وزیر خارجه روسیه: مسکو امیدوار به تشکیل دولت فراگیر از سوی طالبان است

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت: مسکو امیدوار است که طالبان یک دولت فراگیر تشکیل دهد و اوضاع افغانستان را به ثبات برساند.

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه روز سه شنبه در دیدار با اسقف اعظم «پل ریچارد گالاگر»، وزیر خارجه واتیکان تصریح کرد: مسکو امیدوار است که دولت طالبان اوضاع افغانستان را به ثبات برساند و اجازه سرریز شدن تهدیدات به خارج از این کشور را ندهند.

وی افزود: ما انتظار داریم که تمام گام ها و اهداف اعلام شده طالبان از جمله تثبیت وضعیت در کشور، مبارزه با تروریسم، قاچاق مواد مخدر و جلوگیری از گسترش درگیری به کشورهای همسایه اجرا شود.

لاوروف تاکید کرد: و البته تضمین یک دولت فراگیر که باید همه نیروهای اصلی قومی سیاسی کشور را در برگیرد.

 غرب برای بازگشت آوارگان به سوریه کارشکنی نکند

سرگئی لاوروف، وزیرامور خارجه روسیه همچنین در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با پل ریچارد گالاگر گفت: غرب باید کارشکنی در مشکل بازگشت آوارگان به سوریه را متوقف کند.

لاوروف همچنین از غرب خواست تا تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی علیه سوریه را در بحبوحه همه‌گیری لغو کند.

 وی اظهار داشت: متأسفانه غرب فقط برای نگه داشتن این پناهندگان در سوریه پول جمع آوری می کند.

لاوروف گفت: کشورهایی که در سال‌های اول جنگ به آنجا رفتند، در درجه اول لبنان، اردن و ترکیه نمی‌خواهند کاری برای بازگرداندن زیرساخت‌های اولیه برای بازگشت آوارگان انجام دهند. 

وزیر امورخارجه روسیه همچنین اعلام کرد که نشست آتی نمایندگان ویژه در امور سوریه در فرمت آستانه برای دسامبر( ماه آینده میلادی) برنامه ریزی شده است.

اعلام آمادگی روسیه برای کمک به رفع مشکل پناهجویان در مرز بلاروس و لهستان

لاوروف در این نشست به به اتحادیه اروپا پیشنهاد داد که برای رفع معضل ایجاد شده برای مهاجران در مرز بلاروس و لهستان کمک کند.

 وی افزود: وضعیت مهاجران در مرز بلاروس با لهستان و لیتوانی باید مطابق با استانداردهای حقوق بشردوستانه تنظیم شود.

لاوروف درباره بحران مهاجرت در مرز بلاروس با لهستان و لیتوانی تصریح کرد: این مشکلات از سیاستی که کشورهای غربی از جمله ناتو و اتحادیه اروپا، سال‌هاست در قبال خاورمیانه دنبال می‌کنند، رشد می‌کند.

کمیته مرزی دولتی بلاروس در ۸ نوامبر ( ۱۷ آبان) گزارش داد که گروه بزرگی از پناهجویان از کشورهای آسیایی و آفریقایی به مرز بلاروس با لهستان هجوم آورده اند.   این کمیته با بیان اینکه وضعیت پناهجویان در مرز جمهوری با لهستان همچنان به شدت متشنج است، گفت: بیش از دو هزار پناهجو از جمله تعداد قابل توجهی زن و کودک در مقابل موانع مرزی لهستانی توقف کرده اند.  نیروهای امنیتی لهستان به آنها اجازه عبور نمی دهند، مهاجران تلاش کردند تا بر موانع غلبه کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.