قیمت تمام شده مسکن ملی برای خریداران چقدر است؟

 وزیر راه و شهرسازی درباره افتتاح و تحویل واحدهای مسکن ملی تا پایان دولت دوازدهم گفته است: این موضوع بستگی مستقیم به همکاری مردم دارد و هر چه مردم در پرداخت و واریز اقساط خوش‌حساب‌تر باشند پروژه زودتر تحویل می‌شود اما پیش بینی ما این بوده که تا پایان عمر دولت ۸۰ هزار واحد مسکن ملی افتتاح شود.

با این حال اما و اگرها در خصوص قیمت مسکن ملی ادامه دارد. در حالی که در آذرماه هزینه ساخت هر متر مربع مسکن ملی ۳.۳ میلیون تومان گزارش شد اخیرا محمودزاده، معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی تاکید کرده است که قیمت ساخت مسکن ملی از ۴ میلیون در برخی استانها عبور کرده است .

وی با بیان اینکه هزینه ساخت مسکن ملی همان قیمت تمام شده ساخت است، گفت: در قراردادهای مسکن ملی هم همان زمان اعلام کردیم که قیمت مسکن ملی هم قیمت تمام شده ساخت واحد است و با توجه به افزایش هزینه‌ها از جمله سیمان و فولاد نهایت ۵ تا ۱۰ درصد تغییری در قیمت‌ها ایجاد شود.

قیمت هر متر مسکن ملی چقدر تمام می‎شود؟

این مقام مسئول با اشاره به اینکه قیمت نهایی مسکن ملی اکنون در برخی استان‌ها تا متری ۴ میلیون تومان افزایش داشته است، افزود: در ابتدا تعیین قیمت پروژه‌های مسکن ملی را به عهده استان‌ها گذاشتیم و بعد با قیمت‌های متفاوتی مواجه شدیم که در استان‌های مختلف تصمیم‌گیری شد.

او ادامه داد: البته تاکید می‌کنم درباره قیمت‌های جدید فقط تصمیم‌گیری شد و هیچ وقت اجرایی نشده است. با این حال به این جمع بندی رسیدیم که ساخت مسکن ملی با یک مبلغ مشخص تعیین شود و با یک عدالت نسبی بتوانیم ساخت پروژه‌ها را پیش ببریم.

محمودزاده ادامه داد: از ابتدای پروژه مسکن ملی هم اعلام کردیم که بر اساس قیمت تمام شده است و آن، یک دلیل دارد؛ در تمام طرح‌های حمایتی دولت از بعد انقلاب، دولت فقط زمین، تسهیلات و خدمات فنی را ارائه می‌کند و پول ساخت توسط مردم از طریق تسهیلات دولتی و یا آورده آن‌ها تامین می‌شود.

از سوی دیگر به گفته دبیر انجمن انبوه‌سازان قم، هزینه ساخت مسکن ملی بدون احتساب هزینه‌های ساخت و ساز متری شش میلیون تومان تمام می‌شود .چنانچه قرار شود دولت هزینه زمین هم از مردم اتخاذ کند، قیمت مسکن ملی برای مردم گران تمام می‌شود. بنابراین ممکن است عده‌ زیادی از این طرح استفا دهند!

جواد حق‌شناس معاون مسکن شهری بنیاد مسکن نیز گفته است: قیمت پایه مسکن ملی ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است اما قیمت تمام شده ساخت مسکن ملی به عنوان قیمت نهایی محسوب می‌شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.