خبر مهم رئیس‌جمهور از رفع همه تحریم‌های اصلی آمریکا

رئیس جمهور گفت: بسیار امیدواریم که تا اواسط خرداد واکسن‌های خریداری شده از کوواکس و دیگر کشورها وارد کشور شده و با توجه به واکسیناسیون بخشی از گروههای پرخطر مثل کادر درمان و افراد مسن و دارای بیماری زمینه‌ای، واکسیناسیون عمومی دیگر گروهها نیز با سرعت بیشتری به پیش برود و به تدریج با وارد عرصه شدن واکسن‌های داخلی از اواخر خرداد نیز به روندی اطمینان‌بخش در واکسیناسیون برسیم. بنابر گزارشهای ارائه شده واکسن "کوپاستور" از اواخر اردیبهشت در دسترس قرار دارد و واکسن برکت نیز در خرداد ماه آماده بهره‌برداری خواهد بود.

رئیس جمهور تشکیل ستاد ملی مقابله با کرونا را از نخستین اقدامات ضروری و موثر در مدیریت روند مقابله با این پاندمی در کشور دانست و گفت: اتخاذ تصمیمات سریع و قاطع در این ستاد در کنار ایثار و فداکاری کادر درمان و مدافعان سلامت و همراهی مردم با رعایت دستورالعمل ها، موجب ایجاد آرامش خاطر در جامعه شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز شنبه در دیدار جمعی از مسوولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تعدادی از مدیران شرکتهای فعال در زمینه تولید واکسن کرونا با بیان اینکه از آغاز شیوع کرونا در کشور در روزهای پایانی بهمن سال ۹۸ تاکنون مراحل مهم و متعددی را پشت سر گذاشته‌ایم،گفت: ایثار و فداکاری کادر درمان و مدافعان سلامت در راه مقابله با کرونا و تامین سلامت مردم اقدامی ارزشمند و قابل تقدیر است.

رئیس جمهور افزود: در روزهای اول موضوع بازگرداندن تعدادی دانشجوی ایرانی از ووهان چین همه را دچار نگرانی کرده بود چرا که اساساً سرعت گسترش این بیماری در جهان یک رعب و وحشت همگانی ایجاد کرده بود و از آنجا که با یک ویروس و بیماری ناشناخته مواجه بودیم نظرات متفاوتی وجود داشت از جمله اینکه همه نگران بودند که دانشجویان بازگردانده شده از ووهان کجا قرنطینه و نگهداری شوند و حتی بیمارستان‌ها نیز از پذیرش آنها واهمه داشتند.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه بشر در یک قرن گذشته با هیچ پاندمی مواجه نشده بود، افزود: پیشرفت‌های پزشکی یک اطمینان خاطری از پایان یافتن شیوع بیماری‌های مسری ایجاد کرده بود اما شیوع کرونا همه کشورهای جهان حتی کشورهایی را که ساختارهای پیچیده و پیشرفته بهداشتی و سرمایه و نیروی انسانی کافی در بخش بهداشتی و پزشکی خود داشتند، دچار مشکل کرد.

رئیس جمهور اظهار داشت: ایران به عنوان کشوری که بخاطر تحریم های ظالمانه همه دروازه‌ها به روی او بسته شده بود و علاوه بر محدودیت‌های شدید برای تبادل پول و کالا، تبادل دارو و تجهیزات پزشکی از خارج نیز برایش تقریبا غیرممکن شده بود، با لطف و عنایت خدا توانست با همت فرزندان خود در بخش‌های کادر درمان، محققان و پژوهشگران بهداشتی و پزشکی از عرصه این امتحان بزرگ سربلند بیرون بیاید.

