پرونده زاغری چه ارزشی برای دولت انگلیس دارد؟

یک سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس عنوان کرد در جلسه‌ای که دیروز (پنجشنبه) با حضور «توماس درو» مدیرکل امور خاورمیانه این وزارت خانه و بعیدی نژاد در لندن برگزار شد، طرف انگلیسی با تعبیر بازدشت خودسرانه زاغری، خواستار پایان دادن به آن شد. وی افزود: ما برای سفیر ایران روشن ساختیم که رفتار کشورش با نازنین زاغری رتکلیف غیر قابل توجیه و غیر قابل قبول و باعث ایجاد ناراحتی شده است.

این دیدار پس از آن صورت می‌گیرد که ریچارد رتکلیف همسر خانم زاغری گفته که او دوشنبه آینده در ارتباط با اتهامات جدیدی که علیه او طرح شده دادگاهی می‌شود. شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی دو ماه پیش زاغری را به همراه وکیل تعیینی‌اش احضار و کیفرخواست پرونده جدیدی را به وی ابلاغ کرد.

 زاغری که با حکم محکومیت جاسوسی تحت نظر دستگاه قضایی و سازمان زندان‌ها است با اتهام جدیدی مواجه شده است.

وزارت امور خارجه انگلیس کیفرخواست جدید متهم را غیر قابل قبول خوانده و تصریح کرده که او نباید به زندان بازگردد. این در حالیست که طبق قانون جمهوری اسلامی، ایرانیان فارغ از محل اقامت، تابعیت خود را حفظ کرده و هرگونه تابعیت خارجی آن‌ها کان‌لم‌یکن تلقی می‌شود؛ از این منظر، اظهار نظر دولت انگلیس در این پرونده دخالت صریح در امور داخلی ایران و غیر قابل قبول است.

«نازنین زاغری» تبعه ایرانی– انگلیسی سال ۱۳۹۵ به جرم فعالیت‌های تبلیغی علیه نظام بازداشت شد و اکنون در حال گذراندن دوره محکومیت خود است.

او بر اساس بیانیه سپاه ثارالله کرمان از سرشبکه‌های اصلی موسسات معاند بوده که تحت هدایت و حمایت سرویس‌های رسانه‌ای و جاسوسی دولت‌های بیگانه ماموریت‌های مختلفی  برای تحقق اهداف شوم دشمنان نظام انجام داده است.

دولت انگلیس در پنج سال گذشته از تمام ابزارهای ممکن برای تضمین آزادی زاغری استفاده کرد اما موفق به چنین کاری نشد. از جمله اقدام بحث‌برانگیز و غیر معمول وزیر امور خارجه سابق انگلیس که دو سال پیش با اعطای حمایت دیپلماتیک به خانم زاغری، این مناقشه را به یک مسئله رسمی فی‌مابین دولت‌های دو کشور تبدیل کرد. 

جرمی هانت بابیان این ادعا که تصمیم او یک گام مهم دیپلماتیک است و به تهران نشان می‌دهد رفتارش کاملاً نادرست است، افزود: این اقدام به‌تمامی جهانیان نشان خواهد داد که نازنین بی‌گناه است و بریتانیا وقتی با یکی از شهروندانش ناعادلانه رفتار می‌شود تنها نظاره‌گر نخواهد بود.

با این حال دولت ایران بارها اعلام کرده که حساسیت لندن نه تنها به حل این پرونده بلکه با توجه به حساسیت‌های سیاسی و قضایی، شرایط حل آن را سخت‌تر و پیچیده‌تر خواهد کرد.

حمید بعیدی نژاد پیشتر در نشستی با حضور رسانه‌های این کشور متذکر شد که زاغری ازنظر حقوق ایران یک تبعه ایرانی محسوب می‌شود و ما به‌هیچ‌وجه نمی‌پذیریم که یک کشور خارجی بخواهد درباره یک تبعه ایرانی اظهارنظر کند.

وی رفتار لندن در باره این پرونده را دخالت صریح در امور داخلی ایران خواند و غیر قابل قبول دانست. سفیر کشورمان توضیح داد: اینکه ما موضوع او را دنبال می‌کنیم فقط به خاطر اهداف انسان دوستانه است که روشن شود این فرد در ایران در چه شرایطی قرار دارد، اما به معنای این نیست که ما دخالتی را از طرف کشور خارجی بپذیریم و هر نوع دخالت در این زمینه کاملاً مردود است.

سفیر کشورمان با بیان اینکه پرونده متهم بایستی در فضایی آرام مراحل قانونی خود را طی کند خاطر نشان کرد که فشارهای سیاسی، پرونده وی را پیچیده‌تر کرده و کمکی به حل آن نخواهد کرد.

بر اساس اعلام مقامات انگلیس، شمار دیگری از اتباع ایرانی-انگلیسی در تهران زندانی هستند که دولت برای ضمانت آزادی آن‌ها با مقام‌های کشورمان در حال رایزنی است. 

با این حال واکنش بیش‌از اندازه لندن به کوچک‌ترین تحولات مربوط به پرونده زاغری تامل برانگیز و بیانگر اهمیت این مساله برای طرف انگلیسی است.

باید در نظر داشت که تقلای ظاهری دولت لندن و جنجال رسانه‌های این کشور در حمایت از زاغری، با تمایل این کشور برای آزادی وی به عنوان یک مهره سوخته دو مقوله کاملا جداگانه هستند.

دولت لندن به خوبی از موضع ایران و پیامدهای منفی اعمال فشار بر این پرونده آگاه  است و می‌داند که رفتارهای گذشته به حل پرونده کمکی نکرده است. با این وجود فراخواندن سفیر کشورمان به وزارت خارجه در راستای تداوم سیاست‌های ناموفق گذشته این پرسش را مطرح می‌کند که آیا طرف انگلیسی خواهان آزادی زاغری است؟

بعیدی نژاد در این باره می‌گوید: سیاسی کردن موضوع افراد دو تابعیتی نه‌تنها کمکی به فرد نمی‌کند، بلکه ممکن است بر روی روابط ایران با کشورهای دیگر تأثیر منفی بگذارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.