با دلایل کچلی آشنا شوید

به گزارش دنیای اقتصاد به نقل از ایسنا، دلایلی متعددی وجود دارد که می تواند موجب ریزش مو در فرد شود و این مشکل می تواند ارثی، نتیجه درمان های پزشکی یا حتی به دلیل وجود یک بیماری زمینه ای باشد.

 مشکل ریزش مو در حالت طبیعی موضوع نگران کننده‌ای نیست اما در صورتیکه شدید باشد و منجر به طاسی شود، باید مورد رسیدگی قرار گیرد و منبع مشکل، شناسایی شود.

نشریه آنلاین "تایمزآو ایندیا" در گزارشی به برخی از اختلالات و مشکلات جسمی که می توانند منجر به ریزش یا نازک شدن تارهای مو شوند و ممکن است به مداخله پزشکی نیاز شود، اشاره کرده که به شرح زیر است:

مشکلات تیروئید

ریزش مو می تواند نتیجه عدم تعادل هورمون ها باشد. هورمون ها به تنظیم عملکردهای بدن کمک کرده و نقش مهمی در رشد مو دارند. غده تیروئید با ترشح هورمون های خاص خود، توانایی بدن را در جذب مواد مغذی ضروری مانند آهن، کلسیم و ... که مسئول رشد مو هستند، کنترل می کند. در این میان اختلالاتی چون کم کاری یا پرکاری تیروئید می تواند منجر به ریزش مو شود.

"آلوپسی آره‌آتا" (طاسی منطقه‌ای)

آلوپسی آره‌آتا، یک بیماری خود ایمنی است که با ریزش مو و طاسی همراه است. این بیماری زمانی ظاهر می شود که سیستم ایمنی بدن به فولیکول های مو حمله کرده و در نتیجه باعث نازک شدن موها، ریزش تکه ای مو و طاسی می شود. این بیماری می تواند موقت یا دائمی باشد اما قابل درمان است.

لوپوس

لوپوس یکی دیگر از بیماری های خود ایمنی است که می تواند منجر به ریزش مو شده و باعث التهاب گسترده پوست به خصوص در قسمت صورت و ناحیه سر شود. این عارضه به تدریج باعث می شود موی سر نازک شده و در نهایت منجر به طاسی می شود.

کمبود مواد مغذی

مطالعات نشان داده که کمبود برخی مواد مغذی و املاح معدنی ضروری می تواند منجر به ریزش مو شود، به همین دلیل است که بسیاری از متخصصان، رژیم غذایی مناسب را برای بازگرداندن رشد و استحکام مو توصیه می کنند. آهن، روی، اسیدهای چرب و ویتامین‌های مختلف همگی مواد مغذی مهمی هستند که باید در رژیم غذایی گنجانده شود تا از ریزش مو جلوگیری شود.

استرس و ریزش مو

وقتی صحبت از استرس مرتبط با ریزش مو می شود، می توان به سه نوع مختلف این عارضه اشاره کرد: ریزش موی تلوژن افلوویوم (فردی که بیش از ۶ ماه ریزش مو را تجربه می کند به عنوان فرد مبتلا به تلوژن افلوویوم مزمن شناخته می شود و این بیماری اغلب برگشت پذیر است)، تریکوتیلومانیا (اختلال کندن موی وسواسی) و آلوپسی آره‌آتا.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.