صحبت‌های صریح خطیب‌زاده درباره حادثه نطنز/ در وین مذاکره هسته‌ای نداریم

سخنگوی وزیر امور خارجه کشورمان گفت: فردا وزیر خارجه روسیه در تهران با همتای ایرانی خود رایزنی خواهد کرد.

سعید خطیب زاده در نشست خبری این هفته خود اعلام کرد : در جریان این سفر توافق‌نامه جامع بین دو کشور امضا خواهد شد با توجه به این که مدت ده ساله قبلی  این توافق در فروردین منقضی شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین گفت : در روز شنبه نیز وزیر خارجه صربستان به تهران می‌آید.

خطیب زاده با اشاره به حادثه روز گذشته در مجتمع هسته‌ای نطنز و اخبار منتشر شده در مورد نقش رژیم صهیونیستی  در این حادثه گفت: این حادثه  خوشبختانه هیچ خسارت انسانی و محیط زیستی نداشته است، البته می‌توانست به یک فاجعه بینجامد. این جنایت علیه بشریت است و انجام چنین اقداماتی دور از ذات رژیم صهیونیستی نیست.

وی ادامه داد : اگر در این ماجرا  هدف این بوده که توان هسته‌ای ایران محدود شود ، باید اعلام کنم که برعکس است . تمامی سانتریفیوژهایی که از مدار خارج شدند، از نوع IR۱ بوده‌اند و  با نوع پیشرفته  سانتریفیوژها جایگزین خواهند شد.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد : پاسخ ایران ، انتقام از رژیم صهیونیستی خواهد بود در زمان وجای خود.

وی افزود : وزارت خارجه مسئولیت دارد که در چارچوب سیاست‌های نظام در راستای  رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه مردم ایران اقدام کند  و هم‌زمان نیز اسراییل پاسخ خود را از مجاری خود خواهد گرفت.

خطیب زاده تاکید کرد : آن چه که در نطنز رخ داد نمی تواند صنعت هسته ای کشور را به عقب برگرداند چراکه این صنعت در کشور تبدیل به یک دانش بومی پیشرفته شده است.

وی تصریح کرد : پرونده هسته‌ای ایران ، یک پرونده ملی است که با اجماع از سوی نهادهای حاکمیتی پیگیری می شود و با تحولات داخلی کشور مرتبط نیست.

مشروح نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه را به نقل از ایسنا می خوانیم:

سعید خطیب‌زاده صبح روز دوشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران با بیان اینکه امشب میزبان وزیر امور خارجه روسیه خواهیم بود و او فردا در تهران با مقامات کشور از جمله همتای ایرانی خود دیدار و رایزنی خواهد کرد، افزود: در روز شنبه نیز وزیر خارجه صربستان به تهران سفر خواهد کرد.

این دیپلمات ارشد کشورمان د ر پاسخ به سوالی در مورد اتفاق اخیر در نطنز و اینکه گفته می شود این اتفاق از سوی صهیونیست ها صورت گرفته و با توجه به این مسائل برخی در داخل کشور معتقدند که باید مذاکرات هسته ای از سوی ایران در اعتراض به این تحولات متوقف شود، ادامه داد: اتفاق ناگواری در نطنز رخ داد و بارها رژیم صهیونیستی از قبل درباره این مسائل صحبت می کرد و این روزها نیز از منابع متعدد شنیده می شود که تأیید می کنند این رژیم پشت این داستان بوده است.

خطیب زاده ادامه داد: خوشبختانه در پی وقوع این حادثه هیچ آسیب انسانی یا محیط زیستی بوجود نیامده است ولی قطعا می توانست به فاجعه ای بیانجامد که جنایت علیه بشریت است و انجام چنین اقداماتی از ذات گردن کش رژیم صهیونیستی به دور نیست.

وی با اشاره به برخی تحلیل ها در مورد اهداف رژیم صهیونیستی در ارتباط با انجام این موضوع گفت: اگر هدف این بوده که توان هسته ای ایران محدود شود برعکس باید بگویم تمام سانتریفیوژها که روز گذشته از مدار خارج شدند از نوع IR۱ بودند و سانتریفیوژهای پیشرفته جایگزین آن ها خواهند شد.

