محمود شایان، مدیرعامل بانک مسکن بابیان مطلب فوق روند افتتاح حساب و واریز وجوه اولیه متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن را تا روز ۱۸ آذرماه اعلام کرد و گفت: تعداد ۱۶۵ هزار و ۲۵۴ نفر در طرح اقدام ملی مسکن افتتاح حساب کرده‌اند که از این تعداد ۱۱۳ هزار و ۲۹۹ متقاضی واریز وجوه اولیه را انجام داده‌اند. به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، مدیرعامل بانک مسکن رقم واریز وجوه اولیه متقاضیانی که حساب را افتتاح کرده‌اند، بیش از ۴۴۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: مبلغ پرداختی از محل آورده متقاضیان به پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن، ۲۱۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است. شایان تعداد پروژه‌های معرفی‌شده برای دریافت تسهیلات را ۱۵۲ پروژه به تعداد ۱۱ هزار و ۴۴۷ واحد برشمرد. به گفته وی، تعداد پروژه‌های معرفی‌شده طرح اقدام ملی مسکن به دفترخانه برای انعقاد قرارداد ۱۷ پروژه به تعداد ۲۵۲۶ واحد است. همچنین تعداد پروژه‌هایی که انعقاد قرار داد کرده‌اند ۱۹ پروژه به تعداد ۲ هزار و ۵۳۱ واحد است.

مدیرعامل بانک مسکن، مبلغ قرارداد منعقدشده را بیش از ۲۵۳ میلیارد تومان تخمین زد و میزان مبلغ پرداخت‌شده از محل تسهیلات به پروژه‌ها را ۴/ ۱۷۲ میلیارد ریال برشمرد.

به گفته شایان، سایر پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن در حال تشکیل پرونده و مراحل کارشناسی است. پیش‌تر نیز شرایط تبدیل پروژه‌های مسکن مهر به اقدام ملی اعلام شد. سازندگان مجری طرح تبدیل باید دارای رتبه اعتباری حداقل BBB باشند و درعین‌حال فاقد سابقه چک برگشتی و تسهیلات معوق و فاقد ممنوعیت قانونی و قضایی برای افتتاح حساب و انعقاد قرارداد تسهیلاتی باشند. همچنین ارائه گواهی ماده ۱۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم و ارائه صورت‌های مالی حسابرسی شده از سوی سازندگان مجری الزامی است. تسهیلاتی که برای ساخت و تکمیل واحدهای مسکونی در طرح تبدیل مسکن مهر به اقدام ملی مسکن پرداخت می‌شود به ازای هر واحد مسکونی مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان است که با نرخ سود ۱۸ درصد و مدت مشارکت حداکثر ۲۴ ماهه به پروژه‌ها تخصیص پیدا می‌کند. همچنین مجموع دوران مشارکت مدنی و فروش اقساطی در طرح اقدام ملی مسکن حداکثر ۱۲ سال است.

علمداری عضو هیات عامل و معاون مدیرعامل در امور اعتباری بانک مسکن اعلام کرد که به دنبال مقررات مربوط به شیوه‌نامه طرح اقدام ملی مسکن مصوب وزارت راه و شهرسازی، مصوبه دولت مبنی بر تعیین‌تکلیف پروژه‌های فاقد متقاضی و راکد مسکن‌مهر و همچنین قانون ساماندهی مسکن، تنظیم و صادرشده است. بر این اساس، پروژه‌های خانه‌سازی مشمول طرح تبدیل مسکن‌مهر صرفا فاقد متقاضی، سه‌جانبه و دارای قرارداد واگذاری ۹۹ ساله مسکن مهر که توسط یکی از نهادهای متولی طرح مسکن‌مهر همچون ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و شرکت عمران شهرهای جدید قبلا به بانک معرفی و همچنان قرارداد مشارکت آنها در سیستم تسهیلاتی بانک مسکن زنده است، می‌توانند به طرح اقدام ملی مسکن تبدیل شود.