سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

حمایت جو بایدن از کانال مالی ایران-سوئیس /حرکت ناوهای ایران به سوی سوریه؟

کدخبر: ۴۱۹۵۴۲
در شرایطی که هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین، مذاکرات چندجانبه با ایران را در نهایت موفقیت‌آمیز دانسته، اما وزیر امور خارجه معتقدست به رغم پیشرفت‌های محسوس مذاکرات، هنوز تضمینی برای دستیابی به یک نتیجه موفقیت آمیز در این مذاکرات وجود ندارد.
حمایت جو بایدن از کانال مالی ایران-سوئیس /حرکت ناوهای ایران به سوی سوریه؟

به گزارش اقتصادنیوز، آمادگی آمریکا برای حمایت از کانال ایران-سوئیس، اتهام زنی پکن به ناتو، قصد ترامپ برای انحلال انتخابات ۲۰۲۰ ، حرکت مکران و سهند به سوی سوریه، حمله اسرائیل به غزه در پی بادکنک‌های آتش‌زا، ، تراز مثبت اروپا در تجارت با آمریکا، اولین قراردادتجاری بریتانیا پس از برگزیت، توافق بر سر اختلاف میان بوئینگ و ایرباس، خسارت بی‌سابقه هواپیمایی امارات و تاثیر کرونا بر اقبال به راست‌گرایی افراطی در آلمان سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم‌روز گذشته شکل داده‌اند.

آمادگی آمریکا برای حمایت از کانال سوئیس

به گزارش رویترز، به گفته انریکه مورا هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین، مذاکرات چندجانبه با ایران برای احیای توافق هسته ای، برجام، در نهایت موفق خواهد شد، اما نیازمند وقت بیشتری است. به عقیده مورا،  آنها برای فائق آمدن بر موانع اصلی در این فرآیند پیشرفت کرده اند. اما دومنیک راب، وزیر امور خارجه بریتانیا در پارلمان این کشور خرداد گفته است، به رغم پیشرفت‌های محسوس مذاکرات احیای توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام، اما هنوز تضمینی برای دستیابی به یک نتیجه موفقیت آمیز در این مذاکرات وجود ندارد.

12

از سوی دیگر وزیر خارجه سوئیس گفت که آمریکا قول کمک بیشتر به سازوکاری که سوئیس برای رساندن کمک های انساندوستانه به ایران ایجاد کرده را داده است. به ادعای ایگنازیو کاسیس این مکانیسم (کانال تجاری ایران و سوئیس موسوم به اس اچ تی اِی) کار می کند، اما به اندازه کافی مورد استفاده قرار نمی گیرد" و از آمادگی آمریکا برای حمایت بیشتر از این کانال استقبال کرد.

پکن ناتو را به دامن‌زدن به ذهنیت جنگ سرد متهم کرد

به گزارش آسوشیتدپرس، در پی هشدار بیانیه پایانی نشست رهبران کشورهای عضو ناتو نسبت به تهدیدات ناشی از چین و چالش سیستماتیک این کشور، پکن در واکنش ناتو را متهم کرد که در خصوص تهدید آمیز بودن برنامه نظامی چین مبالغه می‌کند. این اولین باری بود که ناتو چین را در مرکز دستور کار خود قرار می داد. به اعتقاد رهبران ناتو، چین به سرعت در حال گسترش زرادخانه هسته‌ای خود است و در خصوص نوسازی نظامی خود شفاف نبوده و با روسیه همکاری نظامی مشترک داشته است.

