جهانگرد جیحون، مدیر بازرگانی گروه صنعتی و معدنی زرین در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» عنوان کرد: گروه صنعتی و معدنی زرین بزرگ‌ترین تولیدکننده کنسانتره سرب و روی کشور است که در کنار تولید کنسانتره سرب و روی، تولیدکننده شمش روی، شمش سرب و گَرد روی است. جیحون در ادامه خاطرنشان کرد: مجموعه ما دارای شرکت‌های دانش‌بنیان است که در زمینه تولید مواد شیمیایی فعالیت دارند که در این راستا یک شرکت با تحقیقات بین‌المللی در رابطه با معادن داریم که از اکتشاف تا استخراج و راه‌اندازی معادن مشاوره می‌دهند.  مدیر بازرگانی گروه صنعتی و معدنی زرین درباره ظرفیت اسمی کل این گروه عنوان کرد: ظرفیت اسمی این گروه حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن است که در کارخانه‌های ما در استان‌های یزد و زنجان تولید می‌شود. همچنین کارخانه گَرد روی ما در قزوین واقع شده است.  جیحون گفت: کارخانه ما مجهز به به‌روزترین فناوری‌ها برای تولیدکنسانتره است؛ برخی مواد معدنی با یک فناوری خاص تولید می‌شود و برخی مواد دیگر نیز باید به روش فلوتاسیون و برخی مواد نیز با کوره ولز تولید ‌شوند. تمام این فناوری‌ها را در اختیار داریم و به لحاظ فناوری با مشکل خاصی روبه‌رو نیستیم.  وی در ادامه با اشاره به ظرفیت سرب و روی در کشور عنوان کرد: ظرفیت کنسانتره سرب و روی واحد ما حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن است که نیمی از ظرفیت تولید کشور به‌شمار می‌رود و ۵۰ درصد دیگر را کارخانه‌های دیگر تولید می‌کنند. در زمینه ظرفیت، موضوع این است که باید خاک مورد نیاز تامین شود؛ در بحث استخراج معادن سرعت کند است و ورودی خاک آن‌گونه که موردنظر است، تامین نمی‌شود، در صورتی که خاک مورد نظر تامین شود، کارخانه‌های ما قادر خواهند شد با تمام ظرفیت کار کنند.   

 تامین مواد اولیه

جیحون در پاسخ به این پرسش که مواد اولیه مجموعه از داخل کشور قابل تامین است، اظهار کرد: بخشی از مواد اولیه را در داخل تامین  و بخشی از آن را نیز وارد می‌کنیم؛ البته عمده خاک مورد نیاز ما از داخل قابل تامین است.  وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا صادرات نیز دارید، بیان کرد: حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد محصولات مجموعه ما صادر می‌شود و شرکت‌های ما به صورت کلی شرکت‌های صادرات‌محور هستند و همواره طی سال‌های گذشته جزو شرکت‌های نمونه استانی و کشوری بوده‌اند.  جیحون در ادامه گفت: در شرایط تحریمی به همه‌ کشورهای دنیا و حتی به اروپا و کشوری مانند آلمان صادرات داریم و کشورهای حوزه خلیج‌فارس و کشورهای CIS و خاوردور نیز از مشتریان ما هستند. کیفیت محصولات ما با استانداردهای بین‌المللی تطابق کامل دارند و با به‌کارگیری دانش روز و بومی‌سازی و مهندسی معکوس توانسته‌ایم هزینه تمام‌شده خود را تا آنجا که ممکن است، کاهش دهیم و با یک قیمت رقابتی در بازار بین‌المللی حضور داشته باشیم. با توجه به این موضوعات تمایل داریم بیشتر به سمت صادرات پیش برویم. وی عنوان کرد: در زمینه صادرات تا این نقطه هیچ مشکلی نداشته‌ایم، البته سختی‌های بسیاری پیش‌روی ما است و از بابت تحریم‌ها، در زمینه صادرات هزینه‌هایی را بر ما اعمال کرده  اما این موضوع باعث نشده کار را متوقف کنیم؛ حتی جزو معدود شرکت‌هایی هستیم که در این دوران تحریم تعدیل نیرو نداشته‌، بلکه افزایش نیرو نیز داشته‌ایم. در سال‌جاری حدود ۱۰۰ نفر به پرسنل خود اضافه کرده‌ایم و این موضوع نشان می‌دهد که همواره رو به جلو در حال حرکت هستیم.

 چشم‌انداز صنعت سرب و روی

مدیر بازرگانی گروه صنعتی و معدنی زرین در پاسخ به این پرسش که چشم‌انداز صنعت سرب و روی را چگونه می‌بینید، عنوان کرد: با توجه به این موضوع که مصرف‌کننده این محصول کارخانه‌های فولادی هستند و یک محصول پایه به‌شمار می‌رود، بنابراین چشم‌انداز بسیار خوبی را برای این صنعت می‌توان متصور بود.  جیحون در ادامه خاطرنشان کرد: این موضوع به سیاست‌گذاری‌های دولتمردان ما بستگی دارد که در زمینه صادرات قوانین مناسبی را وضع کنند. برای نمونه شرکت ما ۲ هزار تن شمش سرب را برای صادرات آماده و با خریدار خارجی توافق کردیم ظرف دو هفته اقدام به صادرات کنیم، جلوی صادرات را گرفتند. وی در ادامه با اشاره به مشکلاتی که بر سر راه تولید وجود دارد، عنوان کرد: تولیدکنندگان با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند، اما در شرایطی که همه آگاه هستیم که تحریم‌ها چه مشکلاتی را ایجاد کرده است، دیگر نباید از داخل دچار خودتحریمی شویم. مشکلات عمده ما در زمینه حمل و کشتیرانی است و برای نمونه هم‌اکنون برای صادرات خود به‌دنبال کانتینر هستیم که موجود نیست. در این شرایط سخت که مشغول کار هستیم، در کنار این مشکلات، خودتحریمی کار تولیدکنندگان را مشکل‌تر کرده‌است.  مدیر بازرگانی گروه صنعتی و معدنی زرین ادامه داد: دولتمردان باید شرایط را به گونه‌ای رقم بزنند که کار برای تولیدکنندگان تسهیل شود. شیوه‌نامه‌ها و آیین‌نامه‌های خلق‌الساعه کار را برای تولیدکنندگان به واقع دشوار می‌کند که برخی از آنها را عطف بماسبق هم می‌کنند. تمام حرف ما آن است که در شرایط سخت برگشت ارز شرکت‌های ما ۱۰۰ درصد تعهد صادراتی خود را انجام داده‌اند و ارز خود را عرضه کرده‌اند، اما در مقابل انتظار دارند دولت نیز حامی آنها باشد، نه اینکه مانع از صادرات شوند. برای نمونه جلوی صادرات یکی از کارخانه‌های ما را گرفته‌اند با این استدلال که بازار داخل نیاز دارد، در حالی که محصول خود را در بورس کالای ایران عرضه کرده‌ایم، اما خریداری در این زمینه نداشته‌‌ایم. این در حالی است که ما آمادگی این موضوع را داریم که بازار داخل را تامین کنیم، اما جلوی صادرات ما را نگیرند.