توصیه ضد ایرانی پمپئو به بایدن

به گزارش شبکه خبری «العربیه» «مایک پامپئو» وزیر خارجه سابق آمریکا در گفت‌وگو با روزنامه «تلگراف» گفت: «من متقاعد شده‌ام که کشورهای بیشتری به "توافق ابراهیم" ملحق خواهند شد و روزی پادشاهی عربستان سعودی نیز ملحق خواهد شد.»

پامپئو یکی از اصلی‌ترین دیپلمات‌های دخیل در توافق موسوم به توافق ابراهیم بود که طی آن چهار کشور امارات متحده عربی، بحرین، سودان و مراکش روابط با رژیم اسرائیل را عادی کردند.

پس از آنکه امارات و بحرین روابط دیپلماتیک کامل خود را با رژیم اسرائیل در سال ۲۰۲۰ برقرار کردند، گمانه‌زنی‌های بسیاری در مورد این که آیا عربستان نیز این روش پیروی خواهد کرد یا نه، وجود داشت.

در آن زمان «شاهزاده فیصل بن فرحان» وزیر خارجه سعودی گفت که پادشاهی سعودی برای عادی سازی کامل روابط با اسرائیل به شرط تشکیل دولت فلسطین و طرح صلح بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها آماده است.

پامپئو در این مصاحبه گفت که دولت بایدن در صورت اتخاذ مواضع شدیدترعلیه ایران، می‌تواند عربستان را متقاعد کند که توافقنامه ابراهیم را امضا کند.

پامپئو گفت: «چند قطعه دیگر از این معما وجود دارد که آنها باید ببینند، آنها باید رهبری قوی آمریکا را ببینند، آنها باید یک آمریکا را ببینند که می‌دانند از آنها حمایت خواهد کرد، به ویژه در رابطه با چالش ایران.»

پامپئو در ادامه اتهام زنی علیه ایران ازدولت آمریکا خواست علیه تهران و نیروهای مقاومت در سطح منطقه  اقدام کند.

مایک پامپئو، یکی از طراحان سیاست موسوم به «فشار حداکثری» علیه ایران بود که بعد از خروج آمریکا از برجام در دستور کار دولت این کشور به ریاست «دونالد ترامپ» قرار گرفت. او و ترامپ امیدوار بودند این سیاست بتواند ایران را به حضور در پای میز مذاکره برای گفت‌وگو بر سر توافقی جدید به جای برجام مجاب کند.

ترامپ در حالی ۲۰ ژانویه سال جاری میلادی از قدرت کنار رفت که در تحقق اهداف ضد ایرانی‌اش کاملاً ناکام ماند. او به علاوه، در داخل آمریکا به دلیل نداشتن راهبرد در قبال ایران، دامن زدن به تنش‌ها با ایران، از بین بردن آثار تحریم‌ها به دلیل استفاده مفرط از آنها و پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران در دوران ۴ ساله حضورش در کاخ سفید به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.

مقام‌های دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده و گفته‌اند قصد دارند آمریکا را به برجام بازگردانند. با وجود این، دولت بایدن تا کنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم هستند خودداری کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.