۱۱۷ پزشک در این نامه که یک نسخه آن در ژورنال پزشکی « لنست » منتشر شده، خواستار پایان دادن به شکنجه روانی و بی‌توجهی به وضع سلامتی بنیان‌گذار ویکی‌لیکس شدند.

در این نامه آمده است: آسانژ به دلیل طولانی‌شدن تاثیر شکنجه روانی در سفارت اکوادور و زندان بلمارش، در وضعیت وخیمی قرار دارد و چنانچه در زندان تلف شود، بر اثر تاثیر شکنجه بوده است.

امضاکنندگان این نامه تصریح کردند، جامعه پزشکی نمی‌تواند در برابر این رویداد سکوت کند و سَمت اشتباه تاریخ بایستد. آنها با بیان اینکه سیاست نباید در سلامتی افراد دخالت داده شود خواستند پیش از آنکه دیر شود، آسانژ به خدمات درمانی دسترسی داشته باشد.

نسخه‌ای از این نامه برای دولت‌های انگلیس و استرالیا ارسال شده است.

گروه موسوم به پزشکان آسانژ سال گذشته نیز در نامه‌ای به وزیر کشور انگلیس هشدار دادند اگر به سرعت به وضع سلامتی آسانژ رسیدگی نشود، در زندان جان خواهد داد.

آسانژ ۴۸ ساله از آوریل (فروردین) گذشته تاکنون در زندان انگلیس تحت تدابیر امنیتی شدید بسر می‌برد.

او در سال ۲۰۱۰ با استفاده از وبسایت ویکی لیکس، اسناد دیپلماتیک و نظامی طبقه‌بندی شده را درباره اقدامات آمریکا در بمباران عراق و افغانستان افشا کرد که برای دولت آمریکا شرم‌آور بود.

از آن زمان به بعد، آسانژ گرفتار پیگردهای قضایی بوده و اکنون با تلاش واشنگتن برای استرداد او از انگلیس به آمریکا مواجه است. اتهام او در آمریکا نقض قانون جاسوسی است که می‌تواند به صدور حبس ۱۷۵ سال در زندان آمریکا منجر شود.

« نیلس ملزر - Nils Melzer » گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور شکنجه و دیگر رفتارهای غیرانسانی می‌گوید: تداوم مواجهه آسانژ با رفتارهای دلخواهی و نادرست می‌تواند بزودی به قیمت جان او تمام شود، مگر اینکه دولت انگلیس به سرعت این رویه را تغییر داده و به شرایط غیرانسانی رفتار با او رسیدگی کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.