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه اگر هدف آن ها این بوده که در مسیر تلاش ها برای رفع تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ایران خللی ایجاد کنند، گفت: آن ها به هدفشان نمی رسند و ما در دام فریب کارانه آن ها قرار نمی گیریم. رژیم صهیونیستی با این گونه اقدامات خود تلاش دارد از مردم ایران انتقام صبر و رفتار پرحکمت خود را در برابر ایستادگی در برابر تحریم ها و تلاش برای رفع آن ها را بگیرد. پاسخ ایران انتقام از این رژیم خواهد بود در زمان و جای خودش.

وی همچنین خاطر نشان کرد: باید بگویم هیچ مذاکره هسته ای در وین رخ نمی دهد. آنچه که در وین در حال صورت گرفتن است گفت وگوهای تکنیکی بین ایران و گروه ۱+۴ برای رفع تحریم های ظالمانه آمریکاست. ما یک بار مذاکره کردیم و بندهای برجام نهایی شده است بنابراین مذاکره هسته ای نیست و آنچه که هست گفت‌وگو و تلاش برای رفع تحریم ها است.

خطیب زاده همچنین در مورد اهداف لاوروف از سفر به تهران گفت: من امروز طی ساعات آینده در مورد این سفر و برنامه های آن توضیح خواهم داد. آقای لاورف در جریان این سفر با تعدادی از مقامات کشورمان از جمله آقای ظریف همتای ایرانی خودش رایزنی و گفت و گو خواهد کرد.

وی ادامه داد: در این سفر توافقنامه جامع بین دو کشور امضا خواهد شد. روابط ایران و روسیه راهبردی است و همکاری های نزدیکی در سطوح مختلف بین دو کشور وجود دارد. شاید بتوان گفت ما اولین توافقنامه جامع را با روسیه داشته ایم و اکنون برای تمدید و ارتقای آن حرکت می کنیم و آنچه که فردا امضا می شود نتیجه این تلاش هاست. این توافقنامه پایه همکاری دو کشور را در ابعاد مختلف تعریف می کند و قابل ارتقا بوده و هست.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی عراق به ایران نیز گفت: دبیر شورای عالی امنیت ملی عراق امروز با وزیر خارجه دیدار و رایزنی خواهد کرد. در مورد مسائل مختلف دو جانبه از جمله مسائل مرتبط با امنیت مرزها بین دو کشور و دیگر مسائل گفت وگو می شود.

وی ادامه داد: واقعیت این است که مراودات ما با عراق در خصوص تبادل هیئت ها برخی اوقات روزانه است و دو کشور گفت وگوها و همکاری ها با یکدیگر را از نزدیک پیگیری می کنند.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه این نشست مطبوعاتی که به علت شیوع گسترده ویروس کرونا و قرار گرفتن شهر تهران در وضعیت قرمز به صورت آنلاین برگزار شده بود در پاسخ به این سوال که آیا مذاکراتی که در وین در حال صورت گرفتن است با آن سیاستی که رهبری تبیین کرده اند به پیش می رود و به نتیجه می رسد و آیا شما در این زمینه خوش بین هستید؟ اظهار کرد: زود است که بخواهیم در این زمینه پیش‌گویی کنیم و اعلام خوش بینی یا بدبینی کنیم. سیاست قطعی کشور همان است که مقام معظم رهبری فرمودند و مأموریت ما دیپلمات ها این است که این موضوع را عملیاتی کنیم و در آن مسیر گام برداریم. همه تلاش ها در این چارچوب است.

وی ادامه داد: من به ملت ایران قول می دهم که دیپلمات های ایرانی از هیچ تلاشی فروگذاری نخواهند کرد که در چارچوب عزت ملی و منافع ملی کشور تحریم ها در اسرع وقت برداشته شود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کنوانسیون دریای خزر چه زمانی در داخل ایران تصویب خواهد شد، گفت: موضوع تصویب آن در مراجع ذیربط داخلی در حال پیگیری است و فکر می کنیم نهایی شدن گفت‌وگوها در خصوص تعیین خط مبدأ کمک بزرگی برای تصویب این کنوانسیون در مراجع ذیربط داخلی و مجلس است و باید تمرکز خود را برای نهایی شدن این گفت‌وگوها و تهیه پیش‌نویس تعیین خطوط مبدأ در دریای خزر بگذاریم تا تصویب کنوانسیون را تسهیل کند.

