به غذای سالم آغاز به کار کرد. یکی از  شروط مهم امنیت غذایی در کنار تولید با بهره‌وری بالا توزیع هوشمند است. به همین دلیل از کسب و کارها و استارت آپ‌های خدماتی که مشغول فعالیت هستند و حائز شرایط بودند، برای حضور در زنجیره نهایی توزیع طی فراخوانی دعوت به همکاری کردیم.

وی ادامه داد: این طرح  از ۱۸ آبان‌ماه به صورت آزمایشی در سطح شهر تهران با توزیع مرغ منجمد و تخم مرغ از طریق یک استارت آپ اینترنتی شروع به کار کرد. ظرفیتی که برای شهر تهران و این دو قلم کالا در نظر گرفته بودیم، با توجه به سرانه مصرف ۳۰۰ تن از هر قلم بود تا مردم بتوانند بدون محدودیت و حضور در صف اقلام مورد نیاز خود را در منزل تحویل بگیرند.

معاون وزیر جهادکشاورزی اضافه کرد: با وجود شرایط تنش آبی و مشکلات تحریم امروز کشور کمبودی در زمینه اقلام اساسی ندارد.

وی تصریح کرد: تهران کلانشهری است که همه اقوام در آن حضور دارند و تراکم جمعیت هم بالاست. به همین دلیل طرح توزیع هوشمند ابتدا از این شهر شروع شد. در گام بعد نیز در کلانشهرهای دیگری چون اصفهان، شیراز، مشهد، یزد و کرج آغاز به کار کرد. در مرحله سوم هم در هر نقطه ای که به واسطه اخلال در شبکه توزیع و ورود واسطه گری، عرضه با مشکل روبه رو شده است، قصد داریم از این سامانه‌های هوشمند در توزیع استفاده کنیم. 

قادری‌فر در ادامه گفت: پایش‌های میدانی ما حاکی از این است که در بسیاری از مناطق کشور کمبودی نداریم اما با هوشمندی و رصد روزانه در قرارگاه امنیت غذایی هر جایی که احساس کنیم در بازاررسانی و دسترسی مردم به اقلام اساسی اخلالی وجود دارد، هوشمندانه وارد می شویم تا دغدغه خاطری برای شهروندان وجود نداشته باشد.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی اضافه کرد: زیبنده نیست کشوری که بهترین کشاورزان و تولیدات را دارد، با ورود دلالان و واسطه‌های غیرضروری اخلالی در سیستم توزیع آن رخ دهد و موجبات نارضایتی مردم فراهم شود.

وی عنوان کرد: در گام اول این طرح توزیع هوشمند در منازل آغاز شده است و قصد داریم در گام دوم نیز  اقلام را با حذف واسطه‌ها با قیمت‌های مصوب به دست اصناف برسانیم تا یک بار برای همیشه این موضوع دلالی و افزایش قیمت‌های ناشی از واسطه‌گری های غیرضروری حل شود.

قادری‌فر در خصوص اختلال ایجاد شده در این سامانه اینترنتی فروش اقلام مصوب نیز گفت: دقایقی کوتاه اختلالی در سایت این استارت آپ ایجاد شد که بلافاصله برطرف شد. 

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می کرد، یادآور شد: مصرف روزانه مرغ در شهر تهران بین ۱۳۰۰ تا ۱۵۰۰ تن  است. برآورد مرغ منجمد نیز ۳۰۰ تن و تخم مرغ نیز حدود ۲۰۰ تن است. هیچ محدودیتی در عرضه نداریم. اگر بازار کشش داشته باشد توزیع انجام خواهد شد.

به گفته این مقام مسئول در سازمان تعاون روستایی سامانه پیش بینی شده تنها با ثبت یک شماره تلفن و مکان افراد قابل ورود است. البته امکان دریافت کد ملی را دارد. ولی مردم نگران نباشد اگر هم روزی سامانه درخواست کد ملی داشت به معنای محدودیت در عرضه نیست. بلکه به معنای مدیریت در توزیع است. سقف محدود کننده نداریم و براساس سرانه مصرف توزیع انجام می شود ولی جلوی دلالی‌ها گرفته خواهد شد. 

 وی افزود: تمام تلاشمان را می کنیم که تا پایان سال شبکه روستا بازار را در سراسر کشور فعال کنیم. البته در برخی مناطق از هفته‌های گذشته این روستا بازارها فعال شده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا تنها از یک سامانه در توزیع هوشمند اقلام استفاده شده است، گفت: چون کار ضربتی داشتیم، روز ۱۸ آبان ماه تلفنی تعدادی از سرآمدهای سامانه‌های اینترنتی را دعوت کردیم. از بین این‌ها از نظر لجستیک و تامین زنجیره سرد یکی از آنها اعلام آمادگی کرد. البته فراخوانی را از ۱۹ آبان منتشر کردیم و از همه فعالان در این بخش درخواست کردیم که وارد عرصه شود و شرط کردیم که کسب و کارها باید محصولات را با قیمت مصوب به دست مردم برسانند و همچنین زنجیره تامین هم داشته باشند.

قادری‌فر در پاسخ به این سوال که آیا  امکان ارجاع کالاهایی که سالم نیستند از طریق این سامانه وجود دارد یا خیر، گفت: آن چیزی که با این سامانه شرط کردیم، برگشت اقلام بدون قید و شرط است. بخش شکایت و انتقادات هم را در سامانه قرار دادیم. اقلامی که احیانا دچار مشکل هستند باید مرجوع شوند. در صورت شکایت حتما آن را پیگیری خواهیم کرد. 

به گفته وی از روز یکشنبه شهرهای اقماری تهران هم تحت پوشش این سامانه قرار می گیرند و نواقص را برطرف خواهیم کرد.

مدیرعامل سازمان تعاون روستایی در پاسخ به اینکه نتیجه این هوشمندسازی چه زمانی در سفره مردم آشکار خواهد شد، گفت: در همین دو سه هفته آغاز به کار نتیجه آشکار شده است.

وی در پایان گفت: از هفته آینده لبنیات را هم به سبد کالا اضافه خواهیم کرد.

محمدجواد عسکری- رییس کمیسیون کشاورزی مجلس نیز در ادامه این برنامه در پاسخ به این سوال که کمیسیون کشاورزی مجلس چه نگاهی بر قانون انتزاع و واگذاری تمام مسئولیت ها به وزارت جهادکشاورزی دارد، گفت: از بدو ورود به مجلس خصوصا کمیسیون کشاورزی با مشکل در تصمیم گیری‌ها مواجه شدیم. وزارت صمت قسمتی از کار را انجام می داد و وزارت جهاد کشاورزی نیز بخشی دیگر. خوشبختانه این موضوع حل شد و با اجرای قانون انتزاع در همه امورات امنیت غذایی، وزارت جهاد کشاورزی باید پاسخگو باشد. تمهیداتی خوبی نیز در این راستا نظر گرفته شد.

وی ادامه داد: در راستای حل مشکلات مردم و دسترسی به مواد غذایی حرکت‌های خوبی انجام شده است. دستگاه‌های متولی باید به طوری برنامه را جلو ببرند که همه خانواده‌ها دسترسی به اقلام مورد نیاز خود را  داشته باشند. همه تلاشمان را می کنیم که اتفاق مد نظر رخ دهد.

رضا الفت نسب - عضو هیات مدیره اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی نیز در این برنامه و در پاسخ به این سوال که آیا راه اندازی این سامانه هوشمند توزیع اقلام غذایی به درستی انجام شده است یا خیر، گفت: نقدی در روزهای گذشته به سازمان تعاون روستایی داشتیم مبنی بر اینکه ظرفیت‌هایی در کسب و کارهای آنلاین عضو اتحادیه کسب و کارهای کشور در این بخش وجود دارد و از آنها درخواست کردیم از همه ظرفیت استفاده شود. انتقاد بر این بود که صرفا از یک سامانه استفاده نشود و از سامانه های دیگر در سراسر کشور  نیز در این بخش استفاده کنند. قرار شد از هفته آینده از تمام این ظرفیت‌ها در صورت وجود زیرساخت مناسب استفاده شود.

وی در خصوص ورود استارت آپ‌های دیگر به بخش توزیع هوشمند نیز تاکید کرد: باید دید دولت چقدر در این طرح مصمم است و از آن طرف نیاز به سرمایه گذاری در این بخش داریم.

در ادامه این برنامه قاسم نوده فراهانی- رییس اتاق اصناف تهران نیز در پاسخ به این سوال که نگاه اصناف به توزیع هوشمند اقلام چیست و آیا امکان حذف دلالان وجود دارد، گفت: فروشگاه اینترنتی را در سال ۱۳۹۲ در قانون نظام صنفی پیش بینی کردیم. شبکه توزیع به اندازه کافی در کشور وجود دارد. اگر قرار است از فروشگاه های اینترنتی استفاده شود لازم به احداث شبکه جدیدی نیست از همین ها هم می توان استفاده کرد.

رییس اتاق اصناف تهران ادامه داد: بازار را عرضه و تقاضا تنظیم می کند. قیمت مصوب مرغ در عمده فروشی ۲۹ هزارت ومان بود که امروز به ۲۷ هزارتومان رسید. تخم مرغ ۴۳ هزار تومان به زیر ۴۱ هزارتومان رسید. وقتی عرضه فراوان باشد قیمت خود به خود کاهش می یابد. 

وی خطاب به مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: این موضوع را در رابطه با شرکت‌های اینترنتی انحصاری نکنید. شفاف برای مردم بیان کنید. اینکه کالا با قیمت مناسب به دست مردم برسد و دلالان حذف شوند خواسته ما نیز هست.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.