دکتر روحانی ادامه داد: در روزهای اول شیوع کرونا فقط یکی دو مرکز در کشور بودند که امکان کار بر روی کیت‌های تشخیص کرونا را داشتند و هر تستی از هر جای کشور باید به این مراکز منتقل می‌شد اما با یک حرکت بزرگ و گسترده در سراسر کشور همه به میدان آمدند و اقدامی ارزشمند در تاریخ کشور ثبت کردند به شکلی که امروز با وجود مواجهه با موج چهارم کرونا اما در مدیریت بیماری و موج‌های مختلف آن به تجارب و دستاوردهای ارزشمندی دست یافته‌ایم که باعث ایجاد یک آرامش در کشور شده است.

رئیس جمهور تصریح کرد: در آغاز ورود کشور به مهلکه پاندمی کرونا هیچ پیش بینی از آینده وجود نداشت و حتی نمی‌دانستیم که باید چه محدودیت‌هایی و چگونه در کشور اجرا شوند تا بتوانیم با گسترش بیماری مقابله کنیم و در آن وضعیت عده‌ای پیشنهاد تعطیلی کامل با استفاده از قوه قهریه را ارائه می‌کردند که می‌توانست کشور را با مخاطرات جدیدی روبرو کند.

دکتر روحانی اضافه کرد: نمونه برقراری محدودیت‌های گسترده و تعطیلی کامل شهرها را در کشورهای اروپایی و آمریکا شاهد بودیم که حاصل آنها هجوم مردم به فروشگاه‌ها و حتی بروز قحطی در زمینه برخی کالاها بود اما در ایران هیچ‌گاه شاهد چنین مشکلاتی نبودیم.

رئیس جمهور با اشاره به بروز قحطی در ایران در حدود ۱۰۰ سال پیش که بنا بر برخی آمار باعث قتل عام حدود نیمی از جمعیت کشور شد، خاطرنشان کرد: چنانکه از تاریخ برمی‌آید بروز بیماری در آن سالها با قحطی همراه بوده و شما تصور کنید اگر در ایام شیوع کرونا نیز در شرایطی که کشور با بی سابقه‌ترین تحریم‌ها مواجه بود اگر فقط برای یک روز برق، آب یا اینترنت قطع می‌شد و یا از تامین بنزین و گازوئیل ناتوان می‌ماندیم چه فاجعه‌ای خلق می‌شد.

دکتر روحانی ادامه داد: امروز با نگاه به گذشته می‌بینم که اتخاذ برخی تصمیمات واقعا شجاعت فوق‌ العاده‌ای می‌خواست چرا که گاهی باید در برابر یک واقعه بزرگ و مهم یک تصمیم قاطع گرفته می‌شد که این تصمیمات قطعاً عواقب و بازتاب‌های زیادی داشت.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: دشمن تحریم‌های گسترده‌ای علیه کشور وضع کرد با این هدف که ایران گرفتار قحطی و به هم ریختگی شود اما با همت مسوولین کشور و با وجود گرانی‌هایی که پیش آمد و مردم را تحت فشار گذاشت اما اجازه ندادیم که قحطی در کشور پیش بیاید.

دکتر روحانی در ادامه تشکیل ستاد ملی مقابله با کرونا را بزرگترین و از اولین اقدامات موثر در مدیریت روند مقابله با این پاندمی برشمرد و افزود: اگر ستاد ملی مقابله با کرونا تشکیل نمی‌شد واقعا کارها پیش نمی‌رفت. اگر برخی تصمیمات که در این ستاد در فاصله‌ای کوتاه اتخاذ و اجرا شد قرار بود طی روند عادی قانونگذاری در کشور اتخاذ و اجرایی شود شاید نیاز به ماهها زمان داشت اما در ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیمات سریع و در عین حال دقیق اتخاذ و اجرا شد.

رئیس جمهور اظهار داشت: هیچ کشور دیگری ساختاری مشابه ستاد ملی مقابله با کرونا نداشت که تمام مصوباتش برای همه بخشها و ارکان دیگر کشور لازم‌الاجرا باشند و به نظرم اقداماتی که در ستاد ملی مقابله با کرونا و نهادهای زیرمجموعه آن مثل کمیته‌های تخصصی ستاد و قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا مورد بررسی قرار گرفته و اجرا شد توانست در پایان شیوع موج اول کرونا یک آرامش و اطمینان خاطری را نزد مردم و مسوولان کشور ایجاد کند که پس از آن با وجود تکرار موج‌های بعدی اما مسیر صحیح مقابله با بیماری برای ما مشخص بود.

