کوبا کاردار سفارت آمریکا را احضار کرد

وزارت خارجه کوبا با احضار کاردار آمریکا در هاوانا مراتب اعتراض خود را به گزارش ۲۰۲۰ وزارت خارجه آمریکا درباره وضعیت حقوق بشر کوبا اعلام داشت.

فرناندز د کوسیو، در صحبت با این دیپلمات به این موضوع اشاره کرد که دولت ایالات متحده به طور فرصت طلبانه از موضوعی حساس همچون حقوق بشر برای سیاست‌های تجاوزگرانه خود علیه کشورهایی که تابع دولت ایالات متحده نیستند و از حق حاکمیت مردم خود به صورت آزادانه دفاع می‌کنند، استفاده می‌کند.

وی تأکید کرد که گزارش فوق‌الذکر، خودسرانه و یک جانبه است و مشخصه آن اتهاماتی است که خلاف واقع است. در مورد کوبا، این تهمت‌ها را سال‌ها گروه‌های سیاسی ایالات متحده، با مواضع شدید علیه کوبا، به عنوان بهانه‌ای برای افزایش اقدامات خصمانه و تحمیل اقدامات اقتصادی اجباری با هدف آسیب رساندن به زندگی مردم کوبا و مجازات آنها به دلیل حمایت از سیستم سیاسی، اقتصادی و اجتماعی که این کشور آزادانه و به طور مستقل انتخاب کرده است، تکرار می‌کنند.

مدیرکل ایالات متحده وزارت خارجه کوبا اظهار داشت که نقض آشکار و سیستماتیک حقوق بشر در ایالات متحده و توسط دولت آن کشور شناخته شده و مستند است. این موارد مربوط به نژادپرستی، بیگانه ستیزی، بی رحمی پلیس، شکنجه زندانیان، حبس‌های طولانی مدت، استفاده از زندان‌های مخفی، یهود ستیزی، مک کارتیسم و ​​سایر اشکال عدم تحمل مذهبی و عقیدتی است. قتل‌های غیرقانونی در مناطق مختلف جهان و بازداشت‌های خودسرانه و طولانی مدت افراد بی گناه به این موارد اضافه شده است.

وی تأکید کرد که کوبا از اعتبار بین‌المللی در زمینه حقوق بشر برخوردار است، به دلیل نتایجی که در ارتقا و حمایت از آنها به دست آورده است. به دلیل سنت همکاری با سازوکارهای سازمان ملل که بر اساس جهانی بدون تبعیض عمل می‌کند و برای حمایت این کشور از تلاشهای سایر ملتهای در حال توسعه برای حمایت از حقوق ملتهایشان.

کوبا اخیراً به عنوان عضوی از شورای حقوق بشر برای دوره ۲۰۲۳-۲۰۲۱ انتخاب شده است و بخشی از ۴۴ سند از ۶۱ سند بین‌المللی حقوق بشر است.

فرناندز د کوسیو از دولت ایالات متحده خواست تا کمپین‌های بی اعتبار خود از نظر حقوق بشر علیه کوبا را متوقف کند و به این اقدام و سایر فعالیتهای یک جانبه و مداخله جویانه در مورد این موضوع پایان دهد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.