1

نمایندگی چین در اتحادیه اروپا هم در توئیتر اعلام کرده بیانیه ناتو یک «تهمت‌زنی آشکار به توسعه و پیشرفت صلح‌آمیز چین، قضاوتی غلط در مورد اوضاع بین‌المللی و نقش ناتو و تداوم ذهنیت دوران جنگ سرد و روانشناسی سیاسی سازمانی است». سفارت چین در اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد که بودجه نظامی آن کشور به مراتب از بودجه‌ای که اعضای ناتو برای امور دفاعی هزینه می‌کنند کمتر است و این پیمان را متهم کرد که برای توجیه اهداف و سیاست‌های خود در توانایی نظامی و تهدیدهای امنیتی از سوی چین اغراق می‌کند. در بخشی از این بیانیه گفته می‌شود که «چین هرگز از حق خود در حفظ صلح صرفنظر نخواهد کرد ولی با همان قاطعیت از استقلال، امنیت و توسعه منافع خویش دفاع خواهد کرد». این بیانیه می‌افزاید: «ما برای هیچ کشوری یک چالش امنیتی سیستماتیک نیستیم ولی اگر کسی بخواهد برای ما یک چالش امنیتی سیستماتیک باشد دست روی دست نخواهیم گذاشت».

قصد ترامپ برای انحلال انتخابات ۲۰۲۰

به گزارش رویترز، بر اساس اسناد و مدارکی که به تازگی منتشر شده، دونالد ترامپ، رییس جمهور پیشین آمریکا با همراهی رییس ستاد انتخاباتی و برخی از متحدانش برای لغو نتایج انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۰ وزارت دادگستری آمریکا را به شدت تحت فشار قرار داده اند. در این اسناد و مدارک آمده است دونالد ترامپ به همراه دستیارش مارک میدوز و یک وکیل خصوصی خارجی تلاش کرده اند تا وزارت دادگستری آمریکا را مبنی بر جعلی بودن نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ و تقلب گسترده رخ داده به نفع جو بایدن، رقیب دموکراتش تحت فشار قرار دهند.

6

کارولین مارونی، یکی از اعضای هیئت رئیسه وزارت دادگستری می‌گوید این اسناد نشان می‌دهد دونالد ترامپ در اقدامی گستاخانه قصد داشت وزارت دادگستری را تحت فشار‌های غیرقابل توجیه برای لغو نتایج انتخابات قرار دهد. این اسناد همچنین فاش کرد جفری روزن، سرپرست دادستان کل آمریکا از دسامبر ۲۰۲۰ تا ژانویه ۲۰۲۱ از تشکیل جلسه‌ای بین رودی جولیانی، وکیل شخصی ترامپ و خود رییس جمهور پیشین آمریکا به منظور بررسی اغتشاشات ریاست جمهوری امتناع کرده است.

حرکت مکران و سهند به سوی سوریه؟

علی‌رغم این‌که در طول هفته جاری وزیر دفاع آمریکا مدعی شده بود ناوهای ایرانی سهند و مکران در حرکت به سوی ونزوئلا هستند و از این بابت ابراز نگرانی کرده بود، شرکت «تانکر ترکرز» که ردیابی نفتکش‌ها را بر عهده دارد، مدعی شده این دو شناور به سوی سوریه در حال حرکت و قصد شرکت در یک «مانور دریایی» مشترک با روسیه را دارند. تانکر ترکرز پیش‌بینی کرده که این دو شناور تا روز چهارم ژوئیه که دومین سالروز توقیف نفت‌کش غول‌پیکر «گریس یک» است، موفق شوند از تنگه جبل‌الطارق عبور کنند.

7

اشاره تانکر ترکرز به سالروز توقیف «گریس یک» به گزارش خود این شرکت ردیابی نفتکش‌ها بازمی‌گردد که نوشته بود نفتکش «گریس ۱» که بعدا به «آدریان دریا ۱» تغییر نام داد، از سیزدهم تیرماه سال ۹۸ به ظن حمل نفت برای سوریه به مدت ۴۵ روز در آب‌های جبل‌الطارق توقیف بود. اما ایران همان زمان اعلام کرد که مقصد نفتکش سوریه نیست.

