طب سنتی چه درمانی برای روماتیسم دارد؟

به گزارش دنیای اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا حاجی حیدری متخصص طب سنتی، اظهار کرد: بیماری‌های روماتیسمی یا روماتوئید آرتریت از جمله بیماری‌های است که علاوه بر درگیری مفاصل و استخوان‌ها گاهی دیگر اعضای بدن مانند چشم و کلیه و قلب و پوست را نیز درگیر می‌کند.

او افزود: بیماری‌های روماتیسمی عمدتا به علت واکنش‌های نابجای سیستم ایمنی بر علیه برخی اعضای بدن بوده است و با تخریب و ایجاد واکنش‌های التهابی سلول‌ها و اعضای مختلف خصوصا مفاصل بروز می‌یابد که به طور کلی بیماری روماتیسم مفصلی در زنان شایع‌تر از مردان خواهد بود.

حاجی حیدری گفت: در طب سنتی ایران هر عضو به نسبت اعضای دیگر دارای مزاج خاص خود هستند که مزاج استخوان و غضروف و رباط‌ها سرد است در نتیجه این اعضا با توجه به سرد بودن مزاجشان واکنش بیشتری به سردی از خود نشان می‌دهند.

این متخصص طب سنتی تصریح کرد: اصلاح سبک زندگی نقش مهمی در پیشگیری و درمان بیماری‌ها و بخصوص بیماری‌های روماتیسمی دارد با توجه به اینکه بیماری روماتیسم مفاصل یک بیماری سرد در طب سنتی شناخته می‌شود در نتیجه در سرد مزاجان و زنان شیوع بیشتری دارد.

او گفت: هر عاملی که باعث افزایش سردی و رطوبت بدن شود مانند خواب زیاد، خواب روز،کم تحرکی، خوردن غذا‌ سرد و هوای سرد می‌تواند باعث تشدید علائم بیماری می‌شود.

او در خصوص درمان این بیماری به کمک طب سنتی بیان کرد:برای درمان روماتیسم باید از خوردن غذا‌های سرد مانند ماست دوغ و خیار و ترشی خصوصا همراه غذا پرهیز شود. همچنین لازم است لبنیات با مصلحات آن مانند نعنا و پونه مورد استفاده قرار گیرد.
حاجی حیدری گفت:بی تحرکی و کم تحرکی نیز می‌تواند باعث تشدید علائم بیماری شود بنابراین ورزش و تحرک کافی در درمان و پیشگیری نقش اساسی خواهد داشت. همچنین باید از خوابیدن زیاد خصوصا خواب روز و خوابیدن تا بعد از طلوع خورشید پرهیز شود.

او افزود: در طب سنتی ایران برای درمان روماتیسم علاوه بر اصلاح سبک زندگی گیاهان دارویی به صورت خوراکی و موضعی کاربرد دارد. همچنین دارو‌های موضعی مانند روغن سیاه دانه و روغن بابونه که دارای مزاج گرم هستند روی مفاصل درگیر روزی ۵ تا ۱۰ بار ماساژ داده می‌شود و یا از گیاهان دارویی مانند سیاه دانه عسل یا معجون دوسین که ترکیبی از سیاه دانه نیم کوب با سه برابر عسل مخلوط شده و روزی یک تا سه قاشق غذاخوری صبح ناشتا و در طول روز میل شود.

این متخصص طب سنتی بیان کرد: دمنوش بابونه نیز با افزایش گرمی و اثر ضد التهابی در درمان وبهبود‌ی علائم بیماری روماتیسم مفید است.

او تصریح کرد: افزایش غیر طبیعی خلط بلغم نیز یکی از علل التهاب و ورم مفاصل خواهد بود که دفع بلغم اضافه و غیر طبیعی از بدن و خصوصا مفاصل با دارو‌های گیاهی خاص می‌تواند نقش مهمی در درمان بیماری‌های مفصلی و روماتیسمی داشته باشد.
حاجی حیدری متخصص طب سنتی تصریح کرد: به طور کلی اصلاح سبک زندگی و اصلاح مزاج عام و عضوی و استفاده از گیاهان دارویی به صورت خوراکی و موضعی با توجه به شرایط بیمار نقش مهمی در پیشگیری و درمان بیماری‌ها و خصوصا بیماری‌های روماتیسمی دارد.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.