جزئیات سفر معاون ظریف به ارمنستان

معاونان وزرای امور خارجه ایران و ارمنستان ضمن تأکید بر تقویت و توسعه روابط دوجانبه، حضور گروه‌های تروریستی در منطقه را غیرقابل پذیرش خوانده و بر ضرورت خروج آنها از منطقه تأکید کردند.

«محسن بهاروند» معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در سفر به ارمنستان با مقامات و همتایان ارمنی خود و دیگر مقامات این کشور دیدار و از استان سیونیک در مرز دو کشور بازدید کرد.

در دیدار بهاروند و «غوندیان» معاون وزیر امور خارجه ارمنستان، تقویت و توسعه روابط دو کشور از جمله در حوزه همکاری‌های حقوقی، پیشبرد اسناد در دست بررسی دو کشور، بروزرسانی برخی اسناد دیگر و نیز وضعیت رود ارس را مورد بحث و بررسی قرار دادند و در خصوص مسائل منطقه‌ای، حضور گروه‌های تروریستی در منطقه را غیر قابل پذیرش خوانده و بر ضرورت خروج آنها از منطقه تاکید کردند.

در دیدار بهاروند با «آپیتونیان» معاون بین‌الملل وزارت امور خارجه ارمنستان نیز گفت‌وگوهای مفصلی درباره همکاری‌های دو کشور در مجامع بین‌المللی انجام شد. موضوعات منطقه‌ای، مسائل مربوط به حقوق بشر، همکاری‌های فرهنگی و مبارزه با تروریسم از دیگر موضوعاتی بود که در این دیدار درباره آن رایزنی شد.

در دیدار معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه با «آرمن سیمونیان» معاون وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت‌های ارمنستان، مسائل مربوط به این وزارتخانه در سایه تحولات اخیر در منطقه به ویژه مفاد مربوط به رفع انسداد از محورهای مواصلاتی منطقه در بیانیه سه‌جانبه روسیه، ارمنستان و آذربایجان مورد بررسی قرار گرفت.

طرفین همچنین درباره همکاری دو کشور در موضوع ایجاد مسیر شمال - جنوب در خاک ارمنستان، برنامه کشورهای منطقه برای ایجاد مسیر مناسب بین خلیج فارس و دریای سیاه، همکاری‌های دو کشور در حوزه حمل و نقل و زیرساخت‌ها رایزنی کردند.

بهاروند همچنین در مسیر زمینی بازگشت از ارمنستان به ایران، در شهر کاپان با «ملیکست بوغوسیان» استاندار سیونیک دیدار و درباره مسائلی از جمله وضعیت راه مواصلاتی بین دو کشور، راه‌اندازی منطقه آزاد مغری و نیز گسترش همکاری‌های اقتصادی استان‌های مرزی دو کشور گفت‌وگو کرد.

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران آبان ماه سال جاری و در پی دور جدید درگیری‌ها بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه مورد مناقشه قره باغ سفری به چند کشور منطقه از جمله ارمنستان داشت و در دیدار با مقامات این کشورها طرح ابتکاری ایران برای حل و فصل این مناقشه را به آنها ارائه کرد. محمدجواد ظریف&#۳۹;>محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه نیز بهمن ماه سفری به پنج کشور منطقه از جمله ارمنستان داشت و با نخست‌وزیر و وزیر خارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

در روزهای پایانی سال (۱۶ اسفند) نیز محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و «آرا آیوازیان» وزیر امور خارجه ارمنستان در گفت‌وگویی تلفنی آخرین وضعیت مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه را مورد بررسی قرار دادند. طرفین در این گفت‌وگو با ابراز رضایت از روند گسترش مناسبات در زمینه های مختلف، بر اراده دو کشور برای توسعه بیش از پیش همکاری‌ها در همه زمینه ها تأکید کردند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.