حمله اسرائیل به غزه در پی بادکنک‌های آتش‌زا

به گزارش رویترز، بامداد امروز اسرائیل حملاتی هوایی علیه اهداف متعلق به گروه حماس در نوار غزه انجام داده که بعد از ارسال بالن های آتش زا در این ناحیه است. در ساعات نخست چهارشنبه صدای انفجارهایی در شهر غزه شنیده شد. حملات اسرائیل ساعاتی بعد از آن انجام شد که چند بالن که هدف آنها ایجاد آتش سوزی بود از غزه به طرف اسرائیل به حرکت درآمد. حماس پیشتر تهدید کرده بود به راهپیمایی ملی گرایان اسرائیلی در روز سه شنبه در بیت المقدس شرقی واکنش نشان خواهد داد.

11

پیشتر با شروع راهپیمایی یهودیان افراطی در بیت‌المقدس شرقی تنش در این منطقه بالا گرفت و پلیس اسرائیل با فلسطینیان معترض به این تظاهرات درگیر شد. گزارش شده که دوهزار مامور پلیس برای برقراری امنیت در مسیر «راهپیمایی پرچم» مستقر شده اند. در مقابل فلسطینی‌های معترض در اطراف دروازه دمشق شهر قدیم بیت‌المقدس تجمع کردند تا به راهپیمایی یهودیان ملی‌گرای افراطی اعتراض کنند. گفته می‌شود ۱۷ فلسطینی زخمی شده‌اند. فلسطینی‌ها برگزاری این راهپیمایی را که مسیر آن به صورت معمول از میان محله‌های عرب و مسلمان‌نشین بیت‌المقدس می‌گذرد به شدت محکوم کرده‌اند. جنبش حماس و گروه‌های دیگر فلسطینی هم‌زمان با این تظاهرات اعلام «روز خشم» کرده‌اند. «راهپیمایی پرچم» که در سالگرد اشغال بخش شرقی بیت‌المقدس در سال ۱۹۷۶ برگزار می‌شود، قرار بود پنج‌شنبه گذشته انجام شود اما به دلیل مخالفت مقام‌های امنیتی با مسیر تظاهرات و هشدار حماس به تعویق افتاد.

علی‌اف و اردوغان بیانیه شوسا را امضا کردند

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک،رجب طیب اردوغان و الهام علی‌اف، روسای جمهور ترکیه و آذربایجان در شهر شوشا واقع در منطقه قره‌باغ بیانیه‌ای را امضا کردند که براساس آن روابط دو کشور عمیق‌تر از گذشته خواهد شد. علی‌اف در نشست خبری مشترک خود با اردوغان گفت: «این سند امضاشده مناسبات دو کشور را به بالاترین سطح می‌رساند و سیاست ما را برای آینده مشخص می‌کند. این سند همه جنبه‌های روابط دو جانبه به‌ویژه در زمینه صنایع دفاعی و کمک‌های متقابل نظامی را شامل می‌شود.» اردوغان نیز گفت: «با امضای بیانیه مشترک با جمهوری آذربایجان نقشه راه روابط دو جانبه را مشخص کردیم و کنسولگری ترکیه را در شوشا راه‌اندازی خواهیم کرد.»

8

پیش از این ، رسانه ها گزارش داده بودند که ممکن است در این بیانیه ایجاد پایگاه های نظامی ترکیه در آذربایجان نیز در نظر گرفته شود. در «بیانیه شوشا» تأکید شده است، گشایش کریدور زنگزور که ترکیه و آذربایجان را به یکدیگر متصل می‌کند و همچنین خط آهن نخجوان- قارص، سهم مهمی در تحکیم روابط دو کشور خواهد داشت. در این بیانیه آمده است که دو طرف در صورت بروز تهدید یا حمله به استقلال یا تمامیت ارضی هر یک از آن‌ها توسط کشور ثالث کمک لازم را به یکدیگر ارائه خواهند کرد. همچنین طرفین برای حل و فصل مسائل امنیتی و ثبات منطقه‌ای و جهانی به‌طور مشترک تلاش خواهند کرد. اردوغان صبح سه‌شنبه برای دیداری دو روزه وارد جمهوری آذربایجان شد و در شهر فضولی با الهام علی‌اف دیدار و سپس در شوشا سند همکاری را امضا کرد.

