اثر عید فطر در بازار ارز و خودرو

در روز آخر هفته، بازیگران فعال در بازارها نسبت به روز قبل خود با احتیاط بیشتری کار خود را به پایان رساندند. در بازار ارز قیمت ها با شیب بسیار اندکی دوباره مسیر کاهشی را دنبال کرد و رشد روز قبل متوقف شد. این درحالی است که با تعطیلی عید سعید فطر در کشورهای عربی و ایران، انتظار کاهش میزان معاملات و انتقال اثر آن در قیمت ها مشهود بود. اگرچه در چهارشنبه شاهد شیب اندک قیمت ها در بازار ارز بودیم و ممکن است در هفته بعد نیز روزهای ابتدای هفته این روند ادامه یابد اما انتشار اخبار میدانی و دیپلماتیک از خاورمیانه و احیای برجام، شرایط را ممکن است تغییر دهد.

تغییر شرایط در بازارها متاثر از اخبار و گزارش ها البته در چارچوب سیگنال‌دهی و واکنش بازارها به منطق و دامنه اثرگذاری رویدادهاست و از این بابت نمیتواند پایدار بماند، چرا که اخبار و گزارش‌های جدید میتوانند سمت تقاضا یا عرضه را تحریک کنند و به واسطه آن قیمت ها دستخوش تغییر قرار گیرند.

اثر عید فطر در بازار ارز

با این وصف در بازار ارز به دلیل تعطیلات عید سعید فطر در کشورهای عربی و ایران، شاهد کاهش شدت حجم سمت تقاضا هستیم که همین مسئله توانسته تا حدودی به تناسب سمت عرضه، از تب قیمت ها بکاهد. در بورس هم در روز چهارشنبه با وجود شروع رشد معنادار شاخص، این روند رُشدی در ادامه نصف شد؛ شاخص سازها اگرچه تا پایان بازار تا حدودی توانستند بازار را مثبت نگه دارند اما در بیشتر نمادها صف های فروش، سمت عرضه را پُرزور نشان میداد. انتظارات بورس بازان از شنبه نیز با توجه به اخبار مثبت از تزریق پول‌های جدید به بازار، مثبت ارزیابی میشود.

در بازار خودرو نیز شاهد کاهش قیمت ها به تناسب از تب و تاب افتادن شیب مثبت قیمت ها در بازار ارز بودیم. از دید فعالان خودرویی، قیمت خودروها به تناسب مولفه‌های حاضر در بازار میتواند سیر کاهشی کنونی را تداوم بخشد.

مشروح این گزارش را در اقتصاد نیوز با تیتر «بازارها در انتظار خرداد پُرحادثه/ هدف بورس و دلار برای شنبه» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.