سخنگوی وزارت امور خارجه خبر داد: سانتریفیوژهای IR1 از مدار خارج شدند

«سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری خود گفت: مذاکرات و گفتگوها در چهارچوب رفع تحریم های یک جانبه آمریکا از روز چهارشنبه آغاز خواهد شد. امشب میزبان وزیر خارجه روسیه خواهیم بود. روز شنبه   وزیر خارجه صربستان به ایران می اید.

خطیب زاده درباره حادثه نطنز گفت: اتفاق ناگواری که در نطنز افتاد و بارها رژیم صهیونیستی و رسانه ها اعلام کردند پشت این اتفاق رژیم اسراییل است. هیچ آسیب انسانی و محیط زیستی وجود ایجاد نشده هرچند می توانست فاجعه بیافریند. همه سانتریفیوژهایی که از مدار خارج شدند از نوع IR۱ بودند و با پیشرفته ترین سانتریفیوژها جایگزین خواهند شد. اسراییل تلاش کرد از مردم ایران انتقام صبر در مسیر رفع تحریم ها بگیرد، این اتفاق را در زمان خودش پاسخ خواهیم داد.

او تاکید کرد که هیچ مذاکره هسته ای در وین اتفاق نمی افتد تنها مذاکره برای رفع تحریم هاست.

او مطرح کرد: سیاست ایران در خصوص  بازگشت ایالات متحده به تعهدات روشن است. ایالات متحده در ۴ سال گذشته و پس از روی کار آمدن دولت جدید، با هدف از بین بردن برجام و منافع برجام تمام تلاش خود را کرد. بارها مقامات آمریکایی اعلام کردند تحریم ها را اعمال می کنند تا فشار حداکثری را اعمال کنند. فاصله گذاری بین تحریم ها که از سوی برخی مقامات امریکا شنیده می شود، مسموع نیست.

خطیب زاده درباره سفر نخست وزیر کره به ایران گفـت: یکی از موضوعات مهم رفع انسداد منابع ارزی ایران است. اینها بدهی قطعی دولت کره هست و رابطی به تحریم های فراسرزمینی آمریکا ندارد. درباره راه حل ها بحث شده باید ببینیم به چه صورت عملیاتی خواهد شد. روابط از این رویکرد و بی عملی ضربه خورده البته برخی راه حل ها گفتگو شده اما باید منتظر بود که در چه سطح و میزانی عملیاتی خواهد شد.

خطیب زاده بیان کرد: ما باید به وضعیت ژانویه ۲۰۱۷ برگردیم. برچسب های خیالی دولت ترامپ اعتباری ندارد و با سیاست داخلی آمریکا کاری نداریم پاراگراف ۲۹ برجام، تعهدات برجامی آمریکا را آورده است، آمریکا باید از هر حرکتی که مسیر فعالیت تجاری را هدف قرار می هد، اجتناب کند. زود است که به راستی آزمایی برسیم هرچند کار سختی نیست.

او اظهار کرد: پاسخ نطنز انتقام از اسراییل است. اسراییل نمی تواند بازی را عوض کند. رژیم اسراییل برخی اقداماتی انجام داده و برخی درزهای خبری و علنی تر، انجام می دهد. اهداف اسراییل روشن است. وزارت خارجه یک مسئولیت دارد و باید در چهارچوب سیاست های نظام، برای رفع تحریم ها تلاش کند و همزمان اسراییل پاسخ خود را از مجاری، خواهد گرفت.

خطیب زاده درباره میزان خسارت در نطنز گفت: زود است در این رابطه صحبت کنیم. سانتریفیوژهایی که آسیب دیدند ابتدایی بودند آنچه که در نطنز اتفاق افتاد نه صنعت هسته ای ایران را به عقب برمی گرداند و نه می تواند در مسیر قطعی رفع تحریم های ایران، موثر باشد. میزان خسارت با تست سانتریفیوژها باید اتفاق بیفتد و میزان دقیق آن را سازمان انرژی اتمی باید اعلام کند. پاسخ نطنز انتقام از اسراییل است. اسراییل نمی تواند بازی را عوض کند. رژیم اسراییل برخی اقداماتی انجام داده و برخی درزهای خبری و علنی تر، انجام می دهد. اهداف اسراییل روشن است. وزارت خارجه یک مسئولیت دارد و باید در چهارچوب سیاست های نظام، برای رفع تحریم ها تلاش کند و همزمان اسراییل پاسخ خود را از مجاری، خواهد گرفت. راجع به میزان خسارت در نطنز زود هست صبحت کنیم. سانتریفیوژهایی که آسیب دیدند ابتدایی بودند آنچه که در نطنز اتفاق افتاد نه صنعت هسته ای ایران را به عقب برمی گرداند و نه می تواند در مسیر قطعی رفع تحریم های ایران، موثر باشد. میزان خسارت با تست سانتریفیوژها باید اتفاق بیفتد و میزان دقیق آن را سازمان انرژی اتمی باید اعلام کند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات سفیر فرانسه در تهران بیان کرد: پرونده هسته‌ای پرونده ملی است و به تحولات داخلی ایران مرتبط نیست و دستگاه‌های حاکمیتی آن را پیگیری می‌کنند.انتخابات ایران در موضوعات کلان و در چارچوب حاکمیت است و هر نتیجه‌ای حاصل شود عمل خواهد کرد. سفرای مقیم در تهران این را می‌دانند ولی من مجدد خواستم یادآوری کرده باشم. 

خطیب‌زاده درباره خبر منتشر شده از سوی خبرگزاری کیودو درباره نحوه بازگشت به برجام از سوی ایران و آمریکا و بازه ۲۴ ساعته برای راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها اظهار داشت: هر زمانی که گفت‌وگوهایی در این سطح انجام می‌شود، رسانه‌ها بنا به اهداف مختلف گزارش‌های مختلفی را منتشر می‌کنند. این گزارش هم در این راستا است. بدون آنکه وارد جزییات آنها شوم، ایران به دنبال رفع تحریم‌ها در یک گام و راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها است. 

او با بیان اینکه چگونگی رفع تحریم‌ها و راستی‌آزمایی موضوعی برای مذاکره است که گفت‌وگوها هنوز به آنجا نرسیده است، عنوان کرد: ما از تمامی مکانیزم‌ها چه ۱+۴ و چه دوستان‌مان را استفاده می‌کنیم تا این مسیر را در چارچوب منافع ملی ایران محقق کنیم. 

ربیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره سفر وزیر خارجه روسیه به تهران بیان کرد: در این سفر علاوه بر ملاقات با ظریف و روحانی، توافقنامه همکاری‌های جامع نیز امضا می‌شود. برنامه همکاری دو کشور که ۱۰ سال در جریان بود، فروردین منقضی می‌شود که با این امضا تمدید می‌شود. این ملاقات‌ها فردا در تهران انجام می‌شود. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.