دکتر روحانی ادامه داد: همانگونه که در جلسه امروز و در گزارش‌های ارائه شده دیدیم انتظار این بود که شیوع موج چهارم بیماری در کشورمان در اینجا نیز مانند کشورهای اروپایی زندگی مردم را به هم بریزد اما چارچوب‌هایی که در ستاد ملی کرونا برای مقابله موثر با بیماری ایجاد شده بود مثل رنگ‌بندی بخش‌های مختلف کشور، مقابله با موج چهارم را در کشورمان نسبت به کشورهای دیگری که درگیر ویروس انگلیسی شده بودند بسیار آسان‌تر کرد و شاهد بودیم که در موج چهارم به رغم افزایش چند برابری آمار ابتلا نسبت به موج سوم آمار تلفات بیماری نسبت به موج قبلی افزایش نداشت.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود درباره آغاز روند واکسیناسیون در عرصه جهانی گفت: همه کشورها و از جمله خودِ سازمان جهانی بهداشت در تردید بودند که واکسیناسیون عمومی با واکسن‌هایی که دوره‌های آزمایشی خود را به طور کامل سپری نکرده بودند آغاز شود یا نه، اما بالاخره با اغماض، واکسیناسیون در کشورهای مختلف آغاز شد و برخی فازهای آزمایشی روی مردم بعضی از کشورها انجام شد که انجام چنین کاری در کشورمان هم پیشنهاد شد اما در ستاد ملی مقابله با کرونا به تصویب نرسید.

رئیس جمهور تصریح کرد: نهایتا تصمیم گرفتیم برای تامین واکسن ابتدا به مجموعه کوواکس مراجعه کنیم که بالاخره زیرنظر خودِ سازمان جهانی بهداشت بود و جزو اولین کشورهایی بودیم که به این مجموعه درخواست واکسن دادیم اما مانع‌تراشی‌های آمریکایی‌ها باعث شد نوبت ما در تهیه واکسن کوواکس به تاخیر بیفتد به شکلی که هنوز نتوانستیم از آن مجموعه واکسنی وارد کنیم.

دکتر روحانی در ادامه به پروسه تصمیم‌گیری برای ساخت واکسن در داخل کشور اشاره و خاطرنشان کرد: تصمیم برای ساخت واکسن در داخل بسیار حساس و مهم بود چرا که جوسازی‌های زیادی حتی علیه واکسن‌هایی که از خارج وارد کردیم صورت می‌گرفت و عده‌ای مدام ذهن مردم را در این زمینه مغشوش می‌کردند اما با این حال تصمیم گیری‌ها در این زمینه نیز بسیار دقیق و خوب انجام شد و امروز شاهد نتایج موفق آن هستیم.

رئیس جمهور گفت: سند ملی واکسیناسیون نیز که در ستاد ملی مقابله با کرونا تهیه شد بسیار مهم و کارآمد است و تصمیم‌گیری درباره این سند نیز از همان بزنگاه‌هایی بود که باید در مقطعی مهم یک تصمیم قاطع درباره موضوعی حساس گرفته می‌شد. خیلی‌ها از اصناف و رسته‌های مختلف معتقد بودند که برای واکسیناسیون در اولویت هستند که البته بیراه هم نمی‌گفتند اما بالاخره در ستاد ملی مقابله با کرونا اولویت‌بندی‌ها به شکلی که امروز در سند ملی واکسیناسیون شاهد هستیم تعیین شد که حالا مشخص است تصمیم صحیحی نیز بوده است.

