تجهیز هند به «سامانه اس-500» صحت دارد؟

برخی رسانه‌ها از احتمال خرید سامانه‌های پرقدرت دفاع موشکی اس -۵۰۰ ساخت روسیه از سوی هند و توافق دفاعی گسترده طرفین در آستانه سفر رئیس جمهور روسیه به دهلی نو خبر می‌دهند.

در حالیکه ارتش هند تنها چند روزاست که به سامانه دفاع موشکی «اس-۴۰۰» ساخت روسیه مجهز شده، اینک برخی منابع از احتمال خرید سامانه‌های پرقدرت دیگر از سوی این کشور خبر می‌دهند.

به نوشته برخی منابع خبری، بعد از ارسال سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ ساخت روسیه به هند، احتمال توافق دفاعی جدید بین مسکو و دهلی نو می رود.

 گزارش‌ها حاکیست که سفر آتی «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه به هند ممکن است مسیر فروش سامانه‌های اس-۵۰۰ و یا حتی اس-۵۵۰  را هموار کند. اگر این مذاکرات موفق باشد، هند اولین کشو خارجی است که به سامانه اس-۵۰۰ دست می‌یابد.

آماده‌سازی‌ها برای سفر پوتین به هند در جریان است و تاریخ دقیق این سفر به‌زودی منتشر می‌شود.

«آلکساندر میخائیف» مدیر شرکت دولتی تسلیحاتی «روسوبورون اکسپورت» روسیه چندی قبل گفته بود، مذاکراتی میان مسکو با هفت کشور از منطقه غرب آسیا، حوزه آسیا اقیانوسیه و آفریقا برای فروش اس-۴۰۰ در جریان است.

انتشار خبرها درباره آغاز روند فروش اس-۴۰۰ روسیه به هند در شرایطی انجام شده که طی سال‌های گذشته فشارهای واشنگتن به دیگر کشورها برای ممانعت از خرید تسلیحات و سامانه‌های روسی خبرساز بوده است.

«وندی شرمن» قائم مقام وزارت خارجه آمریکا در جریان سفر چندی قبل به دهلی نو خرید سامانه اس-۴۰۰ را «خطرناک» خواند و مدعی شد که چنین کاری «به نفع هیچ کسی نیست.»

این مقام ارشد آمریکایی افزود: «ما می‌خواهیم درباره مسیر پیش رو و رایزنی‌ها بین کشورهایمان بسیار فکور باشیم و من امیدوارم که ما بتوانیم مشکلات درباره این موضوع (خرید اس-۴۰۰ هند از روسیه) را حل بکنیم.»

طبق گزارش‌های قبلی رسانه‌های روسی، هند به رغم هشدار دولت‌های مکرر ایالات متحده درباره احتمال اعمال تحریم‌های کاتسا در صورت پیش بردن توافق اس-۴۰۰، این کشور (هند) همچنان به این توافق (برای خرید اس-۴۰۰ از روسیه) متعهد باقی مانده است».

به رغم فشارهای دولت‌های جمهوریخواه و دموکرات  آمریکا درباره فروش سامانه اس-۴۰۰، هند بارها اعلام کرده که به این سامانه پدافندی نیاز دارد. برخی علت این اقدام هند را تقابل با چین عنوان می‌کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.