گفت‌گوی ایران و روسیه درباره مسائل منطقه خاورمیانه

میخائیل بوگدانف معاون وزارت امور خارجه و نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور خاورمیانه و کشورهای عربی در نشستی با کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو درباره مسائل منطقه رایزنی کردند.

وزارت امور خارجه روسیه روز سه شنبه در بیانیه ای درباره دیدار جلالی و بوگدانف اعلام کرد: در این ملاقات طرفین در مورد روابط دوجانبه و تحولات خاورمیانه و خلیج فارس از جمله مسائل سوریه ( فرمت آستانه و کمیته قانون اساسی) یمن، لیبی، لبنان،قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی بطور مفصل تبادل نظر و گفتگو کردند.   

پانزدهمین نشست بین المللی صلح سوریه، دو هفته پیش با حضور نمایندگان ایران، روسیه، ترکیه، سازمان ملل، دولت سوریه و گروه‌های معارض سوری، در منطقه آدلر شهر بندری سوچی روسیه برگزار شد.  

در بیانیه وزارت خارجه روسیه خاطرنشان شده است که دو طرف مسائل خاورمیانه و منطقه خلیج فارس را با توجه به نتایج دیدار اخیر سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به چند کشور عربی منطقه بررسی کردند. 

در پایان این دیدار جلالی و بوگدانف بر ضرورت رایزنی و همکاری دو کشور در مورد مسائل منطقه و همچنین تداوم تماس ها و دیدارهای خود در این خصوص تاکید کردند.

لاوروف از روز ۹ تا ۱۱ ماه مارس جاری (از ۱۹ تا ۲۱ اسفند ماه) از کشورهای امارات، قطر و عربستان سعودی دیدار کرد. 

 "ماریا زاخارووا" سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه درباره این سفر منطقه ای لاوروف گفت که سفر اخیر وزیر امور خارجه روسیه به چند کشور عربی حاشیه خلیج فارس "بسیار مثمر ثمر" بوده است.

به گزارش ایرنا از روسیا الیوم، زاخارووا شنبه شب در نشست خبری خود افزود: گفت وگوها به صورت تنها توافق نامه نبوده، بلکه عمیق و همه روابط دوجانبه و رویکردهای روسیه و اقدامات عملی ما را در تمام مسائل بین المللی و مسائل منطقه ای را دربرگرفته است.

وی اضافه کرد: لاوروف گفت وگوهایی با ابعاد مختلف را انجام داد که شامل طرح های بزرگی برای آینده و راه های اجرای آنها بود.

زاخارووا تصریح کرد: طرف‌ها موضوعات متعددی  و در راس آنها اوضاع سوریه و تحرک اقتصادی و همکاری در زمینه مبارزه با ویروس کرونا را بررسی کردند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.