کدام متغیر پولی قیمت ها را تحریک می کند؟

  تورم همواره از مسائل جدی اقتصاد ایران در این چند دهه بوده و میتوان گفت در سال جاری این مسئله پر رنگ تر نیز شده است.بنا به دلایلی مانند کاهش نرخ بهره   حقیقی و همچنین افزایش تورم انتظاری در نیمه ی نخست سال جاری حجم پول همراه با نرخ تورم رشد بالایی داشته است.

در بررسی همراهی متغیرها شواهد نشان می دهد  روند تورم ماهانه در مقایسه با روند رشد ماهانه  نقدینگی،همگرایی کاملی نداشته است.

در مقابل همراهی رشد حجم پول با فراز و فرود های درصد رشد تورم در سه فصل ابتدایی سال،نشانگر تأثیر بالای حجم پول بر روی سطح عمومی قیمت ها در سال جاری است.

ارکان نقدینگی

نقدینگی از مهم ترین متغیر های اقتصاد کلان و از جمله مسائلی است که در شرایط حال حاضر اقتصاد ایران بسیار مورد توجه قرار دارد.حجم پول و شبه پول دو رکن اساسی نقدینگی هستند،حجم پول متشکل از اسکناس و مسکوکات نزد مردم و حساب های جاری است.شبه پول نیز از سپرده های بلند مدت بانکی تشکیل می شود.

نقدینگی و ارکان آن به این دلیل مورد توجه اقتصاددانان هستند که در علم اقتصاد نقدینگی و اجزای آن را به عنوان متغیر هایی تورم ساز می شناسند.به بیان دیگر کارشناسان رابطه  بین نقدنگی و تورم را رابطه ای مستقیم میدانند و هر افزایش در نقدینگی، خود را در تورم نشان میدهد.

مشروح این گزارش را در اقتصاد نیوز با تیتر «چاشنی انفجار تورم در ایران» بخوانید.
 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.