افشاگری درباره کانال های معاملات اقتصادی عربستان و اسرائیل

ایلان اشتولمان، کنسول رژیم صهیونیستی در دبی در گفت‌وگو با روزنامه عبری زبان "گلوبس" اظهار کرد: در راستای توافقنامه‌های عادی‌سازی، در دوره اخیر رایزنی‌ها با کشورهای عربی مختلف و در راس آنها عربستان شتاب گرفته‌اند، این رایزنی‌ها به آرامی در پشت پرده در دست انجام هستند اما لزوما به توافقنامه‌های عادی‌سازی کاملی همانند توافقنامه‌های امضا شده با امارات و بحرین منجر نمی‌شوند.

طبق گزارش این روزنامه عبری زبان، صحبت‌هایی از برخی کشورهای حوزه خلیج فارس و در راس آنها عربستان وجود دارند؛ اما اسرائیل در زمینه عادی‌سازی کامل روابط خود با عربستان با مشکلاتی روبه‌رو است.

کنسول رژیم صهیونیستی در دبی اظهار کرد: راه‌حل این مساله امضای توافقنامه‌هایی با درجه‌های پایین‌تر است که با قصد امضای توافقنامه‌هایی اقتصادی در زمینه‌های مشخص حاصل شده و همانند گذشته به افتتاح نمایندگی‌های اقتصادی منجر می‌شوند.

روزنامه گلوبس با یادآوری اینکه عربستان در واقع به هواپیماهای اسرائیلی اجازه عبور از حریم هوایی‌اش را داد، نوشت: زمان مراحلی که در بالا به آنها اشاره شد، مشخص نیست؛ اما یک منبع آگاه به ما گفت که "آمریکایی‌ها کشورهایی را که درباره‌شان صحبت شد، برای کمک به کابینه بنت ولاپید تحت فشار گذاشته‌اند و یکی از احتمال‌ها این است که واشنگتن این کار را در مقابل گرفتن امتیازی از اسرائیل انجام خواهد داد و چه بسا آن امتیاز موافقت اسرائیل با بازگشایی کنسولگری آمریکا در بخش شرقی قدس اشغالی برای خدمات‌دهی به فلسطینی‌ها است".

این روزنامه عبری زبان به نقل از یک منبع اقتصادی آگاه از روابط اقتصادی اسرائیل با عربستان نوشت: توافق‌ها با امارات و به ویژه بحرین در چند ماه گذشته به امضای چندین معامله اقتصادی خوب با عربستان منجر شد و این معامله‌ها از طریق بحرین و امارات انجام می‌شوند.

این منبع آگاه اسرائیلی در ادامه با اشاره به اینکه عربستان ۳۳ میلیون شهروند دارد و آنها از قدرت خرید بالایی برخوردار هستند، بر اهمیت اقتصادی بالای بازارهای عربستان برای شرکت‌های اسرائیلی تاکید کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.