دکتر روحانی اضافه کرد: بسیار امیدواریم که تا اواسط خرداد واکسن‌های خریداری شده از کوواکس و دیگر کشورها وارد کشور شده و با توجه به واکسیناسیون بخشی از گروههای پرخطر مثل کادر درمان و افراد مسن و دارای بیماری زمینه‌ای، واکسیناسیون عمومی دیگر گروهها نیز با سرعت بیشتری به پیش برود و به تدریج با وارد عرصه شدن واکسن‌های داخلی از اواخر خرداد نیز به روندی اطمینان‌بخش در واکسیناسیون برسیم. بنابر گزارشهای ارائه شده واکسن "کوپاستور" از اواخر اردیبهشت در دسترس قرار دارد و واکسن برکت نیز در خرداد ماه آماده بهره‌برداری خواهد بود.

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود با تشکر دوباره از تلاش‌های کادر درمان و به ویژه وزیر پرتلاش بهداشت اظهار داشت: وزیر بهداشت در دوران سپری شده از شیوع کرونا نشان داده که نه تنها از هیچ کمک و اقدامی برای مقابله با کرونا دریغ ندارد بلکه مسوولیت‌پذیری قابل توجهی نیز در این مسیر سخت از خود نشان داده است. همه می‌دانیم مرسوم این است که اگر کاری خوب پیش برود همه آن را ناشی از دعاهای پاکان و صالحان می‌دانند اما اگر کاری درست انجام نشود همه دنبال مقصر می‌گردند.

دکتر روحانی ادامه داد: البته نباید نگران حرف و حدیث‌ها باشیم و از آنها بترسیم. وقتی مسوولیتی را به عهده گرفتیم باید با مشورت با کارشناسان به تصمیم برسیم و پس از تصمیم و اجرا نیز باید بر خدا توکل کنیم.

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود اجرای طرح تحول سلامت را اقدامی ماندگار توصیف کرد که آثار و برکات آن در دوره شیوع کرونا نیز به داد کشور رسید و تصریح کرد: اجرای طرح تحول نظام سلامت حمایت و گسترش شرکت های دانش بنیان و افزایش حدود ۳۲ برابری سرعت و پهنای باند اینترنت در سراسر کشور اقداماتی بود که اگر انجام نشده بودند شاید امروز در مقابله با شیوع کرونا دچار مشکلات جدی می شدیم اما اجرای این برنامه‌ها و تلاش همگانی کمک کرد که بتوانیم مقابله موثر و موفقی با کرونا داشته باشیم.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: امیدوار بودم تا پیش از پایان دولت دوازدهم چند کار مهم را به سرانجام برسانیم یکی اینکه در مهار کرونا و انجام واکسیناسیون عمومی به نقطه‌ای اطمینان و آرامش بخش برسیم که به نظر می‌رسد تا اینجای کار موفق بوده‌ایم. دوم تلاش برای رفع تحریم‌ها بود که با صبر و ایستادگی مثال‌زدنی مردم و برنامه‌ریز‌ی‌ها و تلاش‌های دولت امروز به جایی رسیده‌ایم که هم آمریکایی‌ها و هم اروپایی‌ها با صراحت تمام اعلام می‌کنند که راهی جز رفع تحریم‌ها و بازگشت به برجام نداریم و تقریبا همه تحریم‌های اصلی و اصولی برطرف شده و مذاکرات برای برخی جزئیات ادامه دارد.

رئیس جمهور ادامه داد: آرزوی دیگر من این بود که بتوانیم طرح‌های نیمه‌تمام باقیمانده را تکمیل کنیم که امروز شاهد هستیم روز های پنجشنبه هر هفته طرح‌های عظیم و مهمی به بهره‌برداری می‌رسند و این کار تا آخرین پنجشنبه دولت دوازدهم که با عید غدیر مصادف است ادامه خواهد داشت.

دکتر روحانی در پایان اظهار داشت: خداوند بزرگ را برای توفیقی که برای خدمت به مردم به ما عطا کرده شاکریم و به جایگاه خادم مردم بودن افتخار می‌کنیم و شما نیز باید به این جایگاه خود برای خدمت به مردم افتخار کنید.

پیش از سخنان رئیس جمهور دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت در سخنانی مدیریت بیماری کرونا را یک سنگ محک بین کشورهای مختلف جهان که در عرصه نابرابر در حال نشان دادن توانمندی‌های خود هستند توصیف کرد و گفت: امروز با از خود گذشتگی‌های کادر درمان و تدابیر موفق ستاد ملی مقابله با کرونا توانسته‌ایم مدلی موفق از مدیریت شیوع کرونا را در جهان ثبت کنیم.

دکتر نجفی معاون تحقیقات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در سخنانی تاکید کرد که وزارت بهداشت سخت‌گیرانه‌ترین پروتکل‌ها را برای تولید و آزمایش واکسن‌های داخلی به کار گرفته که هیچ انحرافی از شاخص‌های بین‌المللی ندارند.

دکتر شانه‌ساز معاون غذا و داروی وزارت بهداشت در گزارشی با اشاره به رشد قابل ملاحظه توانمندی‌ های کشور در عرصه تولید و تامین ماسک و دیگر تجهیزات مورد نیاز برای مقابله با کرونا اظهار داشت: در زمینه ساخت واکسن در کشور نیز به توانمندی‌های خوبی رسیده‌ایم و برابر پیش‌بینی‌ها فقط ۵ شرکتی که در زمینه تولید واکسن فعال هستند تا فروردین سال آینده ظرفیت تولید ۱۹۷ میلیون دوز واکسن را دارند که باید از امروز به فکر بازارهای صادراتی برای این تولیدات باشیم.

دکتر زالی رئیس ستاد مقابله با کرونای استان تهران، در سخنانی موج چهارم شیوع کرونا در تهران را یکی از سهمگین‌ترین امواج شیوع بیماری و مراجعه مبتلایان به مراکز درمانی توصیف کرد و گفت: با وجود افزایش چند برابری آمار مبتلایان و مراجعین به مراکز بیمارستانی و درمانی تهران اما برابر گزارش‌ها ارائه خدمت به بیماران غیرکرونایی به هیچ وجه تحت تاثیر قرار نگرفته و با روند قابل قبولی ادامه داشته است.

خانم دکتر چنگیز رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در سخنانی اجرای طرح تحول نظام سلامت و افزایش تاب‌آوری از سال ۹۲ را در افزایش توانمندی بخش بهداشت و درمان کشور بسیار ارزشمند توصیف کرد و اظهار داشت: اگر این توانمندی‌ها ایجاد نشده بود قطعا در مقابله با کرونا دچار مشکلات جدی می‌شدیم اما از امروز باید به فکر تقویت دوباره زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی کشور به ویژه در حوزه نیروی انسانی باشیم.

خانم دکتر چنگیز اضافه کرد: یکی از تجارب ارزنده دوره شیوع کرونا این بود که شاهد بودیم واحدهای بزرگ صنعتی مثل ذوب آهن، فولاد و پتروشیمی‌ها در استان اصفهان به دلیل فعال شدن واحدهای بهداشتی با هیچ مشکل جدی در زمینه شیوع بیماری مواجه نشده و خوشبختانه حتی برای یک روز فعالیت آنها تعطیل نشد که این تجربه می‌تواند به واحدهای کوچک تولیدی و اصناف نیز تعمیم یابد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز در سخنانی با ابراز این نگرانی که دوران طلایی کشور در علوم پزشکی در حال افول است، تصریح کرد: اقبال به تحصیل در برخی از رشته‌ها و تخصص‌های پزشکی به شدت کم شده و لازم است پیش‌بینی‌های لازم در این خصوص صورت گیرد تا در آینده با کمبود متخصص در برخی رشته‌ها مثل بیهوشی مواجه نشویم.

دکتر بیگلری رئیس انستیوی پاستور ایران نیز در این جلسه با بیان اینکه بحران کرونا همه تجارب ما را به چالش کشید، گفت: با وجود آنکه در آغاز شیوع کرونا تعداد محدودی آزمایشگاه برای تشخیص کرونا داشتیم امروز و درحالی که تحت شدیدترین تحریم‌ها بودیم شبکه‌ گسترده ای از بیش از ۳۰۰ آزمایشگاه در کشور داریم که در زمینه تشخیص کرونا به توانمندی‌های خوبی رسیدند و این دستاوردی کم نظیر، یادگاری ماندگار و مصداق دقیق تبدیل تهدید به فرصت در کشور است.

دکتر بیگلری ساخت واکسن را عرصه به هم رسیدن علوم پایه و بالینی عنوان کرد و افزود: تقویتی که در حوزه زیرساخت‌های تولید واکسن در کشور انجام شده میراثی ارزشمند برای آیندگان است و از سوی دیگر راهبرد هوشمندانه‌ای که در انتخاب پلتفرم‌های متنوع برای تولید واکسن در کشور در پیش گرفته شده است باعث شده که در آینده در برابر جهش‌های احتمالی ویروس کرونا توانمندی بالاتری داشته باشیم.

دکتر بیگلری تصریح کرد: واکسن کوپاستور تاکنون در فازهای آزمایشی هیچ عارضه نگران‌کننده‌ای نداشته و اساسا طراحی آن بسیار کم‌خطر بوده است و باور داریم که قابلیت تزریق به افراد در سنین ۵ تا ۱۸ ساله را نیز دارد و ارزیابی‌ها حکایت از اثربخشی و ایمنی بیش از ۹۷ درصدی آن دارد. همچنین تزریق یک واحد این واکسن باعث افزایش ۱۸ برابری ایمنی بدن افراد خواهد شد.

دکتر بیگلری پیشرفت کشور در عرصه واکسن‌سازی در یک سال گذشته را به اندازه بیش از ۳۰ سال دانست.

مدیر شرکت داروسازی سپند که در حال آزمایش و ساخت واکسن "فخرا" است نیز در سخنانی با بیان اینکه با استفاده بهینه از زیرساخت‌ها و امکانات موجود یک بذر واکسن کاملا داخلی تولید کرده‌ایم، تصریح کرد: واکسن فخرا نیز در فاز آزمایشی اول هیچ مشکلی نداشته و پس از ماه مبارک رمضان اجرای فاز دوم آزمایشی آن آغاز خواهد شد.

دکتر تقویان مدیر پروژه ساخت واکسن برکت نیز با اشاره به اینکه این واکسن در فازهای آزمایشی دارای اثربخشی بالای ۹۰ درصد بوده است، گفت: همزمان با تلاش برای طی مراحل آزمایشی ساخت واکسن زیرساخت‌های تولید انبوه واکسن را نیز دنبال کرده‌ایم به شکلی که تا پایان تابستان ظرفیت تولید ۲۰ میلیون دوز واکسن در ماه را خواهیم داشت و از سوی دیگر با خودباوری ایجاد شده در بین متخصصان به موازات ساخت واکسن در حال تامین دیگر ملزومات تولید واکسن در داخل کشور نیز هستیم.

دکتر تقویان تاکید کرد: واکسن برکت در فاز مطالعات بالینی در برابر ویروس انگلیسی نیز موفق عمل کرده است.

دکتر بنی هاشم مدیر پروژه واکسن‌سازی موسسه رازی نیز اظهار داشت: واکسن ساخته شده در این موسسه ایمنی بسیار طولانی مدتی در فاز آزمایش حیوانی داشته است و با این وجود موسسه رازی برای اولین بار اقدام به ساخت واحد سوم واکسن کرده که به شکل اسپری مورد استفاده قرار می‌گیرد و بخشهای بالای قفسه سینه و مجاری تنفسی را در حد بالایی در برابر ویروس واکسینه و ایمن می‌کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.