طرح ساماندهی بازار خودرو در انتظار تصمیم مجلس

کمیسیون صنایع و معادن مجلس در راستای ایراد شورای نگهبان به ماده ۴ طرح ساماندهی بازار و صنعت خودرو، اقدام به اصلاحاتی در طرح اولیه ساماندهی بازار خودرو کرد تا به این طریق نظر شورای نگهبان برای نهایی شدن این طرح فراهم شود. ماده ۴ طرح ساماندهی خودرو را می‌توان یکی از گره‌های اصلی تصویب این طرح دانست، براساس ماده ۴ این طرح تعرفه صفر برای ورود خودروهای هیبرید پیش‌بینی شده بود حال آنکه شورای نگهبان این ماده را مغایر بندهای ۸ و ۹ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و در نتیجه مغایر بند ۱ اصل ۱۱۰ قانون اساسی خواند و طرح را برای دومین بار به مجلس عودت داد. مخالفت شورای نگهبان موجب شد تا مجلس با تغییری زمینه پذیرش این طرح از سوی شورای نگهبان را فراهم کند. براین اساس طرحی که قرار است این هفته در مجلس به رای گذاشته شود، در خصوص خودروهای هیبریدی این نکته مورد توجه قرار گرفته که «خودروهای سواری تمام برقی و برقی- بنزینی(هیبریدی)، مشمول سود بازرگانی می شوند و وضع هرگونه حقوق ورودی بر این خودروها ممنوع است»، بندی که در صورت تصویب می تواند تحول بزرگی در بازار خودرو کشور ایجاد کند.

از سوی دیگر در خصوص واردات خودرو نیز در طرح پیشین واردات مشروط به صادرات و یا واردات بدون انتقال ارز صورت پیش بینی شده بود، اما در طرحی که قرار است طی روزهای آینده در مجلس به رای گذاشته شود این نکته قید شده که واردات خودرو توسط اشخاص حقیقی و حقوقی غیر از نمایندگی رسمی با رعایت ماده ۵ قانون هوای پاک مصوب ۱۱/ ۵/ ۱۳۹۶ مشروط به وجود خدمات پس از فروش مربوط به آن خودرو براساس ضوابطی است که ظرف مدت یکماه پس از لازم الاجراء شدن این قانون توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین می شود صورت خواهد گرفت.

متن کامل این گزارش را با تیتر «12 پیشنهاد نمایندگان برای بازار خودرو/طرح مجلس برای واردات هیبریدی‌ها» در اقتصادنیوز بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.