روس اتم، مجری احداث راکتور هسته‌ای در عراق

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، کمال حسین لطیف، رئیس سازمان تنظیم منابع رادیواکتیو عراق اعلام کرد که شرکت دولتی «روس اتم» روسیه پروژه ساخت راکتورهای هسته‌ای برای تولید انرژی در عراق را انجام خواهد داد. لطیف گفت: «ما در نظر داریم تا هشت راکتور برای تأمین انرژی برق کشور بسازیم اما این تعداد راکتور نیاز عراق برای تأمین ۲۵ درصد از انرژی مورد نیاز خود در سال ۲۰۳۰ است.»   او با اشاره به این‌که پیش از این هم عراق با روسیه در زمینه انرژی هسته‌ای همکاری داشته و راکتورهای پیشین عراق ساخت اتحاد جماهیر شوروی بوده است، افزود: « شرکت روس اتم به تنهایی پروژه ساخت راکتورهای هسته‌ای را اجرا خواهد کرد و به‌زودی در سفری از شرکت روس اتم در روسیه بازدید کرده و در مورد جزئیات فنی و سازوکار همکاری گفت‌وگو خواهیم کرد.»

9

عراق نخستین کشوری بود که در جهان عرب تلاش کرد به راکتور هسته‌ای دست یابد. این تجربه از سال ۱۹۶۰ آغاز شد تا این‌که «اوسیراک» نخستین راکتور اتمی عراق در زمان حکومت صدام حسین و در سال‌های پایانی دهه ۱۹۷۰ در ۱۸ کیلومتری جنوب شرقی بغداد ساخته شد. در ۸ مهر ۱۳۵۹ و در سال نخست جنگ ایران و عراق جنگنده‌های اف-۴ ایران با نفوذ به عمق خاک عراق تأسیسات اتمی اوسیراک را که در شرف تکمیل و دریافت سوخت بود، بمباران کردند. اسرائیل در ژوئن ۱۹۸۱ در یک عملیات هوایی با عنوان «اُپرا» این راکتور را به‌طور کامل تخریب کرد.

رشد اقتصادی خیره‌کننده کالیفرنیا

به گزارش بلومبرگ، کالیفرنیا که از سال‌ها پیش در آمریکا به ایالت طلایی معروف است، اکنون در توسعه تولید ناخالص داخلی، افزایش درآمد خانواده‌های ساکن کالیفرنیا، سرمایه گذاری در نوآوری و پیشتازی در سایر عناصر کلیدی هیچ همتایی در بین ایالت‌های مختلف آمریکا ندارد. کالیفرنیا از سال 2015 با میزان 22 درصد افزایش در تولید ناخالص داخلی ، به تنهایی در وضعیت اقتصادی بهتری نسبت به کشورهای ژاپن و آلمان و حتی ایالات متحده آمریکا قرار گرفت. تولید ناخالص داخلی کالیفرنیا با افزایش مشاغل کارخانه‌ای در پنج سال گذشته 13٪ افزایش یافت و به رقم نجومی 316 میلیارد دلار در سال 2020 رسید. عددی که با 10 کشور بزرگ تولیدی جهان هم حتی قابل مقایسه نیست. در این بین ایالت تگزاس در آمریکا با رشد 9 درصدی در رتبه دوم قرار گرفت و ایالت ایندیانا هم با 8٪ رشد اقتصادی قابل توجهی داشت. 

13

طبق گزارش بلومبرگ علت اصلی موفقیت‌های اقتصادی خیره کننده در کالیفرنیا جذابیت فوق العاده این ایالت به عنوان مقصدی جهانی برای مساله کلیدی توسعه فناوری و توسعه موضوع مراقبت‌های بهداشتی است. در بین 6924 مجموعه کاری در این ایالت ، 18٪ آن فقط به امور تحقیق و توسعه اختصاص دارد. در حالی که این نسبت در کل مجموعه‌های کاری ایالات متحده 11٪ ، در چین 15٪ ، در انگلیس 14٪ و در ژاپن 10٪ است و تنها در آلمان با 19 درصد این موضوع نرخ بالاتری دارد.