خطیب‌زاده همچنین در مورد نوع واکنش ایران به حادثه نطنز با توجه به اینکه ایران اتفاق رخ داده را یک حرکت تروریستی عنوان کرده است، اظهار کرد: براساس منشور ملل متحد و بند ۵۱ این منشور حق دفاع مشروع برای ایران محفوظ است و این تروریسم هسته‌ای می‌توانست به فاجعه انسانی بیانجامد بنابراین ذیل جنایت علیه بشریت قرار می‌گیرد و باید پاسخ های مختلفی به آن داده شود. برخی از پاسخ ها در این ارتباط در چارچوب مجامع بین المللی صورت می گیرد و وزیر خارجه کشورمان و نمایندگی های ایران در سازمان های بین المللی از جمله سازمان ملل پیگیر این موضوع هستند. برخی از اقدامات در این زمینه در مسیر غیرآشکار انجام می شود که شاید هیچ گاه گفته نشود و کسانی که پاسخ را می گیرند متوجه خواهند بود که از کجا گرفته اند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد سفر نخست وزیر کره جنوبی به ایران و موضوع بدهی های این کشور اظهار کرد: یکی از موضوعات مهم در جریان مذاکرات بین مقامات دو کشور رفع انسداد منابع مرزی ایران در کره است. این ها بدهی قطعی کره جنوبی به ایران است و هیچ ربطی به تحریم های فراسرزمینی ایالات متحده ندارد. روابط دو کشور از این رویکرد و بی عملی کره جهت حل این مسئله ضربه خورده است، البته در مورد برخی از راه حل ها گفت وگو شده اما باید منتظر ماند که این گفت وگوها در چه سطح و میزانی عملیاتی خواهند شد.

سخنگوی وزارت خارجه مجددا در پاسخ به سوالی در ارتباط با حادثه روز گذشته نطنز تصریح کرد: پاسخ حادثه نطنز انتقام از رژیم صهیونیستی است. اسرائیل نمی تواند بازی را عوض کند و از جیب مردم هزینه کند. اسرائیل در چند ماه اخیر برخی از اقدامات را با هدف دام افکنی انجام داده است. برخی از درزهای خبری را نیز در مورد این اتفاقات انجام می دهد و اخیرا علنی تر می گوید. هدف آن ها روشن است.

وی ادامه داد: وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران مسئولیت دارد که در چارچوب سیاست های نظام در جهت رفع تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران تلاش کند و این کار را انجام می دهد و همزمان هم رژیم صهیونیستی پاسخ اقدامات خود را از مجاری خودش خواهد گرفت.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به این سوال که اخیرا یک رسانه ژاپنی اعلام کرده است که ایران و آمریکا احتمالا توافق کنند که آمریکا بیانیه ای را در خصوص لغو تحریم ها منتشر کند و ایران نیز بعد از ۲۴ ساعت طی بیانیه ای اعلام به بازگشت به تعهدات برجامی خود کند و آیا چنین خبری را ایران تأیید می کند و آیا بازه زمانی ۲۴ ساعته برای راستی آزمایی کافی است؟ گفت: هر موقع گفت وگوهایی در این سطح انجام می شود رسانه ها به جهت کنجکاوی و رسالت شان و برخی آن ها نیز در راستای اهداف شان گزارش های مختلفی را منتشر می کنند و این گزارشات در خصوص گفت وگوهای وین توسط برخی از رسانه ها منتشر شده است. همان طور که پیش از این اعلام کرده ایم آنچه که ایران پیگیری می کند رفع جامع تحریم ها در یک گام است و در این ارتباط راستی‌آزمایی نیز انجام می دهیم ولی اینکه چگونه این گام انجام می شود و چگونه راستی آزمایی صورت خواهد گرفت محورهای قابل توجه برای گفت‌وگو است. گفت‌وگوها هنوز به آنجا نرسیده است. اینکه چه زمانی لازم است که راستی آزمایی صورت بگیرد و موضوعات مرتبط با آن مسائلی است که بررسی دقیق تر و راهکارهای خلاقانه را می طلبد. ما از تمام مکانیزم های مندرج در کمیسیون مشترک برجام و همچنین در ارتباط با دوستان مان استفاده می کنیم که این مسیر را در راستای منافع ملی ایران محقق کنیم.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در مورد موضوع بدهی های عراق به ایران و پیگیری های صورت گرفته در این زمینه گفت: در ارتباط با این موضوع در جریان سفر چندی پیش وزیر خارجه عراق به تهران به صورت مفصل بحث و گفت وگو کردیم. رئیس کل بانک مرکزی کشور نیز به عراق رفت و رایزنی هایی صورت گرفت. در ارتباط با این موضوع یکسری اقدامات انجام شد و همچنین در دست انجام است. البته موانعی هست ولی پیشرفت هایی صورت گرفته است.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه به تازگی یکی از مقامات آمریکایی اعلام کرده که واشنگتن به هیچ وجه همه تحریم ها را لغو نمی کند و تحریم های مرتبط با موضوع تروریسم، حقوق بشر و موشکی علیه ایران را مشروع می داند، گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران در خصوص بازگشت ایالات متحده به تعهدات برجامی اش روشن است.

