هشدار آمریکا به شهروندانش درباره سفر به روسیه

بر این اساس، وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه اعلام کرد به دلیل وجود خطر تروریسم، آدم ربایی و ناآرامی‌های داخلی از سفر به مناطق چچن و مونت البروس در روسیه اجتناب کنند.

این وزارت خانه، روسیه را در لیست کشور‌های سطح چهارم (کشور‌هایی که نباید شهروندان آمریکایی به آنجا سفر کنند) قرار داد.

در این بیانیه آمده است: به دلیل آنکه شبه جزیره کریمه از سوی روسیه اشغال شده است و احتمال وقوع تخلفاتی از جانب مسکو، شهروندان آمریکایی از سفر به این منطقه اجتناب کنند.

بیانیه وزارت خارجه آمریکا درباره روسیه در حالی منتشر می‌شود که واشنگتن به همراه متحدان خود در حال انجام رزمایش نظامی مشترک با اوکراین است.

دیروز اوکراین و آمریکا تمرین‌های نظامی مشترک خود را با عنوان «نسیم دریا» در دریای سیاه و جنوب اوکراین آغاز کردند. بیش از ۳۰ کشور نیز در این رزمایش مشارکت دارند.

رزمایش نظامی نسیم دریا Sea Breez" ۲۰۲۱" دو هفته طول خواهد کشید و حدود ۵ هزار پرسنل نظامی از ناتو و سایر متحدان در آن شرکت دارند. ۳۰ کشتی، ۴۰ هواپیما، ناوشکن موشکی یو‌اس‌اس راس آمریکا و گروهی از تفنگداران دریایی این کشور نیز در این رزمایش شرکت خواهند کرد.

اوکراین، هدف اصلی از این رزمایش را کسب تجربه در اقدامات مشترک در طی عملیات‌های صلح و امنیت چند ملیتی عنوان کرده است. با این حال، سفارت روسیه در واشنگتن هفته گذشته خواستار لغو تمرین‌ها شد و وزارت دفاع روسیه گفت در صورت لزوم برای محافظت از امنیت ملی خود واکنش نشان خواهد داد.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز درباره انتقال انواع تجهیزات و تسلیحات ناتو به خاک اوکراین در پوشش برگزاری رزمایش گفت: این اقدامات از دید ما پنهان نخواهد ماند. اینگونه اقدامات خصمانه خارج از چهارچوب تفاهم‌نامه و توافقنامه علنی صورت می‌گیرد تا اهداف پنهانی را اجرا کنند. آمریکا، ناتو و اوکراین به طور کامل درگیر فعالیت‌های خرابکارانه ضد روسی هستند.

ورود غیرقانونی یک فروند ناوشکن انگلیسی به آب‌های سرزمینی روسیه در روز‌های اخیر، که به شلیک اخطار از سوی ناو‌های جنگی و هواپیما‌های سوخوی روسی منجر شد، تنش در این منطقه راهبردی را به بالاترین حد ممکن رسانده است. وزارت دفاع روسیه نیز با هشداری شدید‌اللحن آمریکا و ناتو را از انجام اقدامات تحریک‌آمیز که احتمال وقوع جنگ در دریای سیاه را افزایش می‌دهد، بازداشت.

روابط بین کی‌یف و مسکو پس از ضمیمه شدن کریمه به روسیه و حمایت مسکو از روس تبارهای شرق اوکراین که خواستار پیوستن به روسیه هستند، به پایین‌ترین سطح خود رسیده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.