آمارهای انتخابات آلمان حاکی از مشارکت پایین است؟

آمارهای رسمی از مشارکت ضعیف ۲۷.۴ درصدی پایتخت نشینان آلمان در نیمه راه انتخابات سراسری امروز حکایت دارد.

در برلین کمی بیش از یک چهارم واجدین شرایط رای دهی تا ظهر یکشنبه به پای صندوق های رای رفته اند. همانطور که مسئولین برگزاری انتخابات در ایالت برلین اعلام می کنند، میزان مشارکت شهروندان برلینی در انتخابات فدرال تقریباً ۲۷.۴ درصد است.

این در حالی است که در پایتخت آلمان انتخابات مجلس نمایندگان به موازات انتخابات سراسری در حال انجام است و همچنین رای گیری در مورد شورای شهرها و همه پرسی در مورد مصادره اموال شرکتهای املاک و مستغلات خصوصی با ۳۰۰۰ واحد یا بیشتر برگزار می شود.

همانطور که انتظار می رفت طی ساعات رای گیری در مقابل ۲،۲۵۷ شعبه اخذ رای در برلین صف های مختصری ایجاد شد. گمان می رود تعداد رای دهندگان پستی بیشتر باشد: در مجموع حدود ۲.۴۵ میلیون رای دهنده واجد شرایط برای رای دادن در برلین فراخوانده شده اند.

امروز علاوه بر انتخابات ، ماراتن برلین نیز برگزار شد که منجر به ترافیک شدید در روز یکشنبه و در برخی موارد مشکلات دیگر شد. خبرگزاری فرانسه گزارش داد ، ارسال برگه های رای در یک مرکز رای گیری در منطقه شارلوتنبورگ به دلیل ماراتن به تاخیر افتاد. روزنامه تاگس اشپیگل مشکلات مشابهی را در برخی از مراکز رای دهی گزارش کرده است.

چندین نامزد برتر برای انتخابات مجلس نمایندگان در حال حاضر رای خود را داده اند: در منطقه فردریش شاین «فرانسیسکا گیفی» نامزد حزب سوسیال دموکرات SPD ، که حزب او در آخرین نظرسنجی ها پیشتاز بود رأی داد. وی می خواهد وارث میشائل مولر ، شهردار این حزب در برلین باشد. «کای وگنر» نامزد ارشد حزب دموکرات مسیحی CDU نیز رای خود را به صندوق انداخت. در آخرین نظرسنجی ها ، حزب او در پس از حزب سبزها در جایگاه سوم قرار دارد.

سوسیال دموکرات ها چندین هفته است که در نظرسنجی های انتخابات مجلس نمایندگان پیشتاز هستند. سبزها می توانند نسبت به انتخابات گذشته به میزان قابل توجهی بین ۱۷ تا ۱۹ درصد پیشرفت کنند. طبق نظرسنجی ها، ۱۵ تا ۱۷ درصد آرا نیز برای CDU پیش بینی شده است.

بنابراین این حزب می تواند به نتیجه خود در سال ۲۰۱۶ برسد که بدترین نتیجه انتخاباتی این حزب در برلین به شمار می رود. در همین حال نظرسنجی ها نشان می دهد حزب راستگرای افراطی آلترناتیو برای آلمان AfD که در انتخابات گذشته به یک نتیجه دو رقمی دست یافت، چند درصد آرای خود را از دست می دهد.

در آلمان بیستمین انتخابات بوندستاگ از ۸ صبح یکشنبه آغاز شده است و طی آن حدود ۶۰.۴ میلیون واجد شرایط به پای صندوق های رای فراخوانده شده اند. شعب اخذ رای تا ساعت ۱۸ باز خواهند بود. با این حال ، بسیاری از رای دهندگان به دلیل همه گیری کرونا قبلاً رای خود را داده اند. رأی گیری جدید پستی نیز در انتخابات پیش بینی می شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.