تراز مثبت اروپا در تجارت با آمریکا

به گزارش یورونیوز، بر پایه گزارش اداره آمار کمیسیون اروپا(یورواستات)، ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۲۰ به عنوان مقصد اصلی صادرات اتحادیه اروپا وارد کننده ۱۸ درصد مجموع صادرات این اتحادیه بوده و در مقابل، پس از چین دومین صادر کننده به مقصد اتحادیه اروپا بوده و سهم ۱۲ درصدی در مجموع واردات این اتحادیه داشته است. صادرات اتحادیه اروپا به آمریکا از ۲۰۲.۹ میلیارد یورو در سال ۲۰۱۰ به ۳۸۴.۴ میلیارد یورو در سال ۲۰۱۹ رسیده که حاکی از رشد بیش از ۸۹ درصدی است. با این حال، واردات این اتحادیه از آمریکا در این مدت از ۱۴۲.۱ به ۲۳۲.۶ میلیارد یورو رسیده و تنها ۶۳.۶ درصد افزایش یافته است. بر همین اساس، تراز مثبت یا مازاد تجاری اتحادیه اروپا در مقابل آمریکا در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ با جهش ۱۴۹.۳ درصدی از ۶۰.۹ به ۱۵۱.۸ میلیارد یورو رسیده است.

5

گزارش یورواستات همچنین نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۰ و تحت تاثیر همه‌گیری ویروس کرونا صادرات اتحادیه اروپا به آمریکا در مقایسه با سال ۲۰۱۹ حدود ۸ درصد کاهش یافته و به ۳۵۲.۹ میلیارد یورو رسیده و در مقابل، صادرات آمریکا به این اتحادیه نیز با ۱۴ درصد کاهش به ۲۰۲.۶ میلیارد یورو رسیده است. بدین ترتیب مازاد تجاری اتحادیه اروپا در مقابل آمریکا طی یک سال گذشته ۱.۵ میلیارد یورو کاهش یافته است.

در میان ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا، بزرگترین وارد کننده از ایالات متحده در سال ۲۰۲۰ آلمان(۵۰.۶ میلیارد یورو) بود و پس از آن، هلند(۳۹.۸ میلیارد یورو)، فرانسه(۲۴.۷ میلیارد یورو) و بلژیک(۲۴.۳ میلیارد یورو) قرار داشتند. آلمان همچنین بزرگترین صادرکننده کالا از اتحادیه اروپا به ایالات متحده آمریکا(۱۰۴.۱ میلیارد یورو) بود و پس از آن ایرلند(۴۷.۷ میلیارد یورو) ، ایتالیا(۴۲.۵ میلیارد یورو) و فرانسه(۳۲.۷ میلیارد یورو) قرار داشتند. ماشین‌آلات صنعتی و خودرو با بیش از ۳۷ درصد، بیشترین سهم را در تجارت میان اتحادیه اروپا و آمریکا دارد.

اولین قراردادتجاری بریتانیا پس از برگزیت

به گزارش بی‌بی‌سی، بریتانیا و استرالیا بر سر یک قرارداد تجارت آزاد به توافق رسیده اند. این قرارداد که اولین توافق تجاری بریتانیا بعد از جدایی از اتحادیه اروپاست در دیدار بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا و همتای استرالیایی او، اسکات موریسون صورت گرفته است.

3

بر اساس این گزارش، این توافق البته به نگرانی دامداران بریتانیایی دامن زده؛ در استرالیا به دلیل فراوانی دام و مزارع پرورش آنها این اقلام بسیار ارزانتر در اختیار مشتریان بریتانیایی قرار خواهد گرفت که همین باعث نگرانی آنها درباره آینده شغلی آنها شده است. بریتانیا بعد از جدایی از اتحادیه اروپا به دنبال شرکای جدید تجاری است و این توافق اولین قدم در این راه محسوب می‌شود.

