از بازار خودروهای مونتاژی چه خبر؟

براساس ارزیابی های صورت گرفته طی یک هفته اخیر برخی مونتاژی از یک سو رشد ۲تا ۵ میلیون تومانی در بازار داشتند و از سوی دیگر  طعم افت ۳ تا ۷۰ میلیون تومان را چیشیدند. در واقع رشد قیمت خودرو در بازار مونتاژی در روزهای اخیر به افت قیمت چربید و موجب شد تا بازار مونتاژی ها شکل نزولی بخود گیرد.

رصد بازار برخی از خودروهای مونتاژی حکایت از آن دارد که امروز این خودروها در بازه قیمتی ۳۰۵ تا ۸۷۰ میلیون تومان در بازار معامله شدند و تمایل خودروهای مونتاژی بیشتر به سمت کاهش قیمت بوده است.

به گفته فعالان بازار خودرو، نوسان نرخ دلار یکی از عمده دلایلی است که موجب شد تا مونتاژی ها در بازار افت قیمت را تجربه کنند. از سوی دیگر هرچند نامشخص بودن نتایج مذاکرات این انتظار را در بازار به وجود آورده بود که بازار مونتاژی ها در روزهای اخیر شکل صعودی به خود گیرد، اما بازار نشان داد که بیش از همه تابع نرخ دلار است و این ملاک می تواند بیش از هر عاملی بر بازار خودرو اثرگذار باشد.

با این شرایط ذکر این نکته ضروری است که در صورت تحقق انتظارات مثبت از نتایج مذاکرات به طور حتم شاهد تغییر افت بیش از پیش قیمت مونتاژی ها در بازار خواهیم بود، چرا که نتیجه بخش بودن مذاکرات زمینه را برای ورود همکاران خارجی خودروسازان هموار خواهد کرد که این امر می تواند به صورت مستقیم بر قیمت مونتاژی ها اثرگذار باشد با این شرایط می توان گفت مونتاژی ها نیز در انتظار نتایج مذاکرات روزهای خود را سپری می کنند و منتظرند تا ببینند آیا همکاران خارجی خودروسازان داخلی مجدد به کشور باز خواهند گشت یا نه؟ 

استپ قیمت هایما  

قیمت هایما«هایما» خودروی چینی که آبان سال جاری تولید آن در ایران خودرو متوقف شد، در رده خودروهای چینی لوکسی قرار دارد که طرفداران بسیاری دارد، ایران خودرو اعلام کرد که امکان ارسال قطعات منفصله این خودرو به ایران فراهم نیست و  این امر موجب شد تا تولید این خودرو متوقف شود. براساس رصد بازار   «هایما S۷» اتومات در مدل ۹۹ طی روزهای اخیر با توجه به رنگ با قیمت ۶۶۰ میلیون تومان در بازار قیمت خورد که نسبت به هفته گذشته تغییر قیمتی نداشته است . «هایما S۵» اتومات نیز در مدل ۹۹ طی روزهای اخیر با قیمت  ۵۹۹ میلیون تومان در بازار معامله شد که با در مقایسه با هفته گذشته می توان گفت این خودرو رشدی دو میلیونی در بازار داشته است.  

 
 

افت قیمت نیو مزدا ۳

اما مزدا ۳ جدید نیز در سال ۱۳۸۹ توسط گروه بهمن در ۲ نوع سدان و هاچبک عرضه شد. این خودرو تا سال ۱۳۹۸ در خط تولید گروه بهمن قرار داشت. با وجود توقف تولید این خودرو هنوز در بازار می توان مدل کارنکرده آن را پیدا کرد. براساس رصد بازار مزدا در روزهای اخیر مدل سدان این خوردو  با رنگ مشکی در بازار ۸۷۰  میلیون تومان و رنگ سفید آن با قیمت۸۶۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده است. با این شرایط می توان گفت رنگ سفید آن نسبت به هفته قبل افتی ۲۰ میلیونی داشته و رنگ مشکی نیز با افت ۱۵ میلیونی روبرو بوده است.

نزولی شدن پژو ۲۰۰۸ مدل  

پژو ۲۰۰۸ دیگر مونتاژی بازار را می توان یک خودروی خانوادگی چندکاره، در کلاسSUV های جمع و جور محسوب کرد که توانسته از زمان ورود به بازار ایران طرفداران بسیاری را به خود جلب کند.  پژو ۲۰۰۸ در زمان ورود به بازار ایران قیمتی در حدود ۱۱۰ میلیون تومان داشت. اما در روزهای اخیر مدل ۱۳۹۹ این خودرو  با رنگ سفید  در بازار با قیمت ۸۳۰ میلیون تومان در بازار قیمت گذاری شده است که نسبت به هفته قبل افتی ۷۰ داشته و این خودرو با رنگ مشکی که هفته گذشته در بازار موجود نبود این هفته در بازار با قیمت ۸۵۰ میلیون تومان معامله شد.

الاکلنگ قیمت جک   

جک از دیگر خودروهای چینی در بازار است که مدل شاسی بلند آن طرفداران بسیاری دارد. مدل « جکG۴ » مدل ۹۹ که در رده های خودروهای سدان قرار دارد که در هفته سپری شده بیشترین افت قیمت را تجربه کرده و با قیمت ۳۰۵ میلیون تومان در بازار داد و ستد شد و افتی ۳ میلیونی را تجربه کرد. «جک S۳» مدل ۹۹ نیز امروز در بازار ۴۵۰ میلیون تومان در بازار معامله شد و با رشد ۵میلیونی نسبت به هفته قبل روبرو شد.

مونتاژی 28

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.