کبد چرب وضعیتی است که با گذشت زمان، باعث تجمع چربی در کبد می‌شود. بیماری کبد چرب الکلی در اثر مصرف زیاد الکل ایجاد می‌شود. بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) مربوط به مصرف الکل نیست و علت آن ناشناخته است اما بیشتر در افرادی مشاهده می شود که مبتلا به چاقی، دیابت نوع ۲، کلسترول بالا و فشار خون بالا هستند. در حال حاضر هیچ دارویی برای درمان NAFLD موجود نیست. رژیم غذایی و تغییر سبک زندگی از جمله مؤثرترین روش‌های درمان این بیماری است.

برای درمان کبد چرب می‌توانید علاوه بر رعایت رژیم غذایی مناسب، از روش‌های خانگی زیر کمک بگیرید.

۱) نوشیدن قهوه

طی تحقیق انجام‌شده در سال ۲۰۱۶ قهوه فوایدی برای کبد دارد و آنزیم‌های کبد را تحریک می‌کند که با التهاب مبارزه می‌کنند. این تحقیق نشان داد افراد مبتلا به کبد چرب غیر الکلی که به‌ طور منظم قهوه مصرف می‌کردند، کاهش روند آسیب به کبد را شاهد بودند. هر روز حداقل دو تا سه فنجان قهوه بنوشید تا خطر ابتلا به بیماری‌های کبد را کاهش دهید. قهوه‌ی تلخ بهترین گزینه است زیرا چربی یا قند افزوده‌شده ندارد.

۲) کاهش وزن

افراد مبتلا به کبد چرب باید ۳ تا ۵ درصد از وزن بدنشان را کم کنند تا تجمع چربی در کبدشان کاهش یابد. نشان داده شده که کاهش وزن ۷ تا ۱۰ درصدی می‌تواند علائم کبد چرب غیر الکلی (التهاب و فیبروزی کبدی) را کم کند. بهترین راه برای کاهش وزن، تعیین اهداف کوتاه‌مدت و منطقی است. دنبال‌کردن روش‌های دشوار کاهش وزن در بلندمدت سخت است و هیچ کمکی به شما نمی‌کند و ممکن است فشار بیشتری به کبد وارد کند.

۳) مصرف مکمل‌های امگا ۳

اسیدهای چرب امگا ۳ از نوع چربی‌های غیر اشباع هستند که در غذاهایی مثل ماهی چرب، مغزها و دانه‌ها وجود دارند و برای سلامت قلب مفیدند. توصیه می‌شود افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی از این چربی‌ها مصرف کنند. مصرف مکمل امگا ۳ می‌تواند چربی کبد را کاهش دهد و سطح کلسترول خون را بهبود ببخشد. البته باید در رابطه با دوز مصرفی مکمل امگا ۳ با پزشک مشورت کنید.

۴) دوری از محرک‌های کبدی

برخی از ترکیبات می‌توانند به کبد فشار وارد کنند. نمونه‌هایی از این ترکیبات شامل داروهای بدون نسخه‌ پزشک، بعضی از ویتامین‌ها و مکمل‌هاست. اگر مبتلا به بیماری کبد چرب هستید، پیش از مصرف هر نوع داروی بدون نسخه، ویتامین یا مکمل با پزشکتان مشورت کنید.

به‌ طور کل اگر دچار بیماری کبد چرب هستید، قبل از ایجاد تغییر در رژیم تغذیه‌ای یا سبک زندگی خودتان با پزشک مشورت کنید تا اطمینان حاصل کنید که خطری شما را تهدید نمی‌کند.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.