توصیه‌های مهم تغذیه‌ای سازمان بهداشت جهانی در دوران کرونا

تغذیه یکی از مهم‌ترین فاکتورهای حفظ سلامت و حتی در برخی موارد درمان و کنترل بیماری‌ها محسوب می‌شود،‌ بر همین اساس سازمان بهداشت جهانی توصیه‌های مهمی برای تغذیه مناسب دارد که اتفاقا رعایت آنها در ایام همه‌گیری کرونا ضروری به نظر می‌رسد.

این روزها تغذیه و آبرسانی بدن امری حیاتی برای برخورداری از سلامت جسمی است. افرادی که از رژیم غذایی سالم و مناسب تبعیت می‌کنند، علاوه بر اینکه سالم‌ترند و دارای سیستم ایمنی قوی‌تری نیز هستند، کمتر در معرض ابتلا به بیماری‌های مزمن و عفونی قرار می‌گیرند. 

برای دریافت ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر غذایی، پروتئین و آنتی‌اکسیدان‌های مورد نیاز بدن باید هر روز انواع غذاهای تازه و فرآوری‌نشده را مصرف کنید، آب کافی بنوشید، از مصرف قند، چربی و نمک خودداری کنید تا خطر اضافه وزن، چاقی، بیماری قلبی، سکته مغزی، دیابت و انواع خاص سرطان را به میزان قابل توجهی کاهش دهید.

۱)مصرف روزانه غذاهای تازه و فرآوری‌نشده

میوه، سبزیجات، حبوبات، آجیل و غلات کامل (به عنوان مثال ذرت فرآوری‌نشده، جو دوسر، گندم، برنج قهوه‌ای و...) و غذاهای حیوانی چون گوشت، ماهی، تخم مرغ و شیر مصرف کنید.

۲)نوشیدن آب کافی

روزانه ۸ تا ۱۰ فنجان آب بنوشید. آب، مواد مغذی و ترکیبات موجود در خون را به سایر اعضای بدن منتقل می‌کند، دمای بدن را تنظیم می‌کند، مواد زائد را از بین می‌برد و از مفاصل محافظت می‌کند.

برای تأمین مایعات بدن، آب بهترین انتخاب است اما می‌توانید از سایر نوشیدنی‌ها، میوه‌ها و سبزیجات آبدار هم استفاده کنید.

مهم‌ترین توصیه‌های تغذیه‌ای سازمان بهداشت جهانی در دوران کرونا

۳)کنترل چربی و روغن مصرفی

از چربی‌های اشباع نشده (مانند ماهی، آووکادو، آجیل، روغن زیتون، سویا، کلزا، آفتابگردان و روغن ذرت) به جای چربی های اشباع موجود در گوشت چرب، کره، روغن نارگیل، خامه و پنیر استفاده کنید.

به جای گوشت قرمز، گوشت سفید (مثل مرغ و ماهی) را جایگزین کنید که چربی کمی دارد. در دسته لبنیات هم انواع شیر یا محصولات لبنی کم چرب را انتخاب کنید.

۴)نمک و شکر کمتر

هنگام پخت و تهیه غذا، استفاده از نمک و چاشنی‌های دارای سدیم بالا (مانند سس سویا و سس ماهی) را محدود کنید. مصرف نمک روزانه خود را به کمتر از ۵ گرم (تقریبا ۱ قاشق چای‌خوری) برسانید و از نمک یددار استفاده کنید. تا جایی که ممکن است از مصرف نوشابه‌های گازدار و سایر نوشیدنی‌های قندی بپرهیزید.

۵)اجتناب از مصرف غذای بیرون

در خانه غذا بخورید تا میزان تماس با افراد را کاهش داده و احتمال ابتلا به ویروس کرونا را کم کنید. اما اگر مجبور بودید بیرون از منزل غذا بخورید، توصیه می‌شود نکات بهداشتی و فاصله اجتماعی را به خوبی رعایت کنید. به دلیل شلوغ بودن رستوران‌ها و کافه‌ها، نمی‌توان مطمئن بود بعد از هر رفت‌وآمد، تمام سطوح ضدعفونی می‌شوند یا نه؛ بنابراین بهتر است بیرون از خانه غذا و خوراکی میل نکنید.

کلام آخر

تغذیه مناسب و هیدراتاسیون (آبرسانی)، سلامت و ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد. افرادی که مشکوک یا مبتلا به کرونا هستند، می‌بایست نکات مربوط به سلامت روانی و جسمانی را رعایت کنند تا به سلامت کامل دست یابند. اما اگر پس از بهبودی جسمی، دچار تغییرات روحی و یا حتی افسردگی شدید، نگران نباشید؛ در این راستا می‌توانید با کمک روان‌شناس، تحت مشاوره و حمایت روانی اجتماعی قرار بگیرید و بر این حالات غلبه کنید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.