بازگشت سفیر آمریکا به کشورش

به نقل از اسپوتنیک،  سالیوان اوایل امروز(پنجشنبه) عازم واشنگتن شد. وی برای رایزنی با دولت بایدن راهی واشنگتن شده و قرار است ظرف چند هفته به مسکو بازگردد.

زاخارووا گفت: ما اظهار نظرهای جالب بسیاری در مورد اینکه کجا و چرا سفیر ایالات متحده باید برود، شنیده‌ایم. برخی گفتند که او مدتهاست به میهن خود نرفته است ، دیگران گفتند که می خواهد نزدیکان خود را ببیند. کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا گفتند که رایزنی‌هایی انجام خواهد شد. من فکر می‌کنم واشنگتن باید در مورد فعالیت‌ها و سفرهای سفیر ایالات متحده اظهار نظر کند. ما موضع خود را صریح اعلام کردیم: به دلیل سطح روابط دوجانبه رایزنی با هر دو سفیر ضروری است.

وی افزود: رایزنی ها با سفیر ما در ایالات متحده اکنون در روسیه جریان دارد. ما امیدواریم که سفیر ایالات متحده نیز به طور موثری وقت خود را در واشنگتن بگذراند و به مشاوره با آژانس‌هایی که روابط دوجانبه با روسیه را بر عهده دارند تمرکز کند تا موضعی که مانع ایجاد بن بست در روابط می‌شود ،اتخاذ شود.

سفارت آمریکا در مسکو امروز (پنج‌شنبه) تایید کرد که سفیر ایالات متحده در روسیه این نهاد دیپلماتیک را ترک گفته و در راه سفر به واشنگتن است. 

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه جمعه گذشته گفت، طرف روسیه به جان سالیوان، سفیر ایالات متحده توصیه کرد که برای رایزنی درباره روابط دوجانبه به واشنگتن بازگردد.

سفارتخانه آمریکا اعلام کرد: ما تایید می‌کنیم که سفیر سالیوان در راه سفر به واشنگتن دی.سی است.

جان سالیوان برای دیدار با خانواده و رایزنی با مقام‌های دولت جو بایدن،‌ رئیس‌جمهوری آمریکا سفر کوتاهی خواهد داشت. او قرار است ظرف چند هفته آتی به مسکو بازگردد.

اوایل همین ماه، ایالات متحده تحریم‌های جدیدی علیه ۳۲ نهاد و شخص روسی وضع کرد که بخشی از دور جدیدی از تحریم‌ها بابت حملات سایبری ادعایی مسکو و دیگر اقدامات خصمانه آن علیه منافع آمریکا بود. ایالات متحده هم ۱۰ دیپلمات روس را از این کشور اخراج کرد و نهادهای آمریکایی را از خرید اوراق قرضه مبتنی بر روبل بر حذر داشت.

وزارت امور خارجه روسیه دور جدید تحریم‌ها را محکوم کرده و آنها را مغایر منافع دو کشور دانست. روسیه در واکنش به آن، هشت شهروند آمریکایی را از ورود به این کشور منع کرد، به ویژه مریک گارلند، دادستان کل آمریکا، آلخاندرو مایورکاس، وزیر امنیت داخلی ، آوریل هینس، مدیر اطلاعات ملی و کریستوفر رای، مدیر اف‌بی‌آی.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.