یکشنبه هفته جاری برای سومین بار، هیات‌رئیسه شورای شهر در دوره پنجم با همان ترکیب اولیه ابقا شدند. این بار محسن هاشمی بر خلاف دو سال ابتدایی که رای تمامی اعضا را داشت، فقط توانست با ۱۸ رای کرسی ریاست شورا را برای خود حفظ کند. علاوه بر آن رقابت برخی دیگر از اعضای شورای شهر برای تصاحب سایر کرسی‌های هیات‌رئیسه همچون سخنگو، نایب‌رئیس و منشی نیز بی‌نتیجه ماند.

با مشخص شدن آرای این دوره از انتخابات هیات‌رئیسه، سومین سال از دوره پنجم شورای شهر آغاز می‌شود. این درحالی است که بررسی کارنامه عملکرد شورای پنجم به جز چند مورد، نشان‌دهنده نقاط قوت یا اهداف کلان تحقق یافته نیست.

شورای شهر تهران در مدت گذشته از عمر کاری خود با غفلت از دو وظیفه کلیدی شامل «سیاست‌گذاری امور ضروری شهر» و «نظارت بر حسن اجرای مصوبات»، به شکل متداول به یک نوع روزمرگی در اداره امور شهر دچار شده است. این درحالی است که عمده پایتخت‌نشینان در اواخر دوره گذشته مدیریت شهری برای حل مجموعه‌ای از مشکلات متورم شده زیرپوست شهر خواهان تغییر تیم مدیریت شهری و ایجاد تغییرات اساسی در سازوکار اداره شهر شدند.

اگرچه یکی از دلایل بروز روزمرگی در راس امور مدیریت شهری و عدم ایجاد تغییرات مناسب در اداره امور شهر، می‌تواند تغییرات ناخواسته و پی‌درپی شهردار و به تبع آن لایه‌های زیرین مدیریت شهری باشد اما به‌نظر می‌رسد نبود هدف مشخص از برگزاری جلسات رسمی در شورای شهر یکی از دلایل بروز روزمرگی در شورا است. شورای شهر دستورکار مشخصی برای خود در میان‌مدت و بلندمدت تعریف نکرده تا براساس آن بتواند به وعده‌های داده شده به شهروندان عمل کند. یا آنکه دستورکارهای غیرضرور همچون تغییر نام معابر و خیابان‌ها به یک روند کاری مستمر برای هر جلسه شورای شهر بدل شده است.

عامل دیگر بروز روزمرگی، تصمیم‌گیری در دقیقه ۹۰ برای موضوعات مهم امور شهری است. شورای شهر تهران به‌دلیل محدودیت در بررسی و تصویب برخی لوایح، در یک دوره کوتاه‌مدت اقدام به بررسی و تصویب آنها می‌کند. بررسی لایحه بودجه سالانه و طرح ترافیک نمونه‌هایی از این دست هستند. نکته دیگر آنکه برخلاف وعده اولیه شورای شهر مبنی بر اعلام عمومی طرح‌ها و لوایح پیش از بررسی و تصویب برای اعلام نظرات کارشناسی و چکش‌کاری، طرح‌ها به فوریت و بدون بررسی همه‌جانبه مورد تصویب قرار می‌گیرد. کارشناسان شهری معتقدند در صورتی که اعضای شورای شهر تهران به‌عنوان یک تیم واحد به این اشکالات توجه و برای ایجاد تغییر مسیر انحرافی شکل گرفته در یک و نیم سال گذشته تصمیم‌گیری کنند می‌توان امیدوار بود در نیمه دوم عمر کاری شورای پنجم در مسیر اصلی قدم بردارد.