وی با اشاره به تحریم های آمریکا علیه ملت ایران طی سال های اخیر گفت: این کشور با هدف از بین بردن برجام و تمامی منافع ایران در ذیل آن همه تلاش های خود را انجام داده است و این موضوع بر کسی پوشیده نیست.

خطیب زاده تصریح کرد: هیچ تفاوتی بین تحریم‌ها وجود ندارد و فاصله گذاری بین تحریم ها که بعضا از سوی برخی مقامات آمریکایی مطرح و شنیده می شود مسموع نیست.

این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: متأسفیم که برخی از مقامات آمریکایی به وین می آیند تا با ۱+۴ به جای اینکه به تعهدات خودشان عمل کنند در خصوص چگونگی حفظ بخشی از میراث شکست خورده ترامپ گفت وگو کنند. این مشکل شناختی در نزد برخی مقامات آمریکاست و آن ها باید بدانند مسیری که برای اصلاح اقداماتشان در پیش گرفته اند باید کامل باشد تا ایران نیز پاسخ مناسب به این اقدامات انجام دهد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه نیویورک تایمز در گزارشی اعلام کرده که حادثه نطنز به حدی بوده که حدود ۹ ماه طول می کشد ایران غنی سازی را از سر بگیرد و آیا آماری از میزان خسارات وارده شده به مجتمع هسته ای نطنز در پی این اتفاق وجود دارد ، گفت: در خصوص اعلام میزان خسارت وارد شده در پی این حادثه هنوز زود است که اظهار نظری صورت بگیرد و تیم هایی در این ارتباط مشغول کار و فعالیت هستند.

وی ادامه داد: هر آنچه که در نطنز بود سانتریفیوژهای نسل اولی بود که نسبت به آنچه که اکنون جمهوری اسلامی ایران در اختیار دارد بسیار ابتدایی بودند.

خطیب زاده با بیان اینکه سانتریفیوژهای پیشرفته جایگزین آن ها خواهند شد، تصریح کرد: آنچه که در نطنز رخ داد نمی تواند صنعت هسته ای ایران را به عقب بازگرداند. چرا که دانش هسته ای در ایران به یک دانش بومی پیشرفته تبدیل شده است و نمی تواند در مسیر قطعی رفع تحریم های ظالمانه علیه ایران موثر باشد.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اظهارات سفیر فرانسه در تهران در مصاحبه با یکی از رسانه های داخلی مبنی بر اینکه هدف از مذاکرات کنونی در وین این است که تا قبل از برگزاری انتخابات در ایران شاهد احیای برجام باشیم و آیا ایران چنین چیزی را تأیید می کند، اظهار کرد: به شرط صحت این انتساب، اگر نبود صبر راهبردی ملت ایران و رفتار حکیمانه جمهوری اسلامی ایران، به خاطر نقض آشکار تعهدات از سوی آمریکا پس از خروج از برجام و بی عملی های اروپا که تا امروز ادامه داشته قطعا چیزی از برجام به عنوان یک توافق چند جانبه باقی نمانده بود و آن ها خودشان می دانند که چه اتفاقی افتاده است.

سخنگوی وزارت خارجه تأکید کرد: پرونده هسته ای ایران یک پرونده ملی است که با اجماع از سوی نهادها و دستگاه های حاکمیتی پیگیری می شود و به تحولات داخلی ایران مرتبط نیست.

