پایان کرونا در جهان نزدیک است؟

آلبرت کوچویی ـ گوینده پیشکسوت رادیو ـ که هر روز با مرور تیترها و سرفصل‌های رسانه‌های جهان، مهمترین اخبار دنیا را روایت می‌کند، مطلب بالا را عنوان کرده است.

به گزارش ایسنا، برخی اخبار امروز (۱۹ خردادماه) روزنامه‌های جهان به شرح زیر است:

_ «گاردین» در گزارشی با عنوان «قصاب بوسنی» نوشته است: راتکو ملادیچ، مشهور به قصاب بوسنی آخرین اتهامش را برای نسل‌کشی در بوسنی را در دادگاه خواهد شنید.

_ «ال موندو» ، نشریه اسپانیایی نیز نوشته است: جو بایدن، اکنون در مصر با نگاه به حقوق بشر رو به اذیت و آزار در مصر آورده است و آن را محکوم می‌کند؛ این چرخش چند صد درجه‌ای رئیس‌جمهوری آمریکا به نسبت موضوع حقوق بشر است.

_ «وال استریت جورنال» در گزارشی با عنوان «افشای حمله» نوشته است: سند افشای حمله به ساختمان کنگره آمریکا ارائه شد. پرونده‌ها و اسناد نشان می‌دهند که سازمان‌های اطلاعاتی، نیروهای نظامی و پلیس در برابر این حمله در زمان دونالد ترامپ شکست خوردند. سناتورهای آمریکایی می‌گویند: عدم دسترسی آژانس‌های اطلاعاتی به طرح‌های تدارک حمله به کاخ کنگره و آماده نبودن پلیس آمریکا، سبب این فاجعه شد.

عکسی از ساختمان کنگره، در پشت دیوار سیم‌های خاردار نیز با این خبر همراه شده است. بر اساس این گزارش «نیروهای یاد شده به سناتورها گفته‌اند که آنها را بی‌هدف رها کرده بودند. گزارش سنای آمریکا، نخستین و شاید آخرین پرونده در این باره باشد».

_ روزنامه فرانسوی «لوفیگارو» تصویری از محموله واکسن‌های کرونا که قرار است بار هواپیما شوند، منتشر کرده و نوشته است: آیا کشورهای ثروتمند گروه هفت، می‌توانند تا پایان سال ۲۰۲۲ جهان را در برابر کرونا واکسینه کنند؟ این درحالی است که ذخیره واکسن در آفریقا ته کشیده است. حال آن که موج سوم کرونا قرار است به‌زودی به قاره سیاه حمله کند. تایوان هم همچنان قربانی مانده است. جهان در برخی از مناطق میدان مقابله با کرونا را خالی کرده است.

_ «وال ستریت جورنال» نیز در گزارشی با عنوان «رقیب کند ذهن» نوشته است: هنوز سه سالی تا انتخابات رئیس‌جمهوری آمریکا مانده است، اما از امروز دو حزب برای آن روز  شال و کلاه می‌کنند. دونالد ترامپ هنوز در اندیشه پس گرفتن کاخ سفید است.

_ «گاردین»، روزنامه انگلیسی اما نگاهی متفاوت به این جریان دارد و نوشته است: ممکن است حزب دموکرات، میشل اوباما، همسر باراک اوباما را جایگزین جو بایدن کند. چنین انتخابی دونالد ترامپ را نگران می‌کند. او از هم اکنون هراسیده است. شاید هم هیلاری کلینتون، بار دیگر به صحنه بیاید.

مایکل بندر، روزنامه‌نگار «وال ستریت جورنال» گفته است که ترامپ، در حاشیه گفت‌وگویی این پرسش را مطرح کرده است که چگونه من به یک رقیب کندذهن باختم.

* از حاشیه خبرها:

با مرگ زبان‌های بومی در جهان، دانش شناخت طب گیاهان نیز آرام آرام می‌میرد. سازمان ملل می‌گوید جهان باید بگذارد، طبیعت همچنان وحشی بماند و همین امر می‌تواند طبیعت و آب و هوا را تا اندازه‌ای سامان ببخشد. بسیاری از گیاهان به عنوان دارو در درمان بیماری‌ها توسط بومی‌ها در جهان مصرف می‌شده که با مرگ زبان‌های بومی، شناخت آنها هم به فراموشی می‌رود.

پیش‌بینی می‌شود که تا پایان قرن ۳۰ درصد از ۷ هزار و ۴۰۰ زبان جهانی از بین می‌رود. در این میان شناخت ۱۲ هزار گیاه توسط ۲۳۰ زبان بومی در آمریکای شمالی امکان‌پذیر است. بنابراین با مراقبت از زبان‌های بومی، طب گیاهان نیز نجات پیدا می‌کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.