دولت بایدن ۱۲ شرکت را در فهرست سیاه قرار داد

 اداره صنعت و امنیت وابسته به وزارت بازرگانی آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی با انتشار سندی ۱۹ صفحه ای اعلام کرد که در این حکم نهایی، اداره صنعت و امنیت قوانین صادراتی دولتی را اصلاح می کند و ۲۷ نهاد را در فهرست سیاه نهادها قرار می دهد.
دولت آمریکا مدعی شده  این ۲۷ نهاد را ناقض منافع سیاست خارجی و امنیت ملی آمریکا شناسایی کرده است.
علاوه  ۱۲ شرکت چینی، در فهرست سیاه آمریکا شرکت هایی از روسیه، ژاپن، پاکستان و سنگاپور حضور دارند.
وزارت بازرگانی دولت بایدن هشت شرکت از این ۱۲ شرکت چینی را که در چین مستقر هستند، به دلیل ادعای محاسبات کوانتومی و فناوری های پیشرفته در فهرست سیاه قرار داده است. اداره صنعت و امنیت آمریکا مدعی شده است این شرکت ها می توانند به فناوری آمریکایی دسترسی پیدا کنند و آنها را به ارتش چین منتقل کنند.
علاوه بر محاسبات کوانتومی، این فهرست شامل شرکت های فعال در صنایع نیمه رسانا و هوافضا می شود.
بر اساس گزارش رسانه های آمریکایی، وزارت بازرگانی آمریکا همچنین ۱۶ نهاد و شخصیت در چین و پاکستان را به دلیل همکاری در برنامه موشکی و هسته ای اسلام آباد در فهرست سیاه قرار داده است.
جینا ریموند وزیر بازرگانی آمریکا در بیانیه ای گفت: تجارت و بازرگانی جهانی باید از صلح، رفاه و مشاغل با درآمد خوب حمایت کند نه اینکه خطر برای امنیت ملی داشته باشد.
وی مدعی شد: وزارت بازرگانی امریکا متعهد به استفاده موثر از کنترل های صادرتی برای حفاظت از امنیت ملی آمریکاست.
این اقدام علیه شرکت های چینی در حالی صورت می گیرد که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا  دیدار مجازی بیش از سه ساعت با شی جین پینگ رئیس جمهوری چین در شامگاه ۱۵ نوامبر داشت تا به ادعای واشنگتن، رقابت میان خود را مسوولانه مدیریت کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.