وی ادامه داد: مطمئنا سفرای مقیم در تهران از جمله سفیر فرانسه بهتر از هر کس دیگری این مسئله را می داند و من مجددا در راستای یادآوری مطرح کردم.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با میزان خسارت وارده به نطنز گفت: میزان خسارت ها باید با تست همه سانتریفیوژها صورت بگیرد البته همان طور که گفتم سانتریفیوژهای پیشرفته جایگزین آن می شوند. میزان دقیق خسارت ها را باید خود سازمان انرژی اتمی اعلام کند و اکنون زود است که در این ارتباط اظهار نظری بکنیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی از جمله نتانیاهو در ارتباط با فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران و همچنین نوع برخورد و واکنش آژانس بین المللی انرژی اتمی با حادثه دیروز گفت: باید بین آنچه که در نطنز رخ داده و آنچه که رژیم صهیونیستی انجام می دهد و نقش آژانس تفکیک قائل شد. آژانس و دیگر مراجع بین المللی باید وظایف خود را انجام دهند. مسیری که رژیم صهیونیستی می رود روشن است. اینکه نخست وزیر این رژیم می آید و می گوید که تمام تلاش های خود را خواهد کرد که تحریم های ایران لغو نشود در این راستاست که آن ها از طریق جیب ملت ایران می خواهند به اهداف خود برسند. مدیریت رفتار ما در اختیار خودمان است. این رژیم نیز همانند گذشته جواب اقدامات خود را خواهد گرفت.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره روابط ایران با عراق از جمله اقلیم کردستان اظهار کرد: روابط ایران و عراق چند لایه، مردمی و راهبردی است و در موضوعات مختلف رایزنی های زیادی بین دو کشور در جریان است. روابط استانی در سطوح مختلف با اقلیم کردستان و یا بخش های دیگر پیگیری شده و می شود.

خطیب زاده ادامه داد: با توجه به قرابت های نزدیک و زیاد بین اقلیم و برخی از استان های ما این روابط در سطح بسیار خوبی پیگیری می شود و جریان دارد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه به نظر می رسد تعریف ایران و آمریکا از تحریم ها متفاوت است و اینکه آیا ایران معتقد است که تحریم های غیربرجامی نیز باید از سوی آمریکا برداشته شود تا تهران به تعهداتش عمل کند، خاطر نشان کرد: ما به صورت صریح و روشن گفته ایم که باید وضعیت به ژانویه ۲۰۱۷ برگردد.

این دیپلمات ارشد کشورمان تصریح کرد: این برچسب های خیالی و خودسرانه ای که دولت ترامپ به برخی از تحریم ها زده از نظر ما اعتبار ندارد و اساسا ما با سیاست داخلی آمریکا کاری نداریم.

وی ادامه داد: آمریکا دارای یکسری وظایف و تعهدات ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل متحد است و پاراگراف ۲۹ برجام به صورت دقیق تمامی تعهدات آمریکا را مشخص کرده است. همان طور که پیش از این گفتم از نظر ما هیچ تفاوتی بین تحریم ها وجود ندارد و همه آن ها تحت عنوان فشار حداکثری آمریکا علیه ملت ایران بودند.

خطیب زاده ادامه داد: ما لیست این تحریم ها را به کمیسیون مشترک برجام ارائه کردیم و این لیست نهایی می شود و موضع ما نیز در این زمینه کاملا روشن است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه راستی آزمایی مدنظر ایران در مورد لغو تمامی تحریم های آمریکا علیه ایران چگونه انجام می شود و چه بازه زمانی به طول خواهد انجامید، گفت: زود است که به آنجا برسیم، هنوز روی مباحث اولیه گفت وگوها در کمیسیون مشترک برجام هستیم.

وی ادامه داد: راستی آزمایی کار سختی نخواهد بود اگر آمریکا واقعا بخواهد به تعهداتش برگردد. اگر آمریکا تمامی اقداماتش را پیش از زمانی که اعلام می کند انجام داده باشد بسیاری از این مسائل قابل راستی آزمایی است.

این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: ما یک حلقه از مسائل مختلف داریم که همه باید به صورت موثر برداشته شوند البته نه بر روی کاغذ. مانند بحث فروش نفت همراه با انتقال وجه آن، بیمه کشتیرانی و... . زنجیره ای از مسائل باید همزمان با هم انجام شود و این ها قابل راستی آزمایی است.

خطیب زاده تأکید کرد: اگر آمریکا این بار صادقانه بخواهد رفع تحریم کند کار سختی نیست ولی جزئیات آن نیاز به گفت‌وگوهای پیچیده در داخل کمیسیون مشترک برجام دارد که البته همان طور که گفتم تا آنجا فاصله داریم.

سخنگوی وزارت خارجه در ابتدای این نشست خبری همچنین به ارائه گزارشی از سفر منطقه ای هفته گذشته ظریف به آسیای مرکزی پرداخت.

او همچنین با اشاره به برگزاری هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام در روز جمعه در وین گفت: طبق برنامه ریزی انجام شده از روز چهارشنبه دوباره گفت وگوها در چارچوب رفع تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ایران آغاز خواهد شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.