توافق بر سر اختلاف میان بوئینگ و ایرباس

به گزارش یورونیوز، اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا توافق کردند تا پس از سال‌ها به اختلاف میان دو غول هواپیماسازی دو سوی اقیانوس اطلس، بوئینگ و ایرباس پایان دهند. براساس این توافق دو طرف پذیرفته‌اند که به مدت پنج سال تعرفه‌های گمرکی تنبیهی علیه طرف مقابل در چارچوب ۱۷ سال اختلاف را کنار بگذارند. دو طرف در ماه مارس برای نخستین بار همین توافق را برای چهار ماه پذیرفته بودند. این توافق در جریان نشست روز میان رهبران اتحادیه اروپا با جو بایدن در بروکسل حاصل شد.

4

کاترینا تای، نماینده هیات اقتصادی ایالات متحده با تمجید از این توافق گفت: «به جای جنگیدن با یکی از نزدیک‌ترین متحدانمان، سرانجام در برابر یک تهدید با یکدیگرند متحد شدیم. این نمونه خوبی برای مشکل‌های دیگر مانند چالش چین است». اتحادیه اروپا و ایالات متحده از سال ۲۰۰۴ و به‌دلیل کمک‌های مالی «غیرقانونی» دولتی هر دو طرف به بوئینگ و ایرباس، پرونده‌ای گشوده در سازمان تجارت جهانی دارند. در دوران چهار ساله ریاست جمهوری ترامپ، به‌ویژه بر سر افزایش شدید تعرفه‌های آمریکایی بر کالاها و خدمات اروپایی روابط میان دو سوی اقیانوس اطلس به شدت آسیب دید.

خسارت بی‌سابقه هواپیمایی امارات

به گزارش بی‌بی‌سی، شرکت هواپیمایی امارات به دلیل کاهش مسافر و همه‌گیری شیوع کرونا در جهان خسارت پنج و نیم میلیارد دلاری را ثبت کرده که در طول سی سال گذشته بی‌سابقه بوده است. احمد بن سعید المکتوم، مدیر عامل گروه امارات گفته است: «کوید-۱۹ کماکان قربانی زیادی از انسانها، جوامع، اقتصاد کشورها و صنعت هواپیمایی و گردشگری می‌گیرد».

2

به گفته او در سالهای ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ که همه‌گیری ادامه داشته با کاهش تقاضا در مسافرتهای هوایی و بسته شدن مرزها و همچنین محدودیت‌های تردد شرکت اماراتی متحمل خسارت شده است. کاهش تقاضای سفر به کاهش هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی و اخراج کارکنان از جمله خلبانان و کادر پروازی هم منجر شده است. شرکت‌های هواپیمایی امارات و قطر از بزرگترین شرکت‌های هوایی در جهان هستند.

تاثیر کرونا بر اقبال به راست‌گرایی افراطی در آلمان

به گزارش دویچه‌وله، هورست زهوفر، وزیر کشور آلمان نسبت به افزایش خطر راست‌گرایان افراطی در آلمان هشدار داد. او با اشاره به وضعیت کرونا افزود یک وضعیت امنیتی ویژه نیز در کشور وجود دارد و این مسئله به مشکل و تهدید بزرگی تبدیل شده است. به گفته وزیر کشور آلمان بزرگ‌ترین تهدید امنیتی از ناحیه راست‌گرایی افراطی و یهودستیزی است.

10

طبق برآورد این مقام آلمانی تعداد راست‌گرایان اکنون در این کشور به ۳۳ هزار نفر رسیده که از میان آنها ۱۳هزار و ۳۰۰ تن بالقوه خشونت‌طلب هستند.  زهوفر گفت بسیاری از تجمعات و تظاهرات مهم راست‌گرایان افراطی سال گذشته لغو شدند اما آنها تلاش کردند به معترضان علیه محدویت‌های کرونایی بپیوندند و در این عرصه تاثیر‌گذار عمل کردند. وزیر کشور آلمان ابراز نگرانی کرده است که معترضین به محدودیت‌های کرونایی صفوف خود را از راست‌گرایان افراطی به وضوح متمایز نکردند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید