وزیر کشاورزی: دشمن در غذا با ما شوخی ندارد

به گزارش دنیای اقتصاد به نقل از ایرنا، سیدجواد ساداتی‌نژاد شامگاه جمعه در یادواره سرداران و ۶۷ شهید جهادگر شهرستان‌های کاشان، آران و بیدگل و نطنز در دانشگاه کاشان با بیان اینکه بهره‌وری برای ارزان‌سازی غذا فقط با علم و فناوری انجام می‌شود، افزود: کاری که در دولت سیزدهم و وزارت جهاد کشاورزی برای تولید دنبال می‌شود افزایش بهره‌وری در تولید برای ارزان‌سازی غذاست. 

وی مسئولیت این وزارتخانه را تامین غذای سالم، کافی و عادلانه برای تمامی مردم بیان و اضافه کرد: تولید غذا به اندازه کفایت و دسترس مردم به آن با قیمت مناسب از جمله برنامه‌های جهادی وزارت جهاد کشاورزی است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه تولید و قیمت ۲ مساله‌ و مشکل پیش روی این وزارتخانه دولت سیزدهم است، تصریح کرد: در مرحله نخست باید غذا، گوشت، مرغ، میوه، گندم، جو و ذرت تولید و تامین شود و پس از آن در مورد قیمت، تجارت، بازار و رفع دلال‌ها و واسطه‌ها، سخن گفت.

ساداتی‌نژاد علت گرانی غذا در بازار را وجود دلال‌ها دانست و گفت: برای ارزان شدن غذا باید توزیع از حالت سنتی در بازار حذف تا دست واسطه‌ها و دلال‌ها قطع شود.

وی، یکی از راه‌های مهم برای ارزان‌سازی غذا را هوشمندسازی توزیع بیان و اضافه کرد: باید غذا از محل مزرعه، دامپروری و مرغداری به طور مستقیم به دست مصرف‌کننده برسد.

وزیر جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: این هوشمندسازی از نزدیک یک ماه به صورت آزمایشی در تهران وکرج در حال اجرا است، از هفته آینده نیز در اصفهان آغاز می‌شود و به سرتاسر کشور تعمیم داده خواهد شد تا غذا با حذف دلال‌ها، به دست مصرف کننده و یا مستقیم در فروشگاه‌ها به فروش برسد.

وی گفت: امروز غذا در ایران مورد تهدید دشمن نیز است؛ آمریکا ورود مرغ اجداد را به این کشور را تحریم کرد و نشان داد که دشمن در غذا هم با ما شوخی ندارد، دشمنی‌اش در غذا هم استمرار دارد و اگر ما در گذشته مرغ اجداد آرین نداشتیم به طور حتم مشکل‌های بسیاری در تامین غذا برای مردم کشور به وجود می‌آمد.

ساداتی‌نژاد تاکید کرد: امروز حوزه امنیت غذا یک قدرت مهم برای جمهوری اسلامی ایران است که امیدواریم با شعار همه با هم و باهمت کشاورزانی که بزرگترین سرمایه کشور هستند و با سخت کوشی و تلاش تامین شود.

وی ادامه داد: باید برای کشاورز به جای به کار بردن صفت‌هایی از واژه مظلوم و زحمتکش، انسان‌های شریف، خیر و نیکوکار استفاده شود، چرا که ۴۳ سال محصولات کشاورزی در کشور تولید کردند، خودشان دریافت قیمت محصول‌ها را انجام ندادند و همیشه محصول‌ها را زیر قیمت به بارار عرضه و غیرتمندانه تاکنون در تولید غذا برای مردم کشور، تلاش کردند.

وزیر جهاد کشاورزی از کشاورزان به عنوان سربازان نظام یاد کرد و گفت: امروز کشاورزان تولید کننده غذا در کشور هستند و غذایی که از سوی آنها تولید می‌شود هیچ تفاوتی با سلاح‌های نظامی ندارد.

وی با توجه به تحریم‌های ظالمانه دشمن، از کشاورزان و دامداران به دلیل تولید مواد غذایی قدردانی کرد و با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران دارای توانمندی‌‎های بزرگی است، افزود: ایران جایگاه اقتدار غذایی را در جهان دارد اما امروز از آن برخودار نیست، امروز باید این ظرفیت تولید غذا که تولید قدرت در کشور است با تفکر و نگاه جهادی احیا شود.

ساداتی‌نژاد با اشاره به تحویل پنج میلیون دز واکسن کرونا با جدیدترین فناوری دنیا، تصریح کرد: سال آینده تولید و ساخت این واکسن‌ها در وزارت جهاد کشاورزی و موسسه رازی به ۱۰۰ میلیون دز می‌رسد.

به گفته وی، واکسن‌هایی که پیشتر تولید می‌شد از نسل کلاسیک و قدیمی‌تر ویروس کشته بودند اما کسی فکر نمی‌کرد در وزارت جهاد کشاورزی و از سوی فرزندان جهادگر واکسن کرونا با بزرگترین و جدیدترین و پیشرفته‌ترین فناروی دنیا که پروتئین نوترکیب است، ساخته شود.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در گذشته واکسن دام وارد کشور می‌شد، خاطر نشان کرد: امروز جهادگران کشاورزی تمامی واکسن‌های دامی و طیور را تولید می‌کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.