آذربایجان سفر عراقچی به باکو را مثبت خواند

حاجی اف روز جمعه در مصاحبه با خبرگزاری ریانووستی روسیه افزود: در سفر معاون وزیر امور خارجه ایران به باکو همه مسایل روابط دوجانبه و نیز راه حل مناقشه قره باغ را بررسی کردیم.

وی با اشاره به این که ایران به عنوان یک کشور و قدرت منطقه ای علاقه مند به برقراری صلح  و امنیت در منطقه  است، گفت : بنابراین ایران نیز حق مشارکت در روند برقراری صلح و امنیت در قفقاز جنوبی دارد.

وی افزود: ممکن است در آینده سازو کار و یا گروه تماس مشخص وجود داشته باشد و ایران نیز می تواند سهم خود را در روند حل مناقشه ایفا کند.

حاجی اف اضافه کرد: ما نیز از این که ایران همواره از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان حمایت کرده بسیار قدردانی می کنیم.

 سیدعباس عراقچی فرستاده وِیژه رییس جمهوری ایران روز چهارشنبه در قالب سفر منطقه ای و با هدف ارایه طرح ابتکاری پیشنهادی ایران برای حل مسالمت ‌آمیز مناقشه قره باغ به باکو سفر کرد و در این سفر با "الهام علی اف" رییس جمهوری آذربایجان، جیهوان بایرام اف وزیر امور خارجه و تنی چند از مقامات این کشور دیدار و گفت وگو کرد.

درگیری های نظامی میان نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان ششم مهرماه گذشته آغاز شد و با وجود اعلام سه بار آتش بس با همکاری میانجیگران بین المللی ، درگیری های شدید میان طرفین همچنان ادامه دارد.

مناقشه میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی در سال ۱۹۸۸ میلادی آغاز و در سال ۱۹۹۲ میلادی به درگیری‌های نظامی تبدیل شد.

بر اثر این مناقشه هفت شهرستان جمهوری آذربایجان به اشغال نیروهای ارمنستانی درآمد.

در سال ۱۹۹۴ میلادی با میانجیگری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا آتش‌بس میان طرفین مناقشه برقرار شد ولی تلاش‌های بین‌المللی برای حل مسالمت‌آمیز این مناقشه تا به حال نتیجه‌ای نداشته است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.