توسعه متفاوت نیروگاه شهیدسلیمی نکا

  محسن نعمتی افزود: تاکنون این فاز با تخصیص اعتباری بالغ بر ۴۰۰ میلیارد ریال، در بخش سازه‌های پیش‌تصفیه، برق، شیمیایی و همچنین مخازن آب تولیدی و پساب، حدود ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.  وی افزود: امیدواریم با تامین اعتبارات لازم تا تابستان سال آینده فاز اول آن به بهره‌برداری برسد تا با تکمیل فازهای بعدی، آب مصرفی نیروگاه نیز به‌طور کامل از این طریق تامین شده و به برداشت از سفره‌های زیرزمینی دیگر نیازی نباشد.

مدیرعامل شرکت مدیریت تولیدبرق نکا به گازوئیل‌سوز شدن واحدهای گازی به‌عنوان گامی مهم در جهت پایداری تولید در این واحدها اشاره کرد و افزود: با توجه به عدم تخصیص سهمیه سوخت گاز در فصول سرد و چالش‌های استفاده از گاز در ایام گرم سال، برای تداوم و پایداری تولید برق و افزایش اطمینان شبکه در تمامی ایام، ضرورت دوگانه‌سوز کردن واحدهای گازی نکا به‌عنوان تنها واحدهای تک‌سوز کشور احساس می‌شد که اخیرا مراحل اجرایی این پروژه با اعتباری بالغ بر ۶۲ میلیارد ریال به اتمام رسید و آماده بهره‌برداری است. نعمتی در ادامه به موفقیت نیروگاه در زمینه حمایت از تولید داخلی و کاهش وابستگی اشاره کرد و گفت: از سال ۱۳۹۰ و با آغاز تحریم‌ها، اداره ساخت داخل این شرکت با هدف پیگیری جدی و به فعلیت رساندن ظرفیت علمی و تخصصی قطعه‌سازان داخلی در زمینه تولید تجهیزات نیروگاهی تشکیل شد.

وی افزود: تولیدکنندگان داخلی توانستند قطعات موردنیاز نیروگاهی را به شیوه مهندسی معکوس و با کیفیتی خوب و قابل رقابت با مشابه خارجی طراحی و تولید کنند. از این رو، هیچ وقت کار نیروگاه به‌دلیل فقدان قطعه متوقف نشد و با جهش خوبی که در این مسیر ایجاد شده دیگر برای تامین قطعات نیروگاهی نگرانی وجود ندارد.

وی با اشاره به تلاش‌های انجام شده برای حذف کامل سوخت مازوت و استفاده صد درصدی از سوخت گاز در چرخه تولید انرژی گفت: استفاده از سوخت گاز از مطالبات اصلی نیروگاه است و مصرف سوخت مازوت به‌دلیل ملاحظات زیست‌محیطی و اثرات مخربی که بر تجهیرات نیروگاه وارد می‌کند، به هیچ عنوان مطلوب ما نیست و ما خود بیشتر از دیگران پیگیر حذف مازوت از چرخه سوخت نیروگاه هستیم و در نشست‌های زیادی که با مسوولان ذی‌ربط در سطح استان و کشور داشته‌ایم این موضوع را منعکس کردیم و بر تخصیص سوخت باکیفیت‌تر تاکید داریم. همچنین برای کاستن از بار ترافیکی و افزایش ایمنی جاده‌های مواصلاتی به نیروگاه، پیشنهاد انتقال مازوت از طریق خط راه‌آهن به بندر امیرآباد را مطرح کردیم که با استقبال وزارت نفت و شرکت راه‌آهن مواجه شد.

نعمتی به جایگاه ممتاز نیروگاه نکا در صنعت برق اشاره کرد و گفت: این نیروگاه یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های ملی و از بزرگ‌ترین نیروگاه‌های کشور است که به‌رغم گذشت ۴۰ سال از عمر آن به‌طور میانگین ۴ تا ۵ درصد برق کشور را تامین می‌کند. مدیرعامل شرکت مدیریت تولیدبرق نکا ثبت رکورد تولید ۴۴۰ مگاوات به میزان ظرفیت اسمی در واحد یک بخاری را از افتخارات این مجموعه خواند و گفت: رساندن تولید یک واحد ۴۰ ساله به ظرفیت نامی کار دشواری بود ولی این مهم با قابلیت‌های نیروی انسانی و ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود در این مجموعه محقق شد. وی میزان تحقق انرژی نیروگاه در ۱۰ ماه منتهی به دی سال‌جاری را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: به‌رغم در مدار نبودن طولانی‌مدت، با برنامه ابتدای سال واحدها برای اجرای پروژه‌های بهسازی و بهینه‌سازی و همچنین انجام تعمیرات میان‌دوره‌ای از اوایل مهرماه در واحدهای بخاری، تاکنون حدود ۸ میلیارد و ۱۰۵ میلیون کیلووات ساعت انرژی در واحدهای بخاری و سیکل‌ترکیبی تولید و ۴/ ۷۸ درصد انرژی تعهدی مطابق پیش‌بینی محقق شده است.