این مواد غذایی مغز شما را جوان نگه می دارند

درست است که بخش عمده بهره هوشی ژنتیکی است، ولی نوع تغذیه و آموزش محیطی نیز به همان اندازه اهمیت دارند.

محققان به والدین توصیه می‌کنند که با رعایت رژیم غذایی صحیح در خانه، می‌توانند نقش مهمی در افزایش توانایی مغز و بهره هوشی فرزندان داشته باشند. 

ماهی: ماهی غذای مغز است. اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در ماهی، به رشد مغز کمک می‌کنند. این ماده غذایی منبع بی‌نظیر پروتئین است و با تامین اسیدهای آمینه مورد نیاز، به مغز در برقراری ارتباط با سایر اعضای بدن کمک می‌کند.

تخم مرغ: تخم مرغ حاوی نوعی ویتامین B به نام کولین است که به بهبود حافظه کمک می کند.

آجیل: یک منبع غنی از ویتامین E و فولات است. فولات نوعی ماده معدنی است که برای توسعه مغز حیاتی است. مصرف ویتامین E کمک می‌کند که از بروز بیماری‌هایی مانند زوال عقل و آلزایمر جلوگیری شود.

انواع کلم: کلم بروکلی، برگ کلم و گل کلم، منبع خوبی از ویتامین K هستند که به بهبود عملکرد شناختی کمک می‌کنند. همچنین کلم حاوی ماده‌ای به نام سولفورافان است که سبب افزایش بهره هوشی شده و از زوال عقل جلوگیری می‌کند.

انواع توت به‌ویژه بلوبری: خانواده توت‌ها با آنتی‌اکسیدان‌های قوی، از بروز انواع سرطان و بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کنند و در تقویت حافظه موثرند. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که صبح ناشتا یک کاسه کوچک بلوبری مصرف می‌کنند، مغز فعال‌تر و تمرکز بهتری دارند.

مغز آفتابگردان و کدو تنبل: این دانه‌ها منبع خوبی از ویتامین E، منیزیم و امگا ۳ هستند و علاوه بر افزایش حافظه، مغز را در حالت آرامش و تمرکز قرار می‌دهند.

گوجه‌فرنگی: آنتی‌اکسیدان قوی موجود در گوجه‌فرنگی لیکوپن نام دارد و از آسیب رادیکال‌های آزاد به مغز جلوگیری می‌کند و نقش مهمی در جلوگیری از آلزایمر دارد.

این مواد غذایی مغز را جوان نگه می‌دارند


 در ادامه این گزارش آمده است که علاوه بر تغذیه سالم، خواب کافی، عدم استعمال دخانیات، ورزش و پیاده‌روی و اجتناب از استرس نیز در سلامت مغز موثرند.

سالاد: یک مطالعه جدید نشان می‌دهد مصرف روزانه سالاد مغز را ۱۱ سال جوان می‌کند. این مطالعه با بررسی حدود هزار فرد با میانگین سنی ۸۰ سال نشان می‌دهد مصرف روزانه سالاد نقش مهمی در حافظه و سلامت مغز دارد.

سکوت برای مغز مفید است: بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۱ میلادی که آلودگی صوتی را «طاعون مدرن» نامید، مدارک محکمی وجود دارد که آلودگی های صوتی محیط اثرات مضر شدیدی بر سلامت عمومی جامعه دارد.

با افزایش انواع صدا در محیط‌های درون و خارج از خانه، افراد بیشتری به دنبال سکوت هستند و در نتیجه آن تدابیری مانند رژیم سکوت ۱۰ دقیقه ای صبحگاهی یا برنامه سکوت ۱۰ روزه شکل گرفته است.

سکوت موجب کاهش استرس و تنش می‌شود، سکوت توان ذهنی را بازیابی می کند، در سکوت شبکه پیش فرض مغز فعال می‌شود و سکوت امکان بازسازی سلول‌های مغز را فراهم می‌کند.

یوگا عملکرد مغز را در میانسالی افزایش می‌دهد: تحقیقات پژوهشگران دانشگاه ایلینوی در آمریکا نشان می‌دهد که تمرین یوگا سه بار در هفته و به مدت هشت هفته، باعث افزایش عملکرد مغز در افراد میانسال و مسن می‌شود. تحقیقات قبلی نشان می‌دهد یوگا در افزایش حافظه و تمرکز نیز بسیار موثر است.

در این مطالعه آمده است که یوگا دارای اثر آرامبخش فوری در سیستم عصبی سمپاتیک و پاسخ بدن به استرس است و استرس و اضطراب باعث کاهش عملکرد شناختی می‌شود.

افرادی که به طور منظم یوگا تمرین می‌کنند، به‌راحتی می‌تواند خشم و استرس خود را مدیریت کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.