روزنامه گاردین نوشته این شکایت غیرمعمول توسط «زین‌العابدین محمد حسین»، معروف به «ابوزبیده» به «کارگروه بازداشت‌های خودسرانه سازمان ملل متحد» طرح شده است. ابوزبیده از ۱۹ سال بدون هیچ محاکمه‌ای زندانی شده است.

کارگروه یادشده بخشی از دفتر کمیسر حقوق بشر سازمان ملل متحد است و اختیار رسیدگی به شکایت‌های مربوط به بازداشت‌های خودسرانه را دارد. این کارگروه می‌تواند بعد از انجام تحقیقات نظرش را اعلام کرده و خواستار جبران خسارت شود، اما اختیار مجازات کشورهایی که از نظراتش تبعیت نکنند را ندارد.

ابوزبیده یک شهروند ۵۰ ساله فلسطینی است که در عربستان سعودی بزرگ شده. او سال ۲۰۰۲ دستگیر و تحویل سیا شد. از او در ابتدا به عنوان یکی از رهبران القاعده یاد می‌شد اما سیا سال ۲۰۰۶ به این جمع‌بندی رسید که او حتی عضو این سازمان تروریستی نبوده است. با وجود این، ابوزبیده از آن زمان تا کنون، بدون وجود چشم‌اندازی برای آزادی در گوانتانامو زندانی شده است. 

او در شکوائیه‌ای که روز جمعه تقدیم این کارگروه سازمان ملل کرد گفته که به صورت خودسرانه بازداشت و در زندان‌های سیا در تایلند، لهستان، مراکش، لیتوانی و افغانستان تحت شکنجه قرار گرفته است. ابوزبیده دولت انگلیس را هم به اتهام همکاری با آمریکا برای بازداشت، مشارکت در بازجویی‌ها و دریافت اطلاعاتی که لندن می‌داند تحت شکنجه اخذ شده‌اند تحت پیگیرد قرار داده است.

این نخستین بار است که از دولت‌های آمریکا، انگلیس، افغانستان، مراکش و تایلند به دلیل نقش‌آفرینی در برنامه شکنجه و بازداشت سیا شکایت می‌شود.

«هلن دافی»، وکیل ابوزبیده گفت: «بعد از ۱۹ سال بازداشت خودسرانه تنها روش جبران مافات برای ابوزبیده آزادی